Dit bericht heb ik ook op AMT garageforum geplaatst, graag hulp!
Ik heb hier een Kia Rio 1300 waarbij het motorstoringslampje steeds gaat branden.
Uitlezen geeft de foutcode P0171 en dit geeft aan dat er een te arm mengsel gemeten wordt.
Op dit forum zag ik dat o.a. de lambdasonde(s) verdacht zijn.
Meting aan de bedrading op de sonde voor de kat geeft het volgende resultaat:
-Zwarte draad pendelt tussen 0.1 en 0.7 volt
-Grijze draad heeft geen spanning
-Witte draad 1 heeft boordspanning Plusminus 13.5 volt
-Witte draad 2 pendelt tussen 5 volt en 12 volt
Bij een vergelijkende meting op een Kia Rio 1500 blijkt op witte draad 1 geen spanning te staan.
De andere metingen zijn gelijk. Weet iemand wat de waardes zouden moeten zijn en mag ik concluderen gezien het meetverschil tussen beide auto's dat de sonde van de Kia 1300 defect is?
Alvast bedankt voor evt. reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
witte draden zijn sonde verwarming
en dat pendelen van zwart is goed
arm mengsel duid vaak op een lek aande inlaat
normaal zou de sonde dit meten en het mengsel verrijken
doet ie dat niet dan goed alle pakkingen en ook de uitlaat voor de sonde controleren op lekkage
[quote=CARS&MOTORS]witte draden zijn sonde verwarming
en dat pendelen van zwart is goed
arm mengsel duid vaak op een lek aande inlaat
normaal zou de sonde dit meten en het mengsel verrijken
doet ie dat niet dan goed alle pakkingen en ook de uitlaat voor de sonde controleren op lekkage[/quote]
Hallo,
ik hoor wel eens dat een motor (vooral cilinderkop) schade ondervindt aan een te arm mengsel.
Als de lambdasonde goed funktioneert zorgt de CPU er toch voor dat er meer brandstof toegedient wordt zodat de lamdasonde weer zijn ideale waarde meet.
Waarom moeten auto´s op gas dan zonodig afgesteld en ingeregeld worden als een goedwerkende Lamdasonde zijn werk doet ?
Harold
16 jaar
Je kunt de verbranding op lpg niet vergelijken met dat van benzine.
De kalorische waarde van gas is ook anders.
daar komt nog bij dat gas veel schraler is als benzine en met de verbranding ook veel meer wamte vrijkomt en ondanks gasinjectie nog steeds minder vermogen hebt op lpg.
Dus voor een zelfde versnelling je harder moet trappen.
In principe is een auto niet gemaakt om op lpg te lopen, maar op benzine,
Met een aantal aanpassingen kan het lang goed gaan, of niet.
De koelende werking is van gas ook veel minder dan van benzine.
Door groter injectoren te plaatsen compenseren ze de mindere energie die gas levert.
Tegenwoordig zijn de systemen veel beter toe gespitst op het merk en type auto en je hebt tegenwoordig smeer middelen die naderhand toegevoegd worden.
Maar het is en blijft een andere verbranding
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar