auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Kia Sorento: Startprobleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 crdi

Mijn auto start steeds slechter. De verstuivers zijn goed, die zijn getest door de dealer. De dealer denkt dat het in de unit voor de startonderbreker zit. Met starten gaan de motor wel rond, maar de motor wil niet aanslaan. Pas na een aantal keren starten doet de motor het pas. Ook het wisselen van sleutel heb ik al gedaan, maar dat maakt geen verschil.
Ik weet dat er ook mensen zijn die startproblemen hebben gehad met een warme motor. Dat startprobleem heeft dan te maken met slechte verstuivers, maar dat is bij mij dus niet het geval. Warm of koud, het maakt niet uit, hij start niet meteen.
Wie heeft deze ervaringen ook en wat is er aan te doen.

Geplaatst door

stoeltje735 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat wel eens gebeurt is dat de overdruk klep defect gaat.
deze zit aan het begin van de brandstof galerij,
deze kun je controleren door het slangetje dat er boven zit gemonteerd los te halen.
en dan de motor starten, als er brandstof uit komt moet er een nieuwe klep in.
kun je bij de dieselspecialist los krijgen,
orgineel alleen kompleet met galerij.

mr21991 0
badge

15 jaar

hoi,
staronderbrekerunit doet het wel of niet dus dat is uitgesloten!
heb je toevallig wel eens op tijd het brandstoffilter laten vernieuwen?(denk aan valse lucht)
en heeft de dealer ook de raildruk gecontroleerd?
en toch komt vaak het probleem verstuiver voor(als de testwaarden -4 of +4zijn is er toch een verstuiver stuk)
gr. danny

auto danny 0
badge

15 jaar

Inmiddels is de auto bij de Kia-dealer geweest. Iemand van Kia Nederland heeft aangegeven dat het probleem in de de-mobilisation-unit zit (moeilijk woord voor startonderbreker denk ik). De ignition-coil (ring rond het contactslot die de transponder in de sleutel leest) is ook vervangen, maar daar zat het probleem niet in. Affijn, nog een weekje wachten op de nieuwe unit en dan moet ie het weer doen. We wachten het weer af...

stoeltje735 0

15 jaar

De nieuwe immobiliser zit erin en het probleem blijft bestaan. Vanmorgen wilde de auto niet in een keer starten. Heeft iemand nog een idee?

stoeltje735 0

15 jaar

Weet iemand wat de foutcode 1609 inhoudt? Dat is namelijk wat ze bij een garage in italie hebben uitgevonden als probleem van het starten.

stoeltje735 0

15 jaar

Niet exact, maar de reeks p160x heeft betrekking op de ecu. Zal wel iets te maken hebben met de startonderbreker.
Wat geeft de dealer voor omschrijving van de foutcode?

oldford 0
badge

15 jaar

[quote=stoeltje735]Weet iemand wat de foutcode 1609 inhoudt? Dat is namelijk wat ze bij een garage in italie hebben uitgevonden als probleem van het starten.[/quote]
deze slaat op de immobilizer, deze storing staat vaker in verschillende modellen kia's.
en kan geen kwaad.

mr21991 0
badge

15 jaar

[quote=oldford]Niet exact, maar de reeks p160x heeft betrekking op de ecu. Zal wel iets te maken hebben met de startonderbreker.
Wat geeft de dealer voor omschrijving van de foutcode?[/quote]
Daar moet de auto nog heen. Bij die garage in Italie dacht ik begrepen te hebben dat het een fout is in de communicatie tussen de immonbilizer en de injectoren. Volgende week gaat de auto weer naar de dealer en dan hoop ik dat ze het kunnen vinden.

stoeltje735 0

15 jaar

Injectoren communiceren niet met de Immobilizer. Dat doet wel de motor-ecu, dus ik denk dat ze dat bedoelden.

oldford 0
badge

15 jaar

Mijn Italiaans is niet zo goed en de beste man zei iets waarin ik "injector" kon verstaan, dus vandaar. Dinsdag hoop ik dat het probleem gevonden en getackeld is. Ik houd jullie op de hoogte.

stoeltje735 0

15 jaar

Nou, de auto is gisteren bij de dealer geweest. Code 1609 heeft te maken met een storing van de remlichtschakelaar. De remlichtschakelaar heeft indirect verbinding met het brandstofsysteem. Er schijnt een terugroepactie te komen van enkele modellen van de Sorento, omdat daar dus een probleem is geconstateerd. Voor de rest zijn er geen foutcodes meer ontdekt in de computer.
Op aanraden van Kia Nederland hebben ze gekeken naar het filter bij de tank en die bleek helemaal vol met rotzooi. Dit is verwijderd en voor de zekerheid (ook weer op aanraden van Kia Nederland) is het brandstoffilter weer vervangen. Deze was nog maar een paar maandjes oud, maar toch. Tevens zijn de brandstofleidingen schoongemaakt.
De injectoren zijn weer een keer getest en die bleken nog steeds goed (afwijkingen bleven binnen de norm) en ik mag het weer een tijdje proberen.
Al met al is er behoorlijk wat gebeurd inmiddels. Ik houd een ieder op de hoogte.

stoeltje735 0

15 jaar

Hey heb soms net hetzelfde probleem bij mijn sorento van 2005.
Als hij niet van de eerste keer aanslaat stop dan met starten.
Haal de sleutel uit het contact en doe hem op slot en terug open met je afstandbediening.
probeer dan eens om opnieuw te starten.
Bij mij sloeg hij dan direct aan.
Elke keer als je de sleutel uit het contact haalt en opslot doet dan reset de startonderbreker.
mogelijk leest hij soms een fout en slaat de auto niet aan.
Dit is dus het werk van de startonderbreker.

Groetjes

culotbjorn 0

15 jaar

[quote=culotbjorn]Hey heb soms net hetzelfde probleem bij mijn sorento van 2005.
Als hij niet van de eerste keer aanslaat stop dan met starten.
Haal de sleutel uit het contact en doe hem op slot en terug open met je afstandbediening.
probeer dan eens om opnieuw te starten.
Bij mij sloeg hij dan direct aan.
Elke keer als je de sleutel uit het contact haalt en opslot doet dan reset de startonderbreker.
mogelijk leest hij soms een fout en slaat de auto niet aan.
Dit is dus het werk van de startonderbreker.

Groetjes[/quote]
Bedankt voor de info, maar ik ben al het gehele jaar 2009 bezig hiermee en heb van alles al geprobeerd; tot het uithalen en omdraaien van de sleutel aan toe en ook datgene dat jij beschrijft. Zelfs met de reserve sleutel in de weer geweest, maar dat is het allemaal niet. Bovendien, dat kun je hierboven lezen, is de immobilizer vervangen en het probleem is gebleven. Ook de ignitioncoil is vervangen, dus naar mijn idee alles dat met de startonderbreker te maken heeft.

stoeltje735 0

15 jaar

Eh, een "ignitioncoil" bij een diesel? Een diesel heeft geen bobines dus ik denk dat je wat anders bedoelt.

oldford 0
badge

15 jaar

[quote=oldford]Eh, een "ignitioncoil" bij een diesel? Een diesel heeft geen bobines dus ik denk dat je wat anders bedoelt.[/quote]
Mij is verteld dat een ignitioncoil de ring is die om het contactslot zit die de transponder leest die in de sleutel zit. Dan hebben ze me dat verkeerd verteld of ik heb het niet goed verstaan.

stoeltje735 0

15 jaar

Officiële Engelse benaming is "immobilizer coil" of "antenna coil". Denk dat ze dat bedoelden.

oldford 0
badge

15 jaar

Helaas, alle inspanningen ten spijt, is het probleem nog steeds aanwezig. Vanmorgen startte de auto pas bij de derde keer proberen. Het frappante daarbij vind ik dat op het moment dat de motor wél aanslaat, dit meteen gebeurd. Bovendien is het nog nooit voorgekomen dat de auto tijdens het rijden er mee stopte, dus het is naar mijn idee een eenmalig moment dat er iets niet fungeert, namelijk bij het starten dus moet het wel met de startonderbreker te maken hebben. Ik ga de dealer maar weer eens bellen.

culotbjorn schreef dat ik de sleutel uit het contact moest halen, de auto op slot en daarna weer open met de afstandsbediening omdat de startonderbreker zich reset. Ik heb juist begrepen dat de afstandsbediening die ik heb om de auto open te maken, geen relatie heeft met de afstandsbediening. De afstandsbediening fungeert dus echt als de bediening van de sloten en niet om de startonderbreker te activeren. Ik heb dat namelijk eens gecontroleerd om met de afstandsbediening de auto op slot te doen en met de sleutel weer open te maken. Je zou verwachten dat hij niet starten wil, maar dat doet ie dus wel.

stoeltje735 0

15 jaar

[quote=mr21991]wat wel eens gebeurt is dat de overdruk klep defect gaat.
deze zit aan het begin van de brandstof galerij,
deze kun je controleren door het slangetje dat er boven zit gemonteerd los te halen.
en dan de motor starten, als er brandstof uit komt moet er een nieuwe klep in.
kun je bij de dieselspecialist los krijgen,
orgineel alleen kompleet met galerij.[/quote]
Van een andere dealer hoorde ik dat de meest waarschijnlijke oorzaak is dat de caoting aan de binnenkant van de tank los heeft gelaten. Dit schijnt meer voor te komen bij de Sorento. De rotzooi die daardoor loskomt gaat het gehele systeem dan door en dan heb je de poppen aan het dansen. Verstuivers en pomp gaan dan stuk en dat ging behoorlijk in de papieren lopen. Ik had nog geluk, zei hij, dat mijn motor nog loopt. Hij had er een staan die niets meer deed. Maar goed, ik geloofde daar niet zo 1,2,3 in en ben zelf op onderzoek uitgegaan.
Ik heb gisteren de klep van de tank losgemaakt die onder de achterbank zit om in de tank te kijken. Die was keurig schoon. Ik heb ook even gecontroleerd of er schone diesel uit de pomp kwam en dat was allemaal goed. Toen heb ik maar eens de raad van mr 21991 opgevolgd en inderdaad het fenomeen dat hij beschreef is aan de orde. Maandag gaat de auto naar de garage om de klep te vervangen en we zullen eens kijken of dit het probleem gaat verhelpen.

stoeltje735 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.