Kia Rio: motor houdt in

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG

De motor verliest regelmatig vermogen en reageert niet meer op gaspendaal. Rijdt schokkerig. Nokkenassensor en lambda sensor vervangen. Nieuwe bougies. Brandstofsysteem gereinigd. Wat kan het nog zijn ?

ranavanbuuren

Geplaatst door ranavanbuuren (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Maakt het nog uit of je op benzine of gas rijdt?

M.v.g Tim

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

eerst was het alleen op gas nu ook op benzine

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Als het eerst op gas is en dan ook op benzine dan duid dat vaak op een ontstekings probleem omdat gas daar gevoeliger voor is. Wat bij dit model ook veel voorkomt is de lucht massa meter maar dan is de klacht vaak de eerste keer optrekken na koude start inhouden. Is hij al een keer uitgelezen en zijn daar nog storingen uitgekomen?

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

Mengsel is te arm. Eerst dacht de garage aan ontsteking. Maar ze hebben we verwezen naar een lpg specialist. Wat ik vreemd vind omdat die ook op benzine hapert.

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Waarschijnlijk p0171 systeem too lean.
Advies eerst controleren op inlaat lucht lekkage. Dan gasklephuis demonteren en echt goed schoon maken. En als dat niet helpt luchtmassa meter vernieuwen. Meestal is het wel zo dat als je echt al problemen ervaart en niet alleen storing hebt de luchtmassa meter al te veel afwijkt. Tip doe wel eerst gasklephuis schoon maken en gebruik originele luchtmassameter. Zou wel de storing puur op benzine uitzoeken en als die opgelost is overgaan naar gas en kijken hoe hij het dan doet anders heb je teveel variabele.

M.v.g Tim

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

Hallo Tim,

Boegiekabels vervangen en gasklephuis schoongemaakt, Maar op gegeven moment toch weer inhouden en sterkte benzinelucht . Wat nu LMM vervangen ?

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Als hij inhoud heb je dan het idee dat hij gewoon niet wil of trilt de motor dan meer doordat er een cilinder niet mee loopt? Is het inhoud alleen voelbaar jij meer belasting?

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

reageert niet op gaspendaal

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat nu te doen is lastig van een afstand. Zou toch kijken als jij zo inhoud er iets tezien in aan de live data van de lmm

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

de garage zegt dat de lmm niet uit te lezen is. Alleen vervangen. Is het veel werk om dit zelf te doen?

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Zou niet weten waarom hij niet uit te lezen is maar stel dat je uitlees apparatuur dat niet kan dan kan je hem ook gewoon met een multimeter meten

Warm stationair tussen de 0,4 en 0,8 volt op de signaal draad
3000rpm tussen de, 1,7 en 2 volt. ( dit zijn referentie waarden je kunt deze gemeten waarden het best vergelijk met het moment dat de storing er niet is.)

Ook de voeding en massa goed controleren ( heb ook eens een kabelbreuk gehad in de grote kabelboom die over de bak loopt)

Denk dat er toch goed naar live data gekeken moet worden op het moment van storing en dat vergelijken met de data als hij het wel goed doet. Anders hou je teveel mogelijke oorzaken over en is je zoekgebied veel te groot.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Zelfs de meest goedkope algemene EOBD scanner kan de LMM uitlezen, zolang deze maar live data laat zien.
Ik test ze altijd rijdend en controleer de opbrengst bij volgas bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd.
Per pk motorvermogen moet je minstens 0,8 g/sec zien, per kw vermogen moet je 1,1 g/sec zien.

Heeft de motor b.v. 71 kw dan moet de minimum waarde van 78 g/sec gehaald worden.
Blijft de waarde daar onder dan kan de LMM verouderd zijn, maar het kan dan ook valse lucht zijn.

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

De garage stelt vast dat LMM en ECU wel in orde zijn. Mogelijkheid zou kunnen zijn de katalysator. Dat door afbrokkeling wat van het materiaal zich af en toe ophoogt tegen de uitlaatdemper. Met inhouden van de motor als gevolg. Wat vinden jullie hiervan ?

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Een beschadigde katalysator kan zorgen voor in houden. Wel is het zo dat als dat het geval is dan is hij echt goed stuk en is dit heel makkelijk en goed visueel te beoordelen door een lambda sensor eruit te draaien en/of een voorste uitlaat pijp los tehalen.

M.v.g Tim

ranavanbuuren (0), 5 jaar geleden

Kan ik ook visueel vaststellen of die verstopt zit. En zo ja kan ik die zelf leegmaken. Of een kat van de sloop. Ik wil de auto eigenlijk nu wel verkopen. Ben klaar met al die kosten voor garages.

tim 4 (0) PRO, 5 jaar geleden

Weet niet hoe handig je bent maar zou dat aan een garage overlaten.

M.v.g Tim

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Ranavanburen,

Inhouden en een sterke benzinelucht ruiken duid op een onvolledige verbranding of benzine lekkage.
Geen lekkages waar te nemen onder de motorkap?.
Reageeert niet op gespedaal kan ook komen doodat de motor op 3 poten loopt.
Garage moet hier toch wat mee kunnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.