Land Rover Range Rover: luchtvering

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel

De luchtvering van mijn range rover is kapot: vooraan gaat die nog wel omhoog en omlaag, achteraan heeft hij eerst een dag laag gestaan en staat nu hoog, maar er zit niet veel beweging meer in. De AES lichtjes zijn samen continu aan en ik krijg de melding op het dashboard:aes defect.

Ik heb dit probleem verleden jaar ook occasioneel gehad, toen was de vering na twee dagen 'hobbelen' spontaan weer soepel en goed.


vragen:
1.zijn het de balgen die versleten zijn of is er mogelijk een andere oorzaak? (ik had de dag voor het probleem de trailer proberen afkoppelen maar de bol liet niet direct los en de auto kwam mee omhoog...)


2. Op internet zag ik staan dat zo 1 balg (van Range Rover) 129 euro kost maar de Range Rover garagist hier in de buurt vraagt 260 euro per balg en beweert dat die van 129 niet authentiek zijn.
Zijn die dure balgen dan zoveel beter? Waarin zou het verschil kunnen zitten?

3. Hoelang duurt vervangen van twee balgen ongeveer?

anniev

Geplaatst door anniev (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Range Rover? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Als de balgen versleten zijn (lek) dan zakt hij naar de laagste stand, waarschijnlijk is er een hoogte sensor niet goed of het kleppenblok die de balgen aanstuurt. Ik ben eerlijk gezegd niet zo goed thuis in deze materie maar heb wel eens alle balgen vervangen en een compressor revisie uitgevoerd, de balgen vervangen stelde achteraf niet zo heel veel voor met 1,5 uur had ik ze allemaal vervangen. Daarnaast had ik een diagnosekabel gemaakt en de software geinstalleerd voor het EAS (Electronic Air Suspension). Je kunt deze diagnosekabel met software ook bij de winkel kopen waar ze de balgen voor 129,00 euro aanbieden. De kabel en software kost 35,00, hiermee kun je uitlezen, resetten en hoogte regelen per balg of ga eens langs de specialisten in Den Bosch.
Of de balgen van 129,00 slechter zijn dan die van 260,00 durf ik niet te zeggen, origineel is niet altijd beter dan imitatie maar vaak wel.

anniev (0), 12 jaar geleden

kan ik nog ver rijden met zo'n defect?

Op zich voel ik niet veel verkeerd, (hij veert dus wel) behalve dat hij echt dood aanvoelt als ik wil vertrekken...

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Volgens mij geen probleem, als ik het me goed herinner kun je zelfs met lekke luchtbalgen en hangend op z`n buikje tot 40 of 60 km/h. Neem anders van te voren even telefonisch contact op met de landroverwinkel.nl

anniev (0), 12 jaar geleden

Omdat ik de auto dringend nodig heb (zondag wedstrijd endurance met de paarden in de Ardennen) heb ik hem naar de garage gebracht, ze hebben eerst de auto aan de computer gelegd om te zien wat er mis was, het foutgeheugen gewist etc, de compressor vervangen , die was zwak omdat hij te hard moest werken wegens lekke balgen achteraan, ze hadden geen balgen in voorraad maar ik kan nu wel een week rijden, volgende week worden er dan nieuwe balgen geplaatst en zondag kan ik naar de Ardenen met mijn paard!

Goswin (0) PRO, 12 jaar geleden

Wij hebben de balgen gewoon op voorraad liggen, mocht dat een oplossing voor je zijn!

Gr
Goswin

4ever2fast4u (0), 12 jaar geleden

Balgen in Engeland per stuk 55,30 (pond), wel zonder BTW en verzendkosten, nieuw en origineel !!!!!.....

kleijn (0), 12 jaar geleden

weet je het zeker dat het de balgen zijn meestal is het de pomp
de schoepen gaan kapot
is ook goedkoper te repareren zou dat eerst eens navragen
kunj e ook zelf doen even de pomp aansluiting losschroeven
merk je het gelijk hij moet lucht pompen
anders de schoepen controleren even het deksel losdraaien zijn losse dingen
denk maar aan een lucthcompressor van een lucht hoorn

4ever2fast4u (0), 12 jaar geleden

HO HO HO, ik heb geen problemen (meer) met m'n balgen !!! hahahaha.
Ik zeg alleen dat ze daar die prijs zijn.
ALLE onderdelen zijn daar nieuw, origineel en zo'n 1/4de tot 1/3de van de prijs.
Ik kan 't weten ik heb er m'n luchtbalgen, uitlaten, stuurstangen enz enz vandaan.

kleijn (0), 12 jaar geleden

nee maar anniev wel of zit ik te keveren hahahahah

4ever2fast4u (0), 12 jaar geleden

Volgens mij heeft anniev inmiddels al nieuwe balgen eronder liggen, en zoniet dan kan ze ze dus altijd uit Engeland laten komen.
Moet ze alleen wel iemand vinden die ze voor d'r eronder zet of ze moet 't zelf kunnen ?.

"by the way" Kleijn, heb jij of iemand hier ervaring met nieuwe bougies en kabels ?????

kleijn (0), 12 jaar geleden

niet echt van deze auto ben meer een opel man maar zag dit toevallig staan
en dat wist ik dus vandaar mijn reactie

Goswin (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=4ever2fast4u]Balgen in Engeland per stuk 55,30 (pond), wel zonder BTW en verzendkosten, nieuw en origineel !!!!!.....[/quote]
Toch nog even een opmerking hierover.... de genoemde prijs is NIET voor originele luchtbalgen, maar voor goedkope dunlop/ britpart / bearmach imitatie...

Dus blijf op het kwaliteits verschil letten!



gr.
Goswin

4ever2fast4u (0), 12 jaar geleden

Uhm,

exact dezelfde onderdelen zetten ze je bij "De Uiver" in Doenrade in je Range Rover ???.....

Goswin (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=4ever2fast4u]Uhm,

exact dezelfde onderdelen zetten ze je bij "De Uiver" in Doenrade in je Range Rover ???.....[/quote]
Haha, da's dan niet de beste oplossing.... En ik vraag me af of ze dit überhaupt mogen doen (vanuit Land Rover gezien)....

4ever2fast4u (0), 12 jaar geleden

Dat zou je kunnen concluderen.

Persoonlijk heb ik al redelijk snel voorgoed afscheid genomen van "De Uiver" gezien hun totaal uit het verband getrokken rekeningen, A-sociale manier van handelen en benaderen en structureel denkend het alleenrecht te hebben omdat ze de enige officiële dealer zijn in de provincie.
Kortom het beleid in het bedrijf lijkt alleszins te rusten op "als je een RR rijdt, heb je geld genoeg en moet je (hoe dan ook) maar bloeden".
Ik ken een aantal RR bezitters die inmiddels ook "rare" bevindingen hebben met dit bedrijf en er hetzelfde over denken.
Maar dit eigenlijk allemaal terzijde.
De vraag blijft natuurlijk altijd dat je voor jezelf moet beslissen wat "origineel" is en wat niet, wat daar in beide gevallen voor prijskaartje aanzit, wat op termijn het gebruikersverschil is en of je 't het dan vervolgens waard vind om een dure/duurdere of goedkope(re) rekening te betalen ?.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.