auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Kia SORENTO: Motor loopt onverklaarbaar warm

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 102

Weer een paar weken verder,blijkt idd het koelsysteem vol te zitten met dat leakstopspul.
Ze zijn begonnen met een reinigingsmiddel op aanwijzing van div fabrikanten van leakstop.Inmiddels begint er een soort grit uit te komen wanneer ze hem spoelen en doet de verwarming het weer(!),maar de motor loopt nog altijd warm bij snelheden boven de 90 km p/u.
Het is een zaak van engelengeduld....

Geplaatst door

Elizabeth2016 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb een Kia Sorento 2.4 16_v G4JSG 103 KW voorzien van een Gas-FX installatie.

2 maanden geleden is de radiateur kapot gegaan.
Die is vervangen.
Sindsdien loopt de motor warm en blijft de verwarming koud.
Ook zijn het koelvloeistof reservoir en een slang van de radiateur gescheurd,kort na elkaar.
De dop van het koelvloeistof reservoir is nagekeken,is in orde.
Thermostaat,waterpomp & leidingen zijn vervangen.
Gasinstallatie is nagekeken op lekken.

De motor loopt goed,geen rook uit de uitlaat.
Er is niks aan de olie,koelvloeistof of bougies te zien.
Ze hebben hem afgeperst en getest met een snuffelaar.Komt niks uit.
Hij is uitgelezen bij de dealer ; komt niks uit.
Alles is schoongemaakt,nagelopen etc

Zowel wij als de garage zitten met de handen in het haar ; waarom blijft de motor warm lopen (en doet de verwarming het niet.
Wat zien we over het hoofd?

Lucht in het systeem lijkt de oorzaak .
Het is een zelf ontluchtend systeem , is de dunne slang naar het expansietankje wel open , komt hier koelvloeistof uit als de motor loopt ?
Het is zeker dat de koppakking niet lek is , als de motor koud is en hij wordt gestart , komt de koelvloeistof dan meteen omhoog als de motor loopt met de dop van het tankje er af ?

De radiateur is gesneuveld onderweg naar huis in Italië/Frankrijk.
Er zijn 6 flesjes lekdicht spul ingegaan.
Ik vermoed dat daardoor het koelsysteem niet goed doorloopt.Al het andere is nl eigenlijk uitgesloten.
Maar hoe krijg je dat spul er dan uit als het aangekoekt zit?

Was de doorstroming met de oude radiateur, dus voor de reparatie wel goed?
Is het zeker dat de nieuwe waterpomp goed is?

Ai 6 flesjes lekdicht, dan zal de boel intern wel behoorlijk aangekoekt zijn, zoals het slangetje waar kaleido het over heeft. Dat lekdicht spul is echt rotzooi. Waterpomp kan ook vol zitten of inwendig stuk zijn.

Weghalen van dat aangekoekte lekdicht spul kan vaak alleen mechanisch door alles open te maken of onderdelen vervangen zoals de kachel radiator. Misschien bestaat er een middeltje om het op te lossen. Misschien even contact opnemen met de fabrikant van het spul.

ofstone 0

8 jaar

De waterpomp is vervangen,er is een hagelnieuwe in gezet.
De oude is uit elkaar gehaald,ook die lijkt nog helemaal in orde.
Is het heel simpel gedacht wanneer ik dan zeg dat de verstopping wellicht vóór de waterpomp zit?

Of de oude radiateur goed was weet ik niet.
Anders gezegd : nooit wat gemerkt.
Hij is aan de voorkant gaan lekken.Of niet lekken eigenlijk,het kwam er in een straaltje uit aan de voorkant.We waren in de Alpen,wellicht veroorzaakt door een steentje oid?
(Er is in de Alpen ook al eens een voorruit gesneuveld agv steenslag.)

Contact opnemen met de fabrikant van dat spul wordt lastig ; Italiaans fabrikaat.
Geen idee meer welk merk.
Maar van een beetje garagebedrijf mag je toch verwachten dat ze weten hoe ze dit aan moeten pakken?

Normaal gezien maakt geen enkel bedrijf gebruik van die flesjes, die zijn echt voor noodgevallen zoals dat bij jullie waarschijnlijk het geval was. Kleine lekjes kun je vaak wel oplossenmet dat spul, maar ik zou het niemand aanraden. Er is vaak veel andere ellende als gevolg door dat spul. Normaal moet er 1 flesje in afhankelijk van het middel. Als er dan 6 in gedaan zijn. Dat spul hard uit, als het dacht ik in contact komt met lucht, dus als er nog ergens lucht gezeten heeft dan kan er best ergens anders ook een prop zijn ontstaan. Aangezien je kachel het ook niet doet, kun je er haast wel vanuit gaan dat er ergens een verstopping zit.

Weet je trouwens zeker dat de temperatuur sensor nog goed is? Oftewel wordt de motor echt te heet?

ofstone 0

8 jaar

Hij wordt echt te heet,je hoort de koelvloeistof borrelen.
Hoe meer ik er over lees , hoe meer ik er van overtuigd raak dat ie inderdaad verstopt zit ergens.Maar hoe los je dat spul op?
Is dat er wel uit te krijgen?

We hebben dat toen bij een benzinestation gekocht.
In het buitenland,2 kinderen op de achterbank...etiket op het flesje geheel Italiaans...Wetende wat we nu weten hadden we dat nooit gedaan.
Maar dat is altijd achteraf hè... :-/

Inderdaad begrijpelijk hoor, dat jullie dat spul gebruikt hebben, zeker als het ver weg van huis gebeurt.
Lijkt me toch dat een goede garage moet kunnen uitzoeken waar het probleem zit. De lijdingen van en naar de kachel moeten toch te controleren zijn.

Of er een goed middel bestaat om dat lekspul op te lossen weet ik niet. Ze zijn ook niet allemaal hetzelfde en werken soms met andere middelen.

Het zou me overigens niet verbazen dat er ondertussen meer aan de hand is dan een verstopping. Als ondertussen door vaak heet gelopen te zijn, de koppakking wel is gaan lekken, dan kan je meer dan 1 probleem hebben. Maar ook dat moet iedere garage kunnen uitzoeken.

Bedenk wel dat sommige merk dealers minder vaak met dit soort reparaties te maken hebben. Oudere wagens en hun problemen op die leeftijd zien zij minder vaak, omdat die vaker naar de toch wat goedkopere "universeel" garages gaan. Ik heb ook zo wel eens problemen meegemaakt waar de dealer geen antwoordt op had, en de garage om de hoek het zo oploste.

ofstone 0

8 jaar

Hij is afgeperst en er is getest met een snuffelaar.
Daar kwam uit de de koppakking & cilinderkop in orde zijn.
Ze hebben een bypass gemaakt om de kachel heen.Ook dan loopt de motortemperatuur op.

Hij staat bij zo`n 'garage-om-de-hoek'.Bovag.
Maar ik denk toch met iets te onervaren monteurs eerlijk gezegd....

Tap het systeem helemaal af , spoel de boel door met schoon water , tuinslang waar mogelijk er in .
Slangen controleren op verstopping , vooral de ontluchtingsslang.
Dan in warm water , flink wat soda oplossen , dit in het koelsysteem gieten en rustig een tijdje warm laten draaien , aftappen , water opvangen en kijken wat er uit komt , spoelen , en nog een keer enz.

Soda?
Baat het niet,schaadt het niet lijkt me.Ga ik doorgeven,bedankt!

Er zit een koelkanaal verstopt door de leakstop.
Tot op heden niet gelukt om het er helemaal uit te krijgen,hoewel de motor nu tot 3000 netjes op temperatuur blijft.Daarboven loopt ie gestaag op,maar blijft onder rood.

Wat gebruiken jullie om de leakstop er uit te krijgen ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.