Omschrijving probleem:
Willekeurige leeg trekken accu als gevolg van een computer/apparaat probleem dat niet naar rust-mode lijkt te gaan (trekt ca. 140 mA ruststroom i.p.v. 9 mA).
Het stroom-trekkende apparaat lijkt willekeurig in deze toestand te geraken.
Na enig ge-expirimenteer kan ik deze ongewenste toestand repliceren door:
Een van de sensoren of andere aangesloten apparaten (bijvoorbeeld de radio) te ontkoppelen;
De auto op contact te zetten;
Het contact weer uit te schakelen.
Nu lijkt de computer/apparaat in de ongewenste toestand te komen. Zelfs het wederom aansluiten en op contact zetten, veranderd de toestand niet meer. Alleen een spanningsonderbreking van de (F1 Zekering er uit), zorgt er voor dat de 140mA weer naar rust-mode gaat (9mA).
Als ik in plaats van de zekering F1 de ECU ontkoppel, blijft het probleem bestaan.
Als ik, als het probleem zich voordoet, de zekeringen er 1 voor 1 uithaal, veranderd dit niet. Alleen F1 er uit en er in lijkt een effectieve reset (helaas moet je dan bijvoorbeeld de klok weer opnieuw instellen)
Mijn vraag: is dit een herkenbaar probleem? Kan de oorzaak in de ECU liggen? Is dit te repareren?
Heeft er iemand een schema?
Wat is regeleenheid dashord1 (F1, 70A), waar zit die?
Dank voor de info!
Ron Bouwman.
(lancia ypsilon 1.4 8V 2007)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe en waarmee heb je de "Lekstroom" gemeten, met een amperetang of met een multimeter?
meteen of kort na het verwijderen van de contactsleutel of geruime tijd later? het systeem heeft een bepaalde tijd nodig om in rust te gaan.
Zekering F1 -70A- is een hoofdzekering , belangrijker is het om te weten welke groep onder deze hoofdzekering valt, voor hoofdzekering F1 is dit > zekeringenkast dashboard1,
je zegt dat je de zekeringen 1 voor 1 verwijderd hebt zonder dat de lekstroom daalde,
miss. een goed idee om deze test nog een keer te doen met de zekeringen in de zekeringenkast interieur.
hoe is de conditie van de accu en laadcircuit? meet voor de zekerheid eens de accuspanning (volt) in rust (motor uit) en de laadspanning(volt) bij +/- 2000/2500 toeren.p.m.
succes .
Hoi met een multimeter. Ik heb verschillende situaties langdurig gemeten. Meestal zakt de stroom terug naar een acceptabele ruststroom van 9mA. Maar na een foutconstatering op de CAN BUS gaat het mis. Alleen de F1 verwijderen helpt. Ik heb in zo'n foutsituatie zelfs alle zekeringen onder het dashboard 1 voor 1 verwijderd, maar de reststroom blijft dat om de 140mA.
Accu is nieuw, maar ik heb hem ook al eens gewisseld voor een andere uit onze andere auto. Spanning bij laden boven de 14V dus hij laadt bij
Er is dus een verbruiker die, niet gezekerd via de zekeringenkast onder het dashboard verbruikt...
7 jaar
Kijk eens wat er gebeurt als je de B+ van de dynamo er af haalt ?
Is de auto toevallig grijs ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar