Land Rover Freelander: knak achterin

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 td4

Als ik achteruit parkeer en rij even later weg... voorwaards, hoor ik een knak vanachteren??

Ik heb al ergens gelezen dat dit een losse bout kan zijn maar heb ook ergens gelezen (maar waar) iets over kruisjes??
ik heb de indruk dat er een achterwiel/as los zit (ophanging of trekstang)

iemand een idee?

michiel_hier

Geplaatst door michiel_hier (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Freelander? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

De bouten van de aandrijfas los of een versleten kruiskoppeling. Bouten los is een relatief laag geluid (nok) en een versleten kruiskoppeling is een hoog geluid.(ping)
Grtn.Ad

michiel_hier (0), 17 jaar geleden

Hoi Ad,

Bedankt voor je reactie.
Ik hoor een soort POK... in ieder geval geen hoog geluid maar een korte harde KNOK... ja wat je allemaal niet kunt horen in een Freelander!!

Ik heb onder de achteras gelegen om te kijken en zie verschillende stangen lopen....

1x van voren naar achter lopend een vrij lange stang (verstelbaar).
2x vanaf het midden naar de zijkant lopende stangen.(1x verstelbaar en 1x vaste posistie).
1x van boven af komende veerstang.

Verder veel bouten die aangetast zijn door oxidatie en niet echt losdraaibaar lijken...

Ik veronderstel dat het een kwestie is van probeer maar wat en zoek maar wat, of is er een tip voor het vinden van die knakkert?
of kan het nog versleten rubber zijn waar de bout doorheen steekt?

Mvg,
Michiel

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

De flens waar de aandrijfas tegenaan geschroefd zit wil ook wel eens losgeraakt zijn. Soms overmatige speling op de schuifkoppeling van de aandrijfas? De veerstroppen om de achteras goed vast? De andere scharnierpunten kun je met een bandijzer controleren. Steekas goed vast in de naaf? Ja, met een Laro verveel je je nooit.
Succes. Grtn.Ad

delange (0), 17 jaar geleden

Ik heb exact t zelfde met mijn 2001 ramp freelander. Ben er al bij Vis Landrover mee geweest, die zeiden, kan t differentieel/kardan achter zijn, of de viscokoppeling of de tussenbak. we moeten het proefondervindelijk vaststellen. Alleen als je achteruit gereden hebt en je rijdt kaarsrecht vooruit weg heb je geen last, als je met een bocht naar links of rechts wegrijdt hoor je die knak. daarom denk ik dat het het differentieel is..Heb nu alweer het nieuwste probleem trouwens, na een defecte autom transmissie en een compleet nieuwe motor bij 120K...nu hoor ik weer een jankend als je optrekt.

michiel_hier (0), 17 jaar geleden

tjee wat een pech.

niet voor het een of ander maar de Viscokoppeling betwijfel ik... ik heb ooit met een bericht mee gedaan over de visco koppeling en men raade aan hem bij enige twijfel te vervangen en stuurde mij ook naar Vis.
Ik ken vis niet maar vind wel dat men snel de visco opnoemt...terwijl het een duur (misschien ook wel slecht) onderdeel is.
Ik had ff mijn twijfel over deze visco maar nu een half jaar later heb ik nergens last meer van... banden vervangen en differentieel-olie vervangen... en afkloppen maar de visco is volgens mij niets mis mee.

Als de knak inderdaad alleen bij bochten zijn werk doet (wat ik nog niet getest heb) kan het nog steeds een losse bout zijn.
Er komt door de wringing van de visco (ook bij normale werking van de visco) een kracht op de banden (ophanging) die tegendraads is, 1 wiel staat stil en de andere draaid.

Ik wacht het netjes af en laat de knak voor wat het is, het wordt niet erger en aangezien ik er niet achter kom waar het vandaan komt.... ga ik geen kosten maken om vanalles te laten vervangen.
Of iemand moet de gouden tip hebben.... (ja auto vervangen)

In afwachting van...,
Michiel

delange (0), 17 jaar geleden

Had het vanmiddag met de garage over dit probleem, zij zijn ervan overtuigd dat t het differentieel is. Er zit speling op. Ik ga de auto zsm verkopen. Dikke olie in het differentieel,dan is het irritante knak geluid voorlopig weg, en dan inruilen op een betere auto. De tip om de tussenas en visco weg te halen is ook ok trouwens, mja dan heb je geen 4wd meer..weg met die bak vind je niet. Ben constant benauwd wanneer de volgende kostenpost zich aandient...

michiel_hier (0), 17 jaar geleden

Wat is het probleem met speling op het differentieel? ik bedoel, als het alleen de knak is... wat is dan het probleem verder?
en waarom zijn zij er zo zeker van dat het het differentieel is?

ger93 (0), 17 jaar geleden

ga er maar van uit dat de viscokoppeling is. die gaat stuk tussen 80 000 en ongeveer 100 000 een probleem van vreelander . en dan is je achterklok ook stuk . bijde vervangen . bij vis het goedkoopst.

michiel_hier (0), 17 jaar geleden

Ik heb gisteren wat gezocht en had een mooi bericht gevonden over de Visco.


