Kia Pride: Signaalveranderingen op LAMBDA sonde

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1300

Hallo,

Ik zit met een hortende en stotende KIA Pride. Probleem op LPG en benzine aanwezig.

Als ik meet direct op de lambda sonde dan pendelt er niets. Weet ook niet of deze dat stationair hoort te doen of niet.
Onder rijbelasting pendelt ie ook niet.

Ik zie wel dat signaal meestal laag is ( onder de 0,1 volt ) en bij gasgeven iets omhooggaat. Echter na klein beetje
gas bij het gas loslaten geeft snelle piek naar 0,5 volt. Valt me ook dat sowieso die signalen erg snel wisselen ook
al merk je aan het lopen van de motor geen verschil.

Bijspuiten met remmenreiniger doet de waarde iets verhogen bij stationair toerental. Maar komt niet hoger dan 0,5 volt.

Losgehaalde sensor en dan rijden geeft zelfde horten en stoten nog. Auto ploft ook wat in uitlaat. Ontstekingsonderdelen
lijken me goed. Kabels kleiner dan 6 kOhm en ik kan ze beetpakken, dus lijken me niet slecht.

MAP sensor in orde, TPS in orde.

Waar heeft ie last van? Valse lucht? Spuiten bij vacuum slangen/inlaat geeft geen verhoging van toerental en op de uitslag van de
LAMBDA meter zie je ook niets.

Wie?

Egbert2640

Geplaatst door Egbert2640 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Pride? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lambda-sondes dienen altijd te regelen als ze opgewarmd zijn. Of dat nu stationair of bij verhoogd toerental is maakt niet uit.
Uitzondering is tijdens volgas rijden, dan moet het signaal min of meer stabiel en boven de 0,6V zijn.
Dat de signalen snel wisselen klopt, dit hoort zo. Hoe hoger het toerental, hoe sneller wisselen.

Ik zie zo vlot 3 mogelijkheden: Lambda-sonde zelf defect of lekkage op het uitlaatspruitstuk of uitlaat voor de lambda-sonde of misfires in de motor. Ploffen in de uitlaat wijst op onverbrande benzine die in de uitlaat explodeert (heftiger dan verbranden) en dat is beslist niet goed voor de katalysator.

1e kontrole: Kijk of uitlaatspruitstuk en 1e stuk van de uitlaat heel zijn. Kan door middel van afsluiten achterpijp met een doek, motor moet uitvallen, anders hoor je hem wel sissen. Indien lek, eerst repareren, dan verder zoeken.
2e kontrole: Bij voldoende afgekoelde motor - meet signaal lambda, moet ongeveer 0,45 volt zijn.
3e kontrole: Start de koude motor, na enige tijd moet lambda signaal reageren en meer dan 0,6 Volt zijn.
4e kontrole: Indien mogelijk en met 2 personen - maak proefrit en kijk of lambda-sonde reageert op vol gas rijden.

Egbert2640 (0), 14 jaar geleden

Dank voor je snelle reactie!

Bougie nr 4 is vrij zwart, rest is wit.....

Bougie en kabel door andere vervangen, wordt ook zwart ... Vonkt wel.

Brandstof probleem? Wel raar want dan is het op gas en benzine?
Vacuumlek is niet te vinden.

Bij hoog toerental klimt t naar 0,6 volt ongeveer, maar er regelt niks ..
Zodra je gas loslaat even piekje naar 0,7 en dan weer meteen naar 0,2

Ik ben uitgeexperimenteerd. Uitlaat is dicht

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, met stilstaande motor en afgekoelde sonde moet het signaal 0,45 volt zijn.
Motor mag dan nog wel een klein beetje warm zijn, dat maakt niet uit.
Overigens, op dit moment geeft de lambda-sonde geen enkele spanning af. De 0,45 Volt wordt erop gezet door de motor-ecu.
Op deze manier kan de ecu zien of de sonde nog koud is. Als de sonde warm wordt, dan is deze sterk genoeg om het signaal te veranderen.

Egbert2640 (0), 14 jaar geleden

Oh ... dat heb ik nooit geweten!!! Is dat standaard bij iedere auto zo? Bij mij is de spanning gewoon 0,0 ....

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij iedere auto? Weet ik niet. Wel bij diegene waar ik aan/mee gewerkt heb (voornamelijk europese merken).
Heeft ook nut, zo kan de motor-ecu ook het verschil zien tussen een koude sensor en kortsluiting naar aarde.

Dus als ik het geod begrijp is de lambda-spanning met koude sonde en motor uit, onsteking aan 0.0Volt?

Als er 1 bougie zwart is, en 3 wit denk ik in eerste instantie aan een lekkende injector op de cylinder die de zwarte bougie heeft.
Is dit een multipoint (injector per cylinder) of een monopoint (1 centrale injector) inspuiting?

Egbert2640 (0), 14 jaar geleden

Ja, spanning is inderdaad iets boven 0,0 Volt, maar bij lange na geen 0,45 Volt. Als ik lambda loshaal dan komt er ook uit de ECU vrijwel niets ....

Dit is auto met multipoint injectie. Aan lekkende injector had ik nog helemaal niet gedacht !!!! Verklaart ook waarom ie op benzine EN op gas raar doet. Op benzine rijdt ie trouwens iets beter. Ik hoor de injector wel tikken als ik met een slang erop zit en aan de andere kant luister.

Probeer nu een nieuwe lambda te monteren. Die had ik al eens gekocht voor deze auto. Zit lekker vast :-(
Maar zaterdag ga ik inderdaad die injector vervangen !!!

Dank voor deze suggestie!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Spanning koudelambda-sonde zou ik me even niet druk om maken. Mogelijk hoort dat bij deze motor zo.
Als je toch een sonde hebt kun je dat inderdaad proberen.
Voordat je een injector vervangt eerst maar eens even testen of er echt 1 druppelt of lekt, injectors zijn duur.

Egbert2640 (0), 14 jaar geleden

Kan ik de benzinedruk van de injectoren afhalen en dan kijken of de auto beter loopt ... of is dat niet afdoende?
Wat voor kleur krijgt een bougie als ie alleen maar vonkt en er juist geen brandstof inkomt in de cilinder?

Egbert2640 (0), 14 jaar geleden

Bleek vervuild gasklephuis te zijn ... mengsel was veel te arm!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Pride of stel zelf een nieuwe vraag.