Land Rover Discovery-3: lock-up Discovery III 2008

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: v6

we hebben een Discovery III van jan 2008 met automaat. De 6 vernellings-automaat heeft zoals bekend een lock-up die dient om de een directe verbinding te maken buiten de oliekoppeling om zodat de auto zuiniger zonder verliezen van de koppeling kan functioneren.
Nou is ons probleem dat de dicovery bij het naderen van een kruising en het weer optrekken vanaf een snelheid van ca. 20km/uur elke keer een flinke tik/snok door de aandrijving laat gaan. Dit is volgens Landrover nederland "normaal en er is niks aan te doen, elke dicovery met automaat heeft dat". Het is de lock-up die juist op dat moment ingrijpt (met een zeer goed voelbare tik. Wij willen hiervoor een oplossing omdat dit voor de eigenaar in dit geval erg irriterend is, terwijl deze verwacht juist met een automaat zonder schokjes ed te kunnen rijden. Vanuit stilstand voel je nl niets van een lock-up en juist bij die 20km/uur, dus bij kruisingen en rotondes voel je de lock-up zeer geod en is deze te nadrukkelijk aanwezig.
Wie weet raad voor dit probleem? is dit op te lossen door softwarematig iets te wijzigen dat de lockup later pas ingrijpt? of is de lockup soepeler te krijgen (auto heeft nog maar slechts 20.000km gereden.
Graag reactie,

m vr gr Peter

peter9864

Geplaatst door peter9864 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Discovery-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

delonghi (0) PRO, 15 jaar geleden

de aandrijfas van je tussenbak naar de achterdiff heeft iets wat speling dit kun je met de hand voelen de flens vasthouden en de de as met de hand een beetje jutteren hij mag geen speling hebben heb het zelfde gehad met een range sport tdv6 van 2007 mvgr delonghi

Roland van de Kar (0), 15 jaar geleden

Hallo Peter, ik heb hetzelfde probleem al drie keer bij de LR dealer aangekaart. De eerste keer kwam uit de bus dat er 1,5 l olie te weinig in de versnellingsbak zat. Is bijgevuld, probleem leek even minder maar kwam na week weer volledig terug. Tweede keer werd nieuwe software voor motor en versnellingsbak geïnstaleerd. Geen succes. Vandaag was de derde keer. Olie vd versnellingsvak bleek bruin. Nieuwe olie is geel. Olie is geheel ververst en de software is geïnitialiseerd, alsof de auto nieuw is en moet dus weer alle info opnieuw opbouwen. De eerste rit naar huis kwam het euverl één keer voor. Kan aan het leren van de bak liggen. Even afwachten nog. Heb jij al iets bereikt?

Roland van de Kar (0), 15 jaar geleden

Assen hebben overigens geen speling. Dan zou het euvel ook bij gas loslaten en weer opnemen met hogere snelheid moeten optreden. Is duidelijk niet het geval. Het is precies zoals Peter beschrijft bij zeer lage snelheid. Meestal naderen verkeersdrempel, remmen en weer optrekken. Remmen voor een bocht en weer optrekken. Filerijden. Een verklaring heeft de dealer niet gevonden. Probleem is bij de importeur ook niet bekend. Hoe kan er 1,5 l olie ontbreken terwijl er geen sporen van lekkage zijn? Hoe kan olie bruin (verbrand??) zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Discovery-3 of stel zelf een nieuwe vraag.