Goedenavond,
Ik ben bezig met een Y om de koppakking te vervangen. Inmiddels is alles los alleen de polydrive-achtige trekbouten onder de dopjes van de kleppendeksel krijg ik niet los. Ik heb daar geen gereedschap voor. Wat zijn dit exact voor trekbouten en welke maat zijn ze?
Ook heb ik het aanhaalmoment en wellicht het aantal graden natrekken nodig.
Ook sprak ik een monteur bij de automaterialenzaak (waar ze me dus niet aan het juiste gereedschap konden helpen) welke me adviseerde om de kop niet te vlakken (je kreeg dan last van slecht lopen of pingelen). Wat is wijsheid? Wel of niet vlakken?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedankt voor bovenstaande screenshot! Alleen heb ik 1 probleem:
De bouten van de kop volgens diagram komen niet overeen met wat er in de auto zit:
Klopt dit dan of gaat het hier toch om een andere motor?
Niet om lullig te doen, maar je bent nog maar bij je kleppendeksel, als je die er afhebt, de spruitstukken los hebt, dan PAS de kop bouten los draaien
Ik begrijp waarom je dat zegt. Echter, als ik rechts de kap bij de bobines eraf haalt zie ik nergens een naad waar de kleppendeksel als apart deel eraf kan. Na gesproken te hebben met bovengenoemde monteur blijkt dus dat je met de bouten die ik probeer los te krijgen, je de kop in twee delen los haalt. Het gedeelte met de kleppen en het gedeelte met de nokkenassen welke je dan vanaf de onderkant kan demonteren.
Zie onderstaand plaatje, er is geen mogelijkheid bij dit briljante ontwerp op de kleppendeksel te verwijderen.
Het uitlaatspruitstuk zit los op de flens naar de uitlaat.
Vragen die nog blijven:
- Kloppen de aanhaal en natrekmomenten van hierboven?
- Wat voor soort bouten zijn het? Welk stuk gereedschap is nodig?
15 jaar
Die zijn al los (zie 1e foto)
en als je die 2 bouten in het midden lostrekt, het lijkt er toch op dat daarmee de kleppendeksel nog vastzit.
Een motor waar je niet los de kleppendeksel van kan loshalen ???????, vaag, zeg nooit nooit, maar ik heb het nog nooit gezien.
Groeten Marcel
Geloof mij, er is geen kleppendeksel die apart los kan... Dit is niet het eerste blok wat ik in mijn leven uit elkaar sloop, er is echt geen losse kleppendeksel.
Zie bovenstaande.
Zoals te zien is komt de 'kleppendeksel' er inclusief nokkenassen af, waarna je bovenop de kleppen kijkt. Daar nog wat 'normale' bouten losmaken en klaar.
Bedankt voor het meedenken!
15 jaar
Enige bijstand aan rempage is hier blijkbaar nodig... Helaas kan ik de oplossing hier wel niet mee geven.
Deze motor heeft dus geen los kleppendeksel, wel een nokkenashuis, hier zit geen los deksel op. Als je het nokkenashuis los hebt kan je de cilinderkop eraf halen.
Dus, een nokkenashuis en een cilinderkop, maar geen kleppendeksel.
De sleutel die je nodig hebt lijkt op een torx, maar dan met rechthoekige tandjes erop.
Dank je voor de samenvatting (ik was tegelijk aan het editten hierboven). In de manual staat een bestelnummer van Fiat, die ga ik maar even bij de dealert bestellen denk. Ik kan weer verder!
15 jaar
mooi zo, bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
The story continues.
De FIAT tool (1860834000) is in backorder, dat zou wel eens een maand kunnen duren kreeg ik te horen. Wie weet exact wat voor maat sleutel ik nodig heb? Het is iets zoals hieronder...
[img]http://toolmonger.com/wp-content/uploads...[/img]
15 jaar
Fiat tool? onzin, natuurlijk...1 maand.
gewoon even naar de gereedschap winkel en deze kopen: dit is de Lg12, maar kan ook zijn dat je 10 nodig hebt dat weet ik zo niet
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar