De nokkenasversteller van deze Lancia klappert, deze wil ik vervangen samen met de riem etc.
Is hier speciaal gereedschap voor nodig en evt andere handigheidjes? Ik heb even snel gekeken maar je komt gelukkig overal wel redelijk bij.
Zijn dit overigens dezelfde blokken als in Alfa 156?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is niet dezelfde motor als een Alfa. Alfa gebruikt op de 1800 geen balansassen. Lancia wel, en de Alfa motor heeft 2 bougies per cil.
Nokkenasblokkeerblokjes zijn ook niet identiek. Zeker aan te raden om deze te gebruiken als je de riem en versteller gaat vervangen.
Evenals de speciale sleutel om de versteller eraf te halen.
Succes!
Hartelijk dank, ik ga kijken of ik het gereedschap kan ritselen.
Groet,
Paul
Ha Paul,
De cilinderkop is hetzelfde als de FIAT Barchetta, onderblok als Alfa Romeo. De nokkenasversteller is hetzelfde als de Alfa's (2.0 TS,etc), Barchetta, Lybra 1.8 etc. De distributie is hetzelfde als de Alfa's (loop- en spanrollen, balansasriem en distributieriem).
Het gereedschap om de nokkenasversteller los te krijgen wordt geleverd door Midlock, nummer 2114-03 staat onder Alfa Romeo variator sleutel (kost ca 21).
Voorts heb de blokkeergereedschap voor de nokkenassen nodig, de Lancia (en Barchetta) hebben een ander nokprofiel dan de Alfa 1.8/2.0 dus speciaal voor deze auto kopen. Ze worden o.a. gemaakt door Klann, nummer 1682-314.
Voor de spanner van de balansasriem kan je ook een speciaal gereedschapje van Midlock kopen, het gaat ook (wat lastiger) zonder.
Je kan de distributieriem op gevoel spannen, maar ook daar is gereedschap voor (lange sleutel met gewichtje).
Michel.
16 jaar
Hartelijk dank MIchel, ik had het gereedschap geleend en het is gelukt!
Groet,
Paul
Wie weet het OEM nummer van de blokkeerblokjes voor Lancia Lybra 1.8 2001
Motornummer 839A7000
Alvast bedankt Willem Wolf
16 jaar
Had vandaag eerste klacht met Lancia Lybra 1.8. Gestart, twee kilometer gereden tot verkeerslichten, stoppen...motor slaat af...niet meer te starten. Bij starten is wel geluid hoorbaar maar niet van een rondgaande startmotor en ook niet het geluid wat zou aangeven dat de accu leeg is.
Het is een monotoon geluid. Stroom is er genoeg, brandstof ook. Ik stond stil voor verkeerslicht koppeling op laten komen en gestart om op startmotor van de kruising af te komen.... en dat deed hij dan weer wel wat zou betekenen dat de startmotor wel rondging..de eerste rondgang de bekende schok daarna tergend langzaam maar gelijk matig van de weg af gekund. Geprobeerd te starten. Zelfde geluid, startmotor gaat niet rond. Geprobeerd aan te trekken en dan te starten. maar slaat niet aan. Na zo te voelen één rondgang van startmotor alleen maar een gierend geluid hoorbaar (zelfs in de trekkende auto te horen) Op dat moment gaan alle lampjes uit alsof de motor loopt en werkt ook de stuurbekrachtiging maar zodra de koppeling weer wordt ingetrapt brandt alles weer. Ik heb het nog niet eerder zo bij de hand gehad....wie heeft een idee?
14 jaar
Hallo Bevaas, ik vrees dat je distributieriem gebroken is, dan bouwt de motor geen compressie meer (kleppen krom), waardoor de startmotor onbelast zeer snel gaat ronddraaien.
Even bovenste deksel vd distributiekap eraf hallen, iemand laten starten en kijken of de nokkenassen meedraaien.
succes, groet en marco
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar