Heb net 2500 km gereden vanuit Spanje om auto te laten keuren in NL. Gister ontdekte ik onderweg dat bij remmen en stilstand het stuur niet goed meer tot bijna niet wil draaien. Het voelt geblokkeerd. Als ik gas geef dé-blokkeert het stuur weer (ook bij stilstand). Op de weg (gelukkig) geen probleem ondervonden.
Ik heb transmissie olie bijgevuld, deze was net onder minimum level en dacht dat het over was maar dit is niet het geval. Er is geen melding van storing oid. Wat kan dit zijn? Is het ernstig? Ik zal dit moeten laten nakijken voor ik naar de keuring ga, neem ik aan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor de APK moeten alle delen van de stuurbekrachtiging lekvrij zijn, dus een eventuele lekkage van het systeem komt dan wel naar boven.
Ik denk eerder dat je multiriem wat slap ligt waardoor deze even over de poulie slipt. daardoor valt ook even de stuurbekrachtiging weg.
Heb je soms last van een snerpend geluid, bijvoorbeeld bij koude start ?????
Groeten Marcel
Hai Marcel, Dank voor snelle reactie. Nee, ik geloof niet dat ik een snerpend geluid heb gehoord. En die multiriem, is die dan aan vervaning toe of kan deze worden aangespannen? Is dit een kostbare of tijdrovende reparatie? Ik moet over 10 dagen alweer terugrijden. Kan het ook gevaarlijk zijn?
15 jaar
verlies van stuurbekrachtiging kan zeker tot gevaarlijke situaties leiden. Ik zou er zeker naar laten kijken. Een multiriem KAN normaal gesproken gespannen worden, indien voorzien van een handmatige spanner.
Vervangen is in de regel geen arbeidsintensief of duur karwei. Afhankelijk van de opties op de wagen zal het ongeveer 50 tot 75 euro zijn.
Groeten Marcel
Veel dank, heb ik tenminste een indicatie. Ik ga er morgen wat aan laten den alvorens naar de APK te gaan. Heb ik nog één vraag (voor nu) Is het aan te raden naar een Lancia garage te gaan of kan iedere aardige buurtgarage dit ook?
15 jaar
Elke zichzelf respecterende garage kan voor jou een multiriem beoordelen/spannen of vervangen. Dit is een vrij universeel systeem dat op bijna elke auto zit, en op een enkele uitzondering daargelaten is er ook geen speciaal gereedschap of iets dergelijks voor nodig.
Groeten Marcel
Hai marcel, ik weet het nog niet zeker...maar het lijkt er op dat de pomp stuk is van de stuurbekrachtiging. De olie (de transmissieolie) was bij nadere inspectie helemaal zwart. (!?) terwijl deze toch gewoon rood moet zijn.. Ik zal het morgen of overmorgen horen. Als dat zo is ben ik op zoek naar een tweedehands pomp.
groet, Karin
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar