Mijn kappa SW 2.4ltr. rijdt volkomen probleemloos in alle opzichten, werkelijk, in feite willen we hem niet kwijt, alleen al vanwege de multi functionele kofferbak met zijn min of meer dubbele bodem, alleen ben ik bang een rottig probleem te hebben daar de auto gemiddeld bij minder als 3 graden behoorlijk rookt.
-
Dat doet hij uitsluitend wanneer hij koud is en gemiddeld ook maar een minuut of drie, net als of dan of de zuigerveren of iets vergelijkbaars ietwat op temperatuur zijn gekomen en iets zijn uitgezet en dan min of meer geen extra olie verbruik plaats vind.
-
Nogmaals het is misschien wel misschien niet een erg diepliggend probleem, ik ben in ieder geval bang of beter gezegd houdt er rekening mee dat er behoorlijk in de motor geroerd moet worden.
-
Daar gaan natuurlijk leuke kosten mee gemoeid en dat brengt mij op het fijne punt me af te vragen wat wijsheid is???
-
Aan de ene kant nogmaals bevalt de auto fantastisch ondanks de 267.000 km die hij gelopen heeft, voortreffelijke bak, maar de waarde loopt tamelijk uit een en de kosten zullen wel niet erg aangenaam zijn, dit in combinatie met het vinden van een mooie goede andere kappa SW wat praktisch onmogelijk is schijnbaar.
-
Goed!!de koudere dagen komen er staks weer aan dus wat te doen?? een ruilmotor is leuk, maar dat gaat ook niet voor een paar hondert euro´s en wat krijg ik dan, normaal zelfs geen olie verbruik, starten en lopen, geen rammeltjes, trekken doet hij op een konstante wijze etc.etc.loopt mooi rond, koud of warm, maakt niet uit, kortom een tamelijk lastig o.w. om een beslissing in te nemen.
-
Is c.q. bestaat er een kappa of ander merk auto genious die evt.raad weet??
-
B.v.b.h.dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aluminium ( van de zuigers ) krimpt meer dan gietijzer ( van de cilinders ).
Hoe lager de temperatuur, hoe meer ruimte er tussen zuigers en cilinders komt.
Gevorderde slijtage doet hier nog een schepje bovenop.
Hierdoor gaan de zuigers iets kantelen en dichten de zuigerveren niet goed af, waardoor olie in de verbrandingsruimte komt.
Zodra de zuigers opgewarmd zijn lost het probleem zichzelf op doordat de passing beter wordt.
Let wel dit is een theoretische gedachtegang, maar ik denk toch wel dat dit de oorzaak is.
Zolang het olieverbruik aanvaardbaar blijft en er geen andere problemen komen zou ik gezien de kosten niets doen.
Je kunt de opwarmtijd verkorten door vrijwel direct na de koude start weg te rijden.
Vermijd daarbij te hoge en te lage toerentallen en onnodig zware motor-belasting.
Dit is voor een koude motor extra slecht.
Als je geen straatverbod krijgt vanwege de rook ( ik weet niet hoe erg het is ) ,kun je misschien nog jaren voort.
Als tie goed loopt, lekker doorrijden en of de motor nou wel of niet meer mooi loopt, dit soort auto,s zijn geen drol waard tweedehands.
Dus of de motor uiteindelijk in de soep loopt of niet, het doet niet veel af aan de waarde.
16 jaar
Gewoon laten roken. Een benzinemotor rookt toch altijd een beetje als het koud is? Versleten of niet versleten.
normaal zelfs geen olie verbruik, starten en lopen, geen rammeltjes, trekken doet hij op een konstante wijze etc.etc.loopt mooi rond, koud of warm, maakt niet uit,
als ik dit lees dan krijg ik meer de indruk dat je een wittege rook ziet
als dat zo is dan zie je condens tot ie op temperatuur komt
Dat is ook nog een mogelijkheid!.
16 jaar
[quote=CARS&MOTORS]normaal zelfs geen olie verbruik, starten en lopen, geen rammeltjes, trekken doet hij op een konstante wijze etc.etc.loopt mooi rond, koud of warm, maakt niet uit,
als ik dit lees dan krijg ik meer de indruk dat je een wittege rook ziet
als dat zo is dan zie je condens tot ie op temperatuur komt[/quote]
Tja , Jerry , ik ben er vanuit gegaan ,dat vraagsteller het verschil kent tussen condens en olierook, maar je kunt gemakkelijk gelijk hebben.
16 jaar
Allemaal maar toch in ´t bijzonder heer e.t.wiesum hartelijk dank,afgezien van teksten die dingen zijn toch geen drol meer waard,ach ik moet hier ook helemaal niet op reageren, zolang prijzen die gevraagd en betaald worden voor nette SW´s schommelen tussen de 1750,00 en de 6000,00 is er toch wat met die "dingen"wat ze apart en zelfs geliefd maakt, ik weet inderdaad ´t verschil tussen echt rook!!! en condens en die uitspraak wordt al snel gedaan van oh ja, kijk maar om je heen,alle auto´s doen dat, ja, condens er uit spugen ,ik praat inderdaad over onaangenaam ruikende rook, super dank voor de snelle en uitvoerige uitleg, in de verste verten dacht ik al in die richting, maar nu is het duidelijk en technisch onderbouwd, perfect!!
16 jaar
en onaangenaam ruiken kanbest
de lambda regelt in begin niets tot een bepaalde temparatuur
en tot die tijd kan t behoorlijk ruiken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar