Sinds een jaar brandt of knippert het motormanagement lampje als de motor koud is en schokt dan wat. Dat treedt soms op en dan weer een hele tijd niet. Zodra de motor warmer wordt is het weg. De dealer leest niets uit en kan dan ook niets stelt hij. Wat zou dat kunnen zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de dealer niets kan uitlezen, wordt het gissen..
hebben zij de koelvloeistoftemperatuur sensor al eens gemeten?
Een beetje garage gaat op z`n ervaring af en niet alleen op de uitlees apparatuur.
Nee niets gemeten, wel vorig jaar de bougiekabels vervangen. Konden de oorzaak zijn maar waren dat blijkbaar niet.
13 jaar
ja dat is het tegenwoordig, je hebt een storing (want de auto schokt) maar de dealer leest niets uit , dus hij weet het ook niet. ik vind dit erg want ik vraag mij af worden er nog monteurs opgeleid of enkel onderdeel vervangers, want een comp zegt niets aan de hand en die gelooft men
Maar dat is de tegenwoordige tijd en je kan inderdaad niet meer zonder, maak het dagelijks mee, maar om nu te zeggen er is niets aan de hand terwijl er toch duidelijk wel iets aan de hand is, is voor de klant geen oplossing, ik ben mij er ook tedege van bewust dat men moet gaan zoeken en proberen het voor de klant veel geld gaat kosten een uur zoeken is niks.
zelf rijd ik nog in een oude audi 80 van 1990 met ruim 2 ton op de teller en hoop dat dit simpele beestje nog jaren meegaat enkel maar omdat hij nog zo simpel is
Knipperen van de lamp geeft aan dat de ecu denkt dat er misfires zijn.
Kan een bougie/bobine probleem zijn, maar dan verwacht je ook dat het warm gebeurt.
Andere oorzaak is een verkeerd mengsel. Kennelijk alleen bij koude motor.
Heeft de dealer al eens 's morgens met koude motor en uitleesapparatuur een proefrit gemaakt?
Dan moet je toch iets kunnen zien.
Is er al gecontroleerd of er nergens valse lucht is?
hallo, bij deze autos wil de bobine en zeker de bougiekabels wel eens doorslaan.
Dit is zeer eenvoudig te testen dmv. plantenspuit de ontstekings delen nat te nevelen.
zijn de bougies nog wel goed?
mvg
Zoals gezegd treedt het euvel soms op, dus meestal niet en heeft de dealer de bougiekabels in 2010 naar aanleiding hiervan vervangen. Heb ook de indruk dat dealers tegenwoordig niet meer in staat zijn systematisch te zoeken en oorzaken te achterhalen. Als de computer niets aangeeft weet men het niet. Dealer wil zelf wel testen maar het euvel treedt weinig op en wachten op het toeval dat lampje blijft branden en tester kan worden aangesloten kan wel weken/maanden/jaren duren. Zelf deed ik de suggestie dat het aan de labdasonde zou kunnen liggen (ervaring van jaren geleden met andere auto's) maar wou de dealer niet aan.
13 jaar
Er lopen wat soortgelijke topics hier op problemcar. Toegegeven, heel andere motoren, maar met dezelfde klacht.
Bij een Range Rover met BMW V8 motor was het valse lucht op een niet zichtbare (verstopte) plek.
Bij een Ford was het een koelwater temperatuur sensor die verkeerd aangaf bij bepaalde temperaturen.
Valse lucht is op verschillende manieren vast te stellen.
1. Uitlezen van de zogenaamde "Fuel Trims". Dit is het zelf-lerende systeem dat de afwijking in gemeten lucht-hoeveelheid aan geeft.
2. Inlaatgedeelte kun je controleren met een bus remmenreiniger. Op de verdachte punten spuiten.
3. Met een rooktester kun je zien waar er een lek zit, dan komt daar rook uit.
Zelfde advies als bij de anderen:
Met koude motor - na een nachtje buiten slapen - auto de garage in duwen.
4-gas tester en scanner aansluiten, motor starten en warmdraaien. Moet je iets kunnen zien.
Misschien eens iemand anders proberen?
De dealer heeft nu een foutcode kunnen uitlezen. Misfire cylinder 2. Bougies vervangen (bougiekabels waren al vervangen). Maar het probleem doet zich nog steeds voor. Omdat het probleem zich alleen bij koude motor voordoet, een paar straten verder en het is over, lijken het mij ook geen bougies of bougiekabels te kunnen zijn. MAAR WAT DAN WEL ???
13 jaar
krukas uitgeslagen, google hier maar eens op.
Verklaar dat eens in relatie tot de omschreven klacht !!
13 jaar
Uitgeslagen krukas geeft bij de Picanto's foutcode's P0300 (random misfire). P0301(misfoire cil1), P0302(misfire cil2), P0303 (misfire cil3) of P0304 (misfire cil4). Alle varianten in willekeurige verschijningen. Motor houdt eveneens in.
Door het uitslaan van het distributietandwiel op de krukas verloopt de timing tussen de krukas en nokkenas waardoor de computer denkt dat hij op het juiste moment ontsteekt, maar er in werkelijkheid een aantal graden langszit en daardoor de foutmelding geeft dat de ontsteking op een ander moment heeft plaatsgevonden dan de computer verwachtte (de misfire). De üitgeslagen"krukas is makkelijk te controleren door de krukaspoulie even te demonteren en te kijken of de schijf, die achter de poulie zit en de timing van de krukassensor bepaald, ronde kanten heeft op de uiteinden waarmee hij tegen de krukas aanligt. Roestvorming rondom het onderste krukastandwiel zegt vaak ook al genoeg. Deze klacht hebben we al diverse malen meegemaakt en 7-8 van de 10 keer was de boosdoener de krukas. Suc6.
Je uitleg is duidelijk maar hoe verklaar je dan dat het na een paar straten verder rijden (motor dus iets warmer) over is en doet het zich soms wel maar vaak niet voor.
13 jaar
Wat bullet zegt klopt wel,volgens mij trad het eerder op als je er eentje met airco had.
De timing klopt niet meer met als gevolg dit probleem.
Dat het alleen voorkomt omdat tie koud is heeft te maken met de verrijking van het mengsel.
Word niet op tijd ontstoken met als gevolg overslag en daardoor een natte bougie die niet goed meer ontsteekt en dat heb je minder als tie warm is.
de dealer heeft er zat binnen gehad,google er maar eens op.
Maar ja,kia geeft nu 7 jaar garantie,toen was garantie nog tot aan de deur en lag het nooit aan hun produkten en wezen ze elke vorm van coulance van de hand.
13 jaar
Google maar eens op "kia krukas".
Of kijk even bij Tros radar,er gaat een wereld voor je open.
In het ergste geval breekt je krukas
13 jaar
Met de koude motor merk je het het eerst, later, als het probleem erger wordt (lees de timing nog verder verspringt) zul je het ook met een hete motor gaan merken.
Informeer eens bij je Kia dealer naar dit probleem, Kia stelt zich vrij coulant op en wij hebben alle krukassen nog onder coulance kunnen vergoeden. Ook Picanto's van 2004 zelfs nog. Dit euvel is bekend en Kia heeft in Tros-radar de belofte gedaan alle Picanto rijders kostenloos te stellen. Voor zover wij zien doen ze dit ook. Een sluitende onderhoudshistorie aantoonbaar met het servicepaspoort is uiteraard wel een vereiste.
Toch wel vreemd dat de dealer hier niet als eerste naar kijkt.
Dit was een veel voorkomend probleem van die bouwjaren.
Misschien al gemodificeerd?.
13 jaar
Heb de problemen gelezen maar deze hebben allemaal betrekking op Picanto's van 2005 en ouder. Mijn Picanto is van 2008. Dealer zegt overigens dat zij de krukasproblemen kennen maar dit niet als oorzaak zien van mijn klacht. Na de uitspraken op dit forum onder hun aandacht te hebben gebracht heeft de dealer alsnog besloten de krukas onder de coulanceregeling te vervangen. Mijn auto had een nog oud type krukas. En nu maar hopen dat dat de oorzaak is geweest.
13 jaar
Uitgelezen code was P0300 en P0302 en dealer heeft uiteindelijk krukas vernieuwd
Probleem is er toch nog maar wel minder heftig.
Nog even: als het zich voordoet dan alleen bij koude motor, motormanagementlampje knippert, motor schokt en een paar starten verder is het over.
Nu zijn bougies, bougie kabels en krukas vervangen. Wat kan het nu nog zijn ?????
13 jaar
Terug naar de dealer,daar neerzetten.
Koud starten,log maken al rijdend.
13 jaar
Laat de dealer eens extra aandacht schenken aan de bobine. Het komt soms voor dat er kleine barstjes ontstaan in de schacht waar je de bougiekabel overheen schuift. Dit geeft misfires (de vonk zoekt de weg van de minste weerstand). Met een sterke lamp en een scherp oog zijn de barstjes wel te zien.
Heb 1,5 maand geleden de plantenspuittest maar eens gedaan op de bobine. RAAK, motormanagementlampje brandde en motor schokte. Dealer heeft bobine vervangen en sindsdien geen enkele last meer. Moest het dus wel zelf opsporen ????!!!!
Bedankt voor al jullie tips.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Picanto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar