close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Land Rover Range Rover 2003: Dynamo probleem (watergekoeld) 4.4 motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine

Beste mensen,

In een range rover heb ik een 4.4 M62B44 motor zitten 210 kw.

Toen ik de auto kocht was de dynamo stuk, dat wist ik. Ik heb de dynamo toen uitgebouwd en uit elkaar gehaald. Het probleem bleek te zitten in de diode brug. Er was 1 negatieve zenerdiode defect.

Ik heb 3 negatieve en 3 nieuwe positieve diodes erin gezet en tevens de spannings regelaar vervangen. Alles weer ingebouwd en de dynamo functioneerde weer helemaal goed.

Nu ongeveer 14.000 km verder is tijdens mijn vakantie (zie mijn andere topic) wederom de dynamo defect geraakt. Nu thuis heb ik weer de dynamo eruit gehaald en blijkt dat wederom een zelfde schade beeld is aan de dynamo, dezelfde negatieve zenerdiode als die de vorige keer defect was (locatie) is weer kapot gegaan.

Hoe kan het gebeuren dat tot twee maal toe dezelfde zenerdiode stuk gaat dit moet mijns inzien een gevolg schade zijn van een probleem wat zich voordoet in de dynamo of auto?

De Accu is in goede staat, ook zijn er nimmer spannings problemen geweest met de auto.

Wat hij tevens doet sinds dat de de dynamo stuk is gegaan dat hij iets hoger stationair loopt. Is dat toeval en wat anders of kan het met elkaar te maken hebben?

Ik hoor het wel weer.........

Geplaatst door

Range rover veerman (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mogelijks dat de diode die steeds kapot gaat zijn warmte niet goed kwijt kan. Zit hij goed vast in de koelbrug?

Iets hoger stationair kan kloppen. Het motormanagement ziet dat bij stationair toerental de laadspanning niet genoeg meer is en laat de motor dan iets harder draaien. Dit zie je bij meerdere auto's. Er zit op de dynamo dan een uitgang naar het mm die aangeeft hoe zwaar de dynamo belast wordt. Dit wordt gedaan om een zeer groot stroomverbruik bij stationair draaien te compenseren, bijvoorbeeld gloeistiften in koelwater tijdens opwarmen motor.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

12 jaar

Hallo allemaal.

Inmiddels een vervanende dynamo ingebouwd accu doorgeladen en hij laad nu weer prima. Alleen het stationair toerental blijft rond de 900 toeren en dat is gewoon te hoog.

Ik heb mm uitgelezen geen foutcodes, er zijn ook geen meldingen uit andere systemen waarneembaar.

Als ik gas geef en laat los dan duikt het toerental ook niet onder de 900 maar komt meteen weer strak terug op 900 toeren. Een vacuumlek zou dan mij sterk lijken gezien de reactie.

wie heeft dit ooit bijdehand gehad, het probleem heeft zich gelijktijdig voor gedaan toen mijn dynamo stuk ging.

Hoor heeeel graag de gouden tip.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.