Lancia Kappa: motor slaat enkel aan na loskoppelen van de luchttemperatuursens

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 l 5CIL

motor slaat niet aan en er is de foutcode van toerentalsensor
idd bij starten zie je in meting gegevens geen toerental
toerental sensor ziet er mij vernieuwd uit en dus twijfel over de toerentalsensor als oorzaak

wel merk ik op dat de koelvloeistoftemperatuur -32°c bedraagt die ga ik dus zo wie zo vervangen maar er zijn 2 sensors; een blauwe op het thermostaathuis en een bruine er net boven op het cilinderblok ik gok op de blauwe ???

luchttemperatuur is normaal 30° (sensor luchttemperatuur is nieuw)

als ik echter de luchttemperatuursensor loskoppel ( in meting gegevens krijg ik dan luchttemperatuur -36°c) dan slaat de motor wel aan dit bevestigd mijn twijfel omtrent een eventuele defecte toerentalsensor

iemand ideeën ?
kan iemand mij helpen aan het electrisch schema van de motor opdat ik de verbinding van de componenten met de motoreenheid kan controleren

gerrit0475

Geplaatst door gerrit0475 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Kappa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

gerrit0475 (0) PRO, 9 jaar geleden

heb temperatuursensor vervangen koelvloeistof temperatuur is nu ok doch auto slaat nog niet aan
afwisselend fout van toerentalsensor en sleutel programmatie
heb electrisch schema gevonden en bedrading gecontroleerd (belast ) en deze is in orde
ga toch toerentalsensor vervangen niet tegenstaande hij nieuw lijkt en zijn weerstand goed is

Siem Bijman (170) PRO, 9 jaar geleden

Kun je de toerentalsensor (signaal) niet meten tijdens starten? Begrijp niet dat ie wel aanslaat als je de lucht temperatuursensor loskoppelt troiwens.

gerrit0475 (0) PRO, 9 jaar geleden

dat aanslaan met lucht temperatuursensor losgekoppeld begreep ik ook niet goed maar heb watertemperatuursensor gemonteerd nu is die waarde prima en hij slaat niet meer aan zelfs niet als ik beide loskoppel dus dit zal er niks mee te maken hebben gehad
ik heb geen scope als je dat bedoeld om het toerental signaal te meten wij gaan steeds voort op de meting gegevens die wij uitlezen op de laptop
heb ondertussen sensor vervangen en meteen nieuwe bougies erin want zaten er al n tijd in en steeds maar starten is er ook niet goed voor
nou slaat de motor aan en hij draait voor een 5 tal seconden en dan begint ie de sputteren en val hij stil ik vermoed nog een probleempje met de brandstofpomp want die werkte oorspronkelijk niet ( zat helemaal vast) en heb die vervangen maar niet door een origingele en ik twijfel n beetje aan de opbrengst
heb hier bij mij geen brandstofmeter dus ga effe kijke of ik iets wijzer wordt van de lambda waarde

Siem Bijman (170) PRO, 9 jaar geleden

Geen multimeter toevallig? Kun je op wisselspanning zetten en bij starten moet je een signaal krijgen.

gerrit0475 (0) PRO, 9 jaar geleden

naar mijn inziens is er een probleem met het mengsel
het koud starten is dus heel moeilijk en hij slaat bijna direkt weer af
als ik nu opnieuw de watertemperatuursensor en de inlaatlucht temperatuursensor loskoppel slaat hij onmiddelijk aan en blijft draaien op verhoogd stationair toerental
als ik de motor even warm laat draaien mag ik de sensors weer aansluiten en draait hij mooi stationair
echter gasgeven moet ik dit langzaam doen en dan blijft hij mooi op toerental geef ik te veel gas dan sputtert de motor en krijg ik back-fire
volgens mij door te arm mengsel
daardoor dat de motor beter loopt als ik de temperatuur sensors afkoppel omdat de eenheid dan het mengsel rijker stelt
mijn lambdawaarde lijkt mij ook niet normaal ik lees stationair ongeveer n 200mV
mijn inziens moet dit schommelen rond 500mV
jammer genoeg kan ik met de laptop geen waarde meten van de debietmeter maar als die een te kleine waarde doorgeeft gaat mijn mengsel ook te arm zijn

gerrit0475 (0) PRO, 9 jaar geleden

probleem is opgelost
oorzaak lag in een te lage brandstofdruk die bedroeg 1bar en dit was te wijten aan het kleine stukje brandstofleiding in de brandstofpomp assembly dat na de koelspiraal zit
nieuw stukje gemonteerd en opgelost
door de lage brandstofdruk draaide de motor te arm en kon hij enkel maar gestart worden door de temperatuursensors los te koppelen dan bedraagt de temperatuur gehanteerd door de motoreenheid - 36°c en gaat deze de verstuivers langer (rijker) aansturen
Siem bedankt voor je bijdrage

Siem Bijman (170) PRO, 9 jaar geleden

Geen dank Gerrit. Fijn dat het is opgelost en bedankt voor het vermelden hier op de site.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.