close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Lancia Y: Achterruitenwisser defect

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hoi!

Zoals de titel zegt, zit ik sinds een paar weken met een defecte achterruitenwisser. De reden dat dit al een paar weken zo is komt omdat ik net terug ben van vakantie en toen met een andere auto ben weggeweest, en het vlak voor de vakantie ontdekt heb.

Er zijn 2 matchende problemen geplaatst,
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

welke mij geen van beide genoeg help hebben kunnen bieden met het oplossen van dit probleem.

Wat ik geconstateerd heb:
- De zekeringen zijn nog goed.
- De stroomkabel naar achterklep lijkt goed te zijn. De kentekenverlichting werkt en wanneer er aan de kabel gemorrelt wordt blijft deze branden, maar zo ook blijft de wisser onberoerd.

We hebben geprobeerd om de plastic grijze plaat die in de achterklep aan de binnenkant zit los te krijgen, maar deze zit goed vast... Ik hoor graag tips hoe nu verder te gaan. Als het niet lukt ga ik wel langs een garage, maar wie weet is het probleem erg voor de hand liggend. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik tientallen euro's neerleg omdat een monteur alleen hoefde te constateren dat er een draadje los zat.

Mvg, Mark

edit:
we hebben de binnenkant van de achterklep losgekregen. Daarna het kabeltje gecontroleerd dat in de motor ging, en naar wij denken is het kabeltje heel. Het is een kabel met aan het uiteinde een witte stekker waar 3 snoertjes in gaan: een zwarte, een oranje en een oranje met witte streep. De oranje met witte streep en de zwarte gaven een spanning van 12 volt aan op onze meter wanneer het contact werd aangezet. Verder gaven andere combinaties van draden geen spanning aan, ongeacht of de ruitenwisser aan/uit stond of het contact aan/uit stond. Ook hebben we gekeken of de draden met elkaar in verbinding stonden, dmv een pieptoon laat de meter horen of er dan geleiding is, en alle 3 de draden staan met elkaar in verbinding. Is de kabel goed?

Het motortje hebben we er ook maar gelijk afgehaald. Wat opviel was dat het cilindervormige deel aan de rechterzijde ervan, waar een stickertje van Magneti Marelli opstaat (en iets van "12V"), vrij warm was.

Geplaatst door

Mark987 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goed, ik ben druk bezig geweest met het motortje van de achterruitenwisser.

De as van het motortje zat muurvast (waardoor? joost mag het weten), en na het verwijderen van het kapje waar de sproeikop in zit, kon ik met een waterpomp tang een beetje wrikken aan de as en kwam hij los. Daarna gelijk aangesloten op de stroom in de achterklep. Er was eerst een teken van leven toen de as een draai maakte, maar toen stopte hij. Permanent.

Het lijkt erop dat de "FRA3C1 DC 12V 9908" chip op het PCB is doorgebrand, want als ik hem aansluit op de stroomkabel in de achterklep dan komt er geen stroom uit de 2 contactjes aan het eind van de printplaatjes (aldus de multimeter). Wat ik zou kunnen doen is het bordje kortsluiten zodat het relais niet aan bod komt en de ruitenwisser dus permanent actief is, zonder interval. Is mij echter een beetje te veel moeite met een soldeerbout regelen enzo, en aangezien ik een "nieuw" motortje voor een paar tientjes bij een sloperij heb gevonden, wint gemakzucht het deze keer.

Mark987 0

15 jaar

ik heb dezelfde problemen gehad met de achterruitenwisser.
Ik heb de moter gedemonteerd, ook gewrikt aan de as en hierdoor kwam hij los, echter niet voor lang.
vervolgstap is geweest dat ik hem op de kop in kruipolie gezet heb, en de as zat gewoonweg vast door de roest.
Je moet opletten dat je de ruitenwisser vast op de as draait, je kunt van bovenaf zien wanneer ie volledig ertegenaan gedrukt zit, anders sijpelt er water naar binnen waardoor ie weer vast zal roesten. Spuit of smeer ook alles in met vaseline waardoor water minder kans krijgt.


wat het ook kan zijn, was ook het geval bij mij. de kabel waar hij de carroserie ingaat kan doorgebroken zijn, kwestie van solderen met een krimphoesje en volia

ypje 0

15 jaar

[quote=ypje]ik heb dezelfde problemen gehad met de achterruitenwisser.
Ik heb de moter gedemonteerd, ook gewrikt aan de as en hierdoor kwam hij los, echter niet voor lang.
vervolgstap is geweest dat ik hem op de kop in kruipolie gezet heb, en de as zat gewoonweg vast door de roest.
Je moet opletten dat je de ruitenwisser vast op de as draait, je kunt van bovenaf zien wanneer ie volledig ertegenaan gedrukt zit, anders sijpelt er water naar binnen waardoor ie weer vast zal roesten. Spuit of smeer ook alles in met vaseline waardoor water minder kans krijgt.


wat het ook kan zijn, was ook het geval bij mij. de kabel waar hij de carroserie ingaat kan doorgebroken zijn, kwestie van solderen met een krimphoesje en volia[/quote]
Het zal wel, we hebben er veel te veel tijd in gestopt en hebben meerdere oude achterruitenwissermotortjes van sloperijen gehaald en geen een werkte. Doorgemeten of stroom wel goed was en dat was zo, maar de motortjes leken bijna altijd verrot. Nu heb ik geen achterruitenwisser en is het gat dichtgemaakt. Had geen zin meer in dat gezeur. Heb ook eigenlijk nooit zoiets van 'He verdorie, geen achterruitenwisser meer'. Boeiend :p

Mark987 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.