Hierin staat o.a. dat je kunt voelen hoe ver de visco koppeling defect (verhard) is... wat km rijden en voelen hoe warm hij wordt, met veel frictie wordt hij dus heet en bij weinig frictie blijft hij dus redelijk koel. (die van mij blijft behoorlijk koud/lauw na 40km en wat door het dorp rijden).

ze schrijven ook nog wat over de bandenslijtage ... gaat over de randen van de band en dat je dat al snel kunt zien.
ja het extreme fenomeen ken ik, dat is als de achterbanden als een soort visgraad motief gaan afslijten... maar dan is de visco aan het blokkeren.

en de knak ofwel clonk zou ook een losse bout kunnen zijn van het "achterklok" of differentieel... had ik nog niet naar gekeken dus moet ik nog ff doen.

verder nog wat testen zoals omschreven in de volgende uitleg van dat forum.

"I am getting no abnormal rear tyre wear or increased fuel consumption, and do not get the "grabbing" action when turning tightly on tarmac surfaces."

"I did the VCU test this weekend. One rear wheel in the air and then a socket and 3' bar on the hub nut, and tried to turn it, and it turned without too much trouble."

michiel_hier (0), 17 jaar geleden

We zijn ondertussen een half jaar (15.000km) verder... knak probleem nog steeds niet opgelost maar wordt niet erger...

Viscose coppeling is prima in orde.. getest via hierboven beschreven en geen extreme bandenslijtage of andere onkosten die hieruit kunnen ontstaan.

wacht nog steeds op de gouden tip en ondertussen rij ik nog door...

Michiel

yellow banana (0) PRO, 16 jaar geleden

zal ik je de gouden tip geven !
je subframe waar je achterdiff in vasthangt zit geschroefd in je carrosserie en daarin zit een dikke plaat vastgepunt waar schroefdraad in zit waar de bout in pakt! die plaat is losgekomen en die veroorzaakt die knak je kunt twee dingen doen de bouten een ganse toer losdraaien en weer vast dan spant die plaat zich even op en "kan het gedaan zijn" of je moet naar de carrossier die slijpt het geheel open en last de plaat weer vast en meestal is het de rechterkant voorzijde van het subframe van het achterdiff!! indien de uitleg niet duidelijk is mail me dan even greets peter
whitecool72@telenet.be

michiel_hier (0), 16 jaar geleden

Heb het weekend de knak opgelost.

Het was niet de bout maar het frame die stuk was....
oplossing: subframe laten zakken en je zag een barst in t frame en een ring die uit het frame geponst was door de bus die er boven zat.
srtuk er uitgeslepen en een nieuw stuk er in gelast...

zie bijlage.. dat maakt t een stuk duidelijker.


Mvg,
Michiel

ericxan (0), 16 jaar geleden

Met mijn Freelander uit 1999 heb ik het zelfde probleem.
Een "knak"rechts achter bij optrekken.
Rechts achter zit er speling op het subframe met het chachis.(los)

Volgens mijn garage dient het komplete achtersubframe gedemonteerd te worden,en de moer in het chachis dient opnieuw vastgelast te worden.

Arbeid ongeveer 1 dag kosten ongeveer 400Euro.

Ik vind dit best veel geld en tijd voor het lassen van de bevestiging van het subframe aan het chachis.

Is dit een normale prijs voor deze reparatie of is dit goedkoper op te lossen?


Mvg,

Eric

check

Beste antwoord, geplaatst door michiel_hier (0), 16 jaar geleden

Beste Eric,

subframe hoeft niet compleet gedemonteerd te worden.. wij hebben de auto op blokken gezet, 4 schroeven losdraaien en t subframe zakt ongeveer 20cm naar beneden... wiel er af..wielkasten los schroeven..benzinelijding zit aan de zijkant gedemonteerd, die loshalen en er iets overheen leggen (lassen is toch gevaarlijk met benzine..).
stuk uit de zijkant slijpen met een handslijp machine..zie ook foto's
dit stuk namaken uit een ander stuk metaal.. beetje in vorm maken en teruglassen..
spuiten/lakken..
met de krik het subframe omhoog duwen en bouten vast...
wij waren er ongeveer 4uur mee bezig..
een jonge uit de buurt heeft t gedaan en vroeg 10 euro.. ik heb hem 25euro gegeven.....

mvg,
Michiel

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

een knaak per uur vragen, pfffffffffffffff dan is er zelfs voor de beun niets meer te verdienen, hahahahahahahah

Blij dat het opgelost is in elk geval, maar ik betwijfel of hij het nog een keer doet.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.