Kia Sorento: Tik boven uit klepbediening

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: v6

Ik heb een Sorento V6 met een harde tik boven uit de Klep bediening.
De frequentie is precies de snelheid van een klep.
De klepdeksels zijn verwijderd maar er is niet echt iets te ontdekken.
Wie o wie kan mij helpen

BVD Jos

jhanssen

Geplaatst door jhanssen (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

patrickkia (0), 16 jaar geleden

Waar hebben ze naar gekeken dan? Het is lastig vast te stellen als er een hydraulische klepstoter stuk is wat waarschijnlijk het geval is. Je kunt deze wel controleren maar als de motor een poosje stil staat loopt de olie er langzaam uit en voelen ze allemaal hetzelfde aan. Om kosten te besparen zijn er speciale middeltjes op de markt om klepstoters te reinigen. Probeer dit eens en neem dan het merk forte of tunap(verkrijgbaar bij de betere autoonderdelenhandels). Dit gooi je bij de olie en vervolgens laat je de motor een half uur draaien, hierna olie en filter vervangen en in 80% van de gevallen is het probleem verholpen. Succes.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 16 jaar geleden

inderdaad 9 van de 10 keer klepstoters vervuild incombinatie met de verkeerde of slechte kwaliteit olie.
motor schoon spoelen en daarnaa olie en filter vervangen.
als je in de buurt van eindhoven woont of werkt dan kan ik het voor je doen.
Groeten
Bart

jhanssen (0) PRO, 16 jaar geleden

Het klinkt niet als een klepplunjer ,veel harder, de klepspeling heb ik gemeten en die is overal 0.
Dus ik ga ervan uit dat de plunjers allemaal goed zijn

Gerard van Ingen (0) PRO, 16 jaar geleden

Toch even met een schroevendraaier tussen nokkenas en plunjer wrikken, een slechte klepstoter voelt dan sponzig aan.
Controleer dan tevens de speling van nokkenas in lagerhuis, bij voor keur met koevoet of bandenlichter.
Klinkt een beetje beunhaas maar het werkt wel.

Gerard.

jhanssen (0) PRO, 16 jaar geleden

Zo,probleem gelocaliseerd.(met dank aan een Kia dealer)
De "gasklepas" (loopt door het hele inlaatspruitstuk) is bij cilinder 5 gebroken
Precies op een bevestigings boutje van "gasklep" 5.
Dit boutje is dus......hap,slik weg en ligt nu boven op een zuiger tegen de kop te kloppen.[url=http://imageshack.us][img]http://img407.imageshack.us/img407/6849/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img407.imageshack.us/img407/1460/...[/img][/url]



Nu dit nog even oplossen en alles weer in elkaar.

Bedankt voor het meedenken
Jos

DodgeDriver (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Josh,

Je schreef als laatste ''nu dit nog even oplossen en alles is weer voor elkaar''
Wat heb je er nu precies aangedaan? Koppen gedemonteerd of heb je het boutje er zo uit kunnen halen?

ik heb namelijk een zelfde probleem, maar het boutje is nergens meer te zien (met een sthentoscoop in de cilinders gekeken)....
Het inlaatspruitstuk is nu vervangen en hij tikt nog steeds.

Gaarne en reaktie van je. bvd.

jhanssen (0) PRO, 15 jaar geleden

Luister en huiver...............
Koppen gedemonteerd.........boutje lag precies op de rand van een zuiger...............ivm met eventuele schade aan een zuigerveer ..............blok gedemonteerd ............zuigerveren gecontroleerd........verder geen schade.........en weer alles in elkaar....klaar is klara succes

PS auto heeft nu geen variabel inlaatspruitstuk meer,de hele ROTZOOI ligt in de container

DodgeDriver (0) PRO, 15 jaar geleden

Dank je Josh,

We hebben de linker kop gedemonteerd en jawel daar lag een platgeslagen/half weggesmolten boutje in de zuiger geperst....
aan cilinderwand is er gelukkig geen beschadiging te zien.

Wel een boel werk voor zo'n klein rot boutje zeg!

jhanssen (0) PRO, 15 jaar geleden

Ziet er leuk uit ,net een klein hamertje ,en maar tikken.
Weet je ook waar dat tikkend geluid vandaan komt,van dat kleine hamertje!!
Als hij erg dicht aan de zuigerrand ligt zou ik toch maar even de zuigerveren controleren.
Is zonde als het ding straks olie zuipt en het blok heb je er nu ook zo uit.
De tijd die je hierin steekt verdien je straks weer met monteren vd kop etc.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.