close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Kia Sorento: sorento 4x4, bokt 1x na wegrijden vanuit stilstand, bij doortrek

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 crdi

ls.

Telkens als er met deze wagen vanuit stilstand weggereden wordt, dan verneem je een "bok" zodra je de wagen in zijn 2e doortrekt rijd. Heb het zelf ook vastgesteld.

Zelf heb ik het idee dat (door de automatische 4x4) de wagen standaard vanuit stilstand in de 4x4 stand optrekt en dan na een bepaalde tijd (ca 15 seconden) automatisch de 4x4 uitschakeld. Dat uitschakelen verneem je dan dus in mijn beleving.

Misschien is dit wel de normale werking van het systeem, alleen rijd de klant al ca 80000 km met deze auto en na een aantal zwaardere ritten met aanhanger is dit euvel naar voren gekomen. Eerder is het hem nooit opgevallen. Totaal heeft de wagen ca 110000 km gereden.

Wie o wie kan mij hier iets meer over vertellen? Onze lokale dealer kent dit venomeen niet en we willen de klant graag gerust stellen.

alvast bedankt.

Geplaatst door

wkhoek (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi

als je de tussenbak verdenkt dan kun je dat heel simpel testen,
bij het koppelingspedaal zit links de zekeringkast.
daar zit een zekering in met de naam tccs, die is van de tussenbak.
als die er uit is, en het probleem is over dan weet je het.
want dan heb je alleen achterwielaandrijving.

de tussenbak gaat vaak kapot doordat er profiel diepte verschil zit op de voor en achterbanden.
dit mag maximaal 2mm verschil zijn, anders ziet de ecu snelheidsverschil voor harder achter zachter of andersom.
en zet hij de tussenbak vast. dit voel je ook goed. kwa bokken.

je kan ook door de vulplug van de tussenbak, die zit achter de trillingsdemper,
de speling van de ketting controleren als dit heel veel is.
dan is de tussenbak overleden.

hopelijk heb je hier wat aan

groeten

mr21991 0
badge

16 jaar

Alvast bedankt voor de alle reactie's die ik heb ontvangen (ook via de mail)!

De "bok" die je dan voelt, is dat dan het in- of het uitschakelen van de 4x4? En als het de ketting is, is die dan niet op te spannen?

Hoe kan ik trouwens de speling via de vulplug controleren? moet ik dan met een schroevendraaier oid door de vulplug-gat heen?

Als de klant er mee door rijd, raakt de tussenbak dan meer beschadigd dan dat ie nu al is?

alvast bedankt!!

wkhoek 0
badge

16 jaar

HALLO,
vaak is het probleem heel eenvoudig op te lossen ,door de wielen van voor met achteren te wisselen.
indien de achterwielen met optrekken iets slip hebben dan wordt namelijk de 4x4 ingeschakeld.
indien voor en achter hetzefde merk en profiel band zijn gemonteerd, monteer dan de beste banden achter.
indien voor en achter verschillende banden liggen is het zelfs mogelijk dat de beste banden voor moeten liggen om dit probleem op te lossen!
vaak wordt tevergeefs een tussenbak vernieuwd terwijl het probleem daar niet zit.
veel succes

JANN 0

16 jaar

als de zekering eruit is is de bonk weg. Vervolgens de speling gecontroleerd van de ketting. Deze is behoorlijk. Hierna banden voor en achter gewisseld (beste banden zitten nu achter, profiel nu: voor 5.0 achter 6.5).

Bonk is nu minder heftig en gaat geleidelijker. Klant probeert het eerst en geeft zijn ervaringen nog door.


vraag: Aangezien er toch nog iets van een bonk inzit, concludeer ik dat de wagen dus eigenlijk altijd automatisch met 4x4 rijd? dat lijkt mij toch vrij belastend, of niet?

een ieder bedankt zover

wkhoek 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.