Kia CEE D: Tikken motor na vervanging brandstofpomp

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: G4FD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 99

Er zit toch 7 jaar garantie op een kia , wat is het probleem dan ?
Lijkt me dat ze dit gewoon op dienen te lossen , of zijn er omstandigheden waar door de garantie is komen te vervallen.

Peter ter Keurs

Geplaatst door Peter ter Keurs , lid sinds 5 jaar geleden

5 Reacties

Peter ter Keurs, 5 jaar geleden

Na stilvallen op de snelweg. Gestopt geen lampjes ... niks . Motor begon te tikken bij belasting. Brandstoffilter vernieuwd , opvoerpomp tank gecontroleerd . Bleek dat de hogedrukpomp voor bij de motor kapot was.
Omdat hij tikte de oliedop losgedraaid .. flinters ijzer plus spaan van 1 cm lang en 1mm doorsnee aangetroffen aan de dop .
Hogedrukpomp is vervangen maar motor blijft tikken en loopt rauw en zweverig . Bij stationair toerental beeft de auto .
Vermoed nu zelf dat er meer kapot is maar .
Iemand een idee , opmerking ?
Betreft een Kia ceed 16GDI van juli 2013.

BVD

kaleido 1 PRO, 5 jaar geleden

Als je dit soort narigheid aantreft , voorspeld dit inderdaad niet veel goeds.
Wat het is , kom je alleen te weten door op onderzoek uit te gaan , kleppendeksel er af halen om mee te beginnen.

Peter ter Keurs, 5 jaar geleden

Update , Kia Ceed tikken motor.

Auto teruggeweest na de garage.
Na controle bleek dat de spanner van de distrubutieketting kapot was . Ketting stond compleet slap . Spanner word door oliedruk op spanning gezet en door middel van een pal (steller) kan hij dan niet terug om de spanning vast te houden . K
Je kon het zien doordat de ketting langs de deksel had geslagen onder bij de krukas .
Dit is gemaakt . Maar .. Auto bleef slecht lopen . Net of hij niet op tijd staat . . En tikken. Hoog benzineverbruik . Normaal 1:14,5 nu 1:11.1
Gevolg oliezuipen . Op 800km 2 liter.
Terug naar de garage .
Motor uit elkaar .. Kop eraf .. roet boven op de zuigers zwart en vettig.
Nu blijkt dat er kantelende zuigers in zitten .. + katalysator verbrand van binnen.
Nu is mijn vermoeden dat het toch te maken heeft met ijzerflinters in de olie en dat de oliepomp een opdoffer heeft gehad en minder druk heeft gehad. Daardoor minder smering .. gevolg slijtage in de zuigers ?
Of dat de nokkenas die de brandstofpomp aandrijft beschadigd is geweest hierdoor brandstofpomp niet op tijd en vandaar het onregelmatig lopen. verkeerde verbranding , te heet ?

Kan iemand zich hierin vinden ?
Graag advies

Mvg Peter

Peter ter Keurs, 5 jaar geleden

Update ::
Inmiddels is de oorzaak gevonden .
Plunjer in de oliepomp zat vast. Verdeling olie in het boven en onderblok ..
Hierdoor onderblok en onderkant zuigers geen of te weinig olie gehad . Alles werd in kop gepompt .
Vermoedelijk via kleppen in de cilinders gekomen . Daardoor oliegebruik en katalysator verbrand .
Zuigers en kop beschadigd ..

Dealer heeft overleg gepleegd met Kia Nederland .
Komt nieuwe motor in !!!

Opgelost

Kaleido bedankt voor je reactie ..

Groeten Peter

Peter ter Keurs, 5 jaar geleden

Opgelost ..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Ceed of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.