Lancia Lybra: Hoe lang gaat een distributieriem nu echt mee??

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Beste mensen,

Onze Lancia is nu 13 jaar oud en heeft 320000km op de teller. Dan is in mijn ogen een reparatie zoals het vervangen van de distributieriem en waterpomp van 700 Euro niet echt rendabel. Verder heb ik nog een lijstje van verschillende gebreken waar wij "mee hebben leren leven" (Zie ook mijn andere berichtje.)

De discussie over het op tijd vervangen van de distributieriem ken ik dat is dan ook niet mijn vraag!! De gegevens zijn 5 jaar of 120000km. Hoe ver kan je nu echt doorrijden! Is daar ervaring mee?

Groet Arnold

Arnold1965

Geplaatst door Arnold1965 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Lybra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Arnold1965]De gegevens zijn 5 jaar of 120000km. Hoe ver kan je nu echt doorrijden! Is daar ervaring mee?[/quote]
Je kunt doorrijden tot de riem springt, je kunt er niets van zeggen...

Gr. paul

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Auto is economisch totaal loss met deze kosten.
het wordt er niet betrouwbaarder op , als je er mee doorrijd.
In apeldoorn zitten genoeg bedrijven die het voor minder dan 700 euro doen lijkt me.

JaapVeld (0), 11 jaar geleden

Als je het echt wilt weten moet je Paul' s advies opvolgen en net zo lang doorrijden tot hij breekt. Da' s ook de enige manier om op deze vraag een zinnig antwoord te verkrijgen vrees ik.

Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen wat de gevolgen zijn als ie breekt. Ik kan wel volgen dat je hem op wil rijden zonder investering in een db riem. Het ongemak, zeg als je met die auto op vakantie gaat in het buitenland of ver weg werkt, en de armoe die je hebt als je langs de weg staat. Neem je dit voor lief dan is het best de afweging waard.

Buiten de verkeersgevaarlijke situaties die kunnen ontstaan als je op de derde baan stilstaat en er iemand met 120 achterop komt. Het is een diesel dus ik neem aan dat ie niet gebruikt wordt voor rondjes om de kerk dus hoeveel is het ongemak je waard is denk ik de discussie en hoeveel risico wil je nemen in verkeerstechnische zin.

Veel wijsheid in de afweging.

Gr Jaap

Chrispy (0), 11 jaar geleden

Paul en Ferrie bedankt voor jullie reactie,

Het plaatje is op dit moment zo dat zelfs die riem vervangen al te duur is want wat mankeert er verder nog aan onze Lancia:

-ruitenwissermotor kapot, voor en achter
-zeer veel gerammel in de voorwielophanging
-olielekkage aan de cilinderkop
-kering lek aan de stuurbekrachtiging
-druklager koppeling "ruist"
-koppeling "springt", naw vet/olie op de plaat

Dan zal ik denk ik nog wel wat vergeten zijn, al met al wordt het te duur om deze auto verantwoord op de weg te houden. Op zoek naar een andere dus.

Nogmaals bedankt voor het meedenken,

Chris

Chrispy (0), 11 jaar geleden

Hallo mensen;

Las de reactie van Jaap na het versturen van mijn bovenstaande reactie. Jij vult mijn gedachten mooi aan, dat de motor kapot draait is een ding maar in een sneeuwbui langs de weg te staan is voor mij niet acceptabel. Vandaar mijn bovenstaande samenvatting voor wat betreft onze auto.

Het gaat mij in de bovenstaande vraag of er door bijvoorbeeld Gates onderzoek naar gedaan is. Dat moet wel, maar zal wel bedrijfsgeheim zijn.

Groet Chris

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Is een goeie voor de export , ze betalen er best nog wat voor.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Momenteel ligt de export op z'n rug en voertuigen van bj 2000 lopen ze niet meer warm voor.

Gr. paul

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Nee,zelfs de Polen komen daar niet meer voor naar Nederland.

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Raar zaterdag nog een lybra stationwagen verkocht aan een pool 500 euro voor een 2001.

Chrispy (0), 11 jaar geleden

Nou als er wel een komt dan geef mij een seintje, hij staat te koop.

Chris

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

Wij hebben eens een Marea JTD gehad met 200000km met 1 riem. Klant heeft deze afgezet. Wij hebben die op de brug geduwd uit schrik dat ie zou breken. En bij de demontage bleek de schrik terecht. Van riemspanning was geen spraken meer.... De tanden voor de helft weg gesleten. De spanrol ongeveer 4mm kleiner van diameter. Ongelofelijk dat die niet gesneuveld is. Sommige mensen hebben gewoon heeeeel veel geluk.

Chrispy (0), 11 jaar geleden

Mooi dat zijn de cijfers waar ik in geïnteresseerd ben. Gewone nuchtere cijfers uit de praktijk. Laat maar komen dit soort verhalen.

Uiteraard met de slogan van de financiele wereld in mijn achterhoofd: "Resultaten uit het verleden etc."!!!!

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

Er zullen wel verhalen zijn die het tegenovergestelde bewijzen ook hoor.

Chrispy (0), 11 jaar geleden

Uiteraard! Mensen vergeten nog wel eens dat er ook een tijd voor de riem wordt opgegeven, en dan kan het wel een te laat zijn.

Chrispy (0), 10 jaar geleden

Beste mensen,

Inmiddels is de auto (gelukkig) verkocht! De lijst werd gewoon te lang!!!

Wat dan zoal:

-aandrijfas LV defect
-cilinderkop pakking lek
-distributieriem moest vervangen worden
-stuurbekrachtiging lek
-dorpels links en rechts doorgeroest

Bedankt voor het mee discussiëren.

Chris

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.