Beste Allen,
Sinds kort ben ik eigenaar van een Kia Sorento 2003 2.4 EX. Hij rijdt prima en rustig, echter was het in de ochtend starten met veel piepen e.d. Dus heb ik de multisnaar laten vervangen + daarbij de waterpomp.
Nu heb de wagen terug gekregen, maar rijdt hij naar mijn idee heel anders (slechter).
De wagen klinkt heel rauw, tijdens het rijden lijkt het net als of er iets aangedreven wordt wat niet hoort, waardoor de trilling (hele snel vibratie) voelbaar is in de pook, de vloer en pedalen.
(ik ben iemand die vaak zijn hand op de pook heeft liggen, hiervoor was daar geen trillingen voelbaar, nu is het zo dat ik mijn hand van de pook af moet halen, omdat de trilling gewoon irritant wordt)
Mijn referentie naar de trilling en geluid is het volgende:
Ik heb vroeger een Nissan 200sx gehad met een kapotte viscofan, deze draaide continu mee en veroorzaakte een zoemend geluid en trilling in de auto tijdens het op toeren komen.
Ik begrijp dat het allemaal vaag is, maar ik kan het, net als de garage, nog niet echt duiden. Vanavond ga ik zelf even alles na lopen en checken.
Alle idee, tips zijn welkom
Dank jullie wel.
Groet Siu Kin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de klacht er ook stationair is , zou je de motor eens zonder de snaar laten draaien , je zou zelfs een stukje kunnen rijden om te voelen , als de motor koud is.
Stationair zijn er geen noemenswaardige dingen.
We kwamen erachter dat één van de spanrollen/poelie scheef stond, waarschijnlijk niet goed genoeg vastgezet. Deze hebben we vaster gezet en zijn weer gaan rijden. Vibratie en geluid leek iets minder te zijn.
Vandaag een stuk op de snelweg geweest, toen merkte ik op dat de uitlaat ergens lek moet zijn. Waarschijnlijk was dit al (zonder dat ik het door had).
Maar nu is het wel erg aanwezig.
Ik denk dat de resterende vibraties en geluid hierdoor veroorzaakt wordt.
Het is waarschijnlijk toeval dat de lek nu groter/waarneembaarder is + de Poelie dat de auto anders aanvoelt.
Ik ga opzoek naar de lek, deze verhelpen en opnieuw beoordelen of de auto als vanouds rijdt.
8 jaar
Blijkbaar zaten er twee moeren lost bij de overgang van spruitstuk naar uitlaat. Deze zijn, waarschijnlijk steeds losser geraakt door trillingen. Door de positie van de lek is het aannemelijk dat meeting van de lamba niet correct is, waardoor de auto niet correct wordt aangestuurd door de ecu. (heb ik begrepen)
Er moet een nieuwe pakking tussen spruitstuk en uitlaat, deze is nu niet meer goed. Dus voor nu de uitlaat vastgezet (lekt dus nog steeds een beetje).
Resultaat, hij rijd veel rustiger.
Volgende stap pakking vervangen en correct vastzetten.
Wat mij betreft is het dan opgelost.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar