Deze auto heeft in ongeveer 12 jaar, 2600 kilometer gereden, niks dus. Heb ik een paar vragen.
Waar moet ik op letten nu de auto weer gaat rijden?
Hoe kan ik de auto het beste weer laten wennen aan het 'dagelijks gebruik'?
Heb de volgende delen vervangen:
Distributuieriem, olie+filter, benzineslangen, luchtfilter, accu, v-riem.
Het volgende gecontroleerd:
klepspeling, emissie (carburateur dus)e.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jaap,
Gewoon rustig mee gaan rijden,eerst maar een beetje in de buurt blijven en kijken hoe het gaat.
Wat ik nog wel zou doen is de remvloeistof verversen.
Hans
Hans,
Was ik nog vergeten te vermelden. Deze vloeistof heb ik ook vervangen. Was een beetje zwart door het vocht. Ververst tot aan de remclinders vanzelfsprekend.
Groet,
Jaap.
Meerdere reacties welkom.
20 jaar
hoi,
vergeet ook niet de benzine slangen te controleren. evt, brandstoffilter vernieuwen.
paul,
Wel even voorzichtig met remmen in het begin ivm roestvorming op de remschijven en trommels.
Hans
Beste Hans & Pual,
De remmen heb ik even losgehaald, schoongemaakt e.d. Die zijn goed gangbaar en roestvrij. Ook de benzineslangen zijn vernieuwd.
Wat is jullie ervaring met eventuele corrosie in tank en benzine leidingen. Zal wel meevallen denk ik.
Groet,
Jaap
20 jaar
Even afwachten als er niet te veel vuil in het brandstoffilter komt verder niks aan doen.
Hans
Bedankt voor de reacties, ga gewoon rijden met een beetje gereedschap in de koffer. Geen elektronica dus alles is te maken.
Groet,
Jaap
20 jaar
En?al lekker gereden?
20 jaar
Ja, ik heb al lekker gereden, ondertussen al zo´n 4000 kilometers gereden. Het gaat allemaal redelijk. Nog wat kleine dingetjes, kleppen stellen, bougiekabels en een(toch elektrisch) startrelais defect.
Het druklager heeft ook wat last van roest piepte een beetje, maar dat was snel opgelost......goed mikken met kruipolie.
Ook blijkt dat de benzine leidingen roestig zijn aan de binnenzijde. Er komt heel fijn roest door het brandstoffilter heen en zet zich af op de bodem van de vlotterkamer en in de sproeiers. De voiture gaat daardoor af en toe wat schokkend rijden. Ik kan nu twee dingen doen, onder de auto kruipen en een nieuwe benzineleiding monteren of een iets fijner brandstoffilter monteren. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, heeft iemand ervaring met een papieren filter element voor een Lada Samara.
Groet,
Jaap.
20 jaar
Je kunt altijd een in-line filter monteren. Dat zijn die doorzichtige filters. Zij hebben een papieren element en filteren tamelijk fijn. Zo'n filter heeft een groot filterend oppervlak en geeft weinig weerstand.
Succes,
Paul
Dat klinkt goed, ik ga maar een even informeren waar ik zo´n ding kan vinden.
Bedankt voor de informatie.
Groet,
Jaap.
20 jaar
Laatste nieuws,
Er was reeds een inline filter aanwezig. Dit filter was niet doorzichtig, waardoor ik niet heb kunnen zien dat dit helemaal vervuild was met roest. Nieuwe, doorzichtig, geplaatst en ik zal kijken wat dat opleverd.
Groet,
Jaap.
20 jaar
Succes,
Hou ons op de hoogte.
Gr. Paul
hoi controleer ook de rembegrenzer,deze zitten vaak vast[APK]hij zit links onder de auto aan de achterkant.groetjes rob
19 jaar
Beste Rob,
Ik heb wel het idee dat de auto achter snel blokkeert. Maar, hoe controleer je zo'n ding.
Groet,
Jaap.
19 jaar
ik zou ook de koelvloeistof vervangen, evt doorspoelen met water. Meestal is het advies om elke 2 jaar de koelvloeistof te vervangen.
rembegrenzer vast houden,je ziet een veer en een hevel die word ingedrukt door de plunjer inde begrenzer .deze moet op en neer gaan als iemand op de rem trapt (pompen}.wielen moeten op de grond blijven staan.groetjes rob.
19 jaar
Heren,
De Lada is still going strong!
Groet,
Jaap.
18 jaar
Da's leuk om te horen.
Nog vele km's!
Gr.
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lada Samara of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar