auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Kia Joice: elektrisch schema nokkenassensor

Bouwjaar: 2002, Motorcode: g4cp 2.0 16v

Heb een kia joice waarvan de distributieriem gebroken is.
Kop en 2 zuigers aan puin dus een ander blok geregeld.
Aangezien deze motoren niet voor het oprapen liggen een hyundai sonata uit 1995 aangeschaft en dat blok eruit gehaald.
Nou zit ik met het volgende:

De kia heeft een bdp-sensor achter de distributierie bij krukastandwiel en een nokkenassensor achter nokkenastandwiel.
Het blok van de hyundai heeft aan de andere zijde van de cilinderkop een aparte rotor met sensor zitten voor zowel het bdp en het nokkenassignaal.
Deze is dan ook voorzien van 4 draden.
Door de oliepomp over te zetten kan ik de bdp-sensor van de kia bij de krukas gebruiken.
Ik kan alleen de nokkenassensor van de kia niet gebruiken omdat er geen plaats is op de kop van de hundai omdat deze er 1 aan de andere kant heeft zitten.
Nu wil ik de draden vanaf de draadboom verlengen zodat ik de nokkenassensor van de hyundai kan gebruiken.
Ik weet via een schema van hyundai dat de zwarte draad massa is en de rood/blauwe draad 12v aansluiting.
Nu heb ik nog twee draden over, een gele en een groene.
1 voor signaal bdp 1 voor nokkenas.
Maar kan in schema niet duidelijk krijgen welke nu voor wat is.
Op de stekker van de kia heb ik 3 draden, een zwarte een rode en een blauwe.
Er vanuit gaande dat zwart hier weer massa is en rood 12+ is blauw voor het signaal.
Maar welke hier op aan te sluiten groen of geel?
Heeft iemand hier ervaring mee of in ieder geval een schema van de kia zodat ik zeker weet dat blauw de signaaldraad is?

Geplaatst door

Milo84 (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Niemand jongens?

Milo84 0
badge

14 jaar

Komt natuurlijk niet veel voor Milo. Maar kun je het signaal niet meten? Als je een signaalspanning krijgt, dan kun je ze beide lijkt me evt. omwisselen mocht je de verkeerde hebben. Als er maar geen constant 12v+ op staat.

Ik heb al even gezocht hier, maar een schema van Kia is niet te vinden in onze docu helaas.

Bedankt voor je antwoord heb het blok er nog niet in hangen dus kan nog niks meten.
Maar gaat goedkomen dacht miss heeft iemand hier ervaring mee aangezien de g4cp regelmatig gebruikt wordt voor tuning.

Milo84 0
badge

14 jaar

Hoi Milo,

Ik heb bovenstaande swap met een sonato motor een jaar geleden uitgevoerd. De nokkenas sensor is het minste probleem. Het overzetten van het oliepomphuis heeft nogal wat aanpassingen nodig. Zo komen een aantal bevestigings bouten niet overeen, en ook in het blok en in het oliepomp huis zal je de olie leidingen moet uitfrezen. Je krijgt problemen met de spanveer van de distributie deze zal je pas moeten maken en de karterpan moet ook overgezet worden. De nokken as sensor heb ik vastgeschroefd op de kop (twee busjes houden hem precies op de goede plaats.) wel het tandwiel met de sensorplaat overzetten natuurlijk. Inmiddels ruim 50.000 km mee gereden.

niels0207 0

14 jaar

Zit inderdaad met hetzelfde probleem maar kan je niet gewoon het bdp-signaal ook van de bestaande sensor afhalen zoals het ook bij de sonata gaat dan hoef je ook niks over te zetten.

Milo84 0
badge

14 jaar

Wordt inderdaad de oliepomp aanpassen verder nog tips was het een beetje te doen?

Milo84 0
badge

14 jaar

Hallo staan er op de tandwielen van de nokkenas (Kia Joyce ) tekens om hem op tijd te zetten of alleen maar op de krukas graag van iemand uitleg
Gr Peter

peterb1 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Joice of stel zelf een nieuwe vraag.