close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Land Rover Range Rover: luchtvering probleem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

Ik heb een Range van 1996, probleem is dat door de slijtage de verstelbare luchtvering niet meer goed werkt.

Het volgende doet zich voor:

- Als hij een nachtje stilstaat, zakt ie door zijn veren, vanvoor veel feller dan vanachter en rechts achter helemaal niets.
- Hij gaat alleen terug omhoog als er eventjes mee gereden wordt (na een 100meter staat ie terug mooi)
- Als hij op de hoogste stand geschakeld wordt, blijft hij constant aangeven dat hij wilt stijgen (krijgt hem dus niet op het allerhoogste gelegd)
- Als de jeep stilstaat, kan hij niet stijgen of dalen.

Weet misschien iemand in welke onderdelen dit probleem zit en heb je eventueel een oplossing? Laat het maar horen..

Groeten en alvast heel fel bedankt,

Koen

Geplaatst door

koen vdv (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De luchtvering van een RR is een hoofdstuk apart. Als de auto op een oprit staat, met 1 van de wielen iets ingeveerd,zal door ongelijk oppervlak de EAS computer proberen de auto vlak te stellen. Dit doet het EAS alleen door lucht af te laten. Soms hoor je als je naast de auto staat aan linkerkant naast motorkap wat tikken. Dit zijn de luchtkleppen die de balgen leeg laten lopen.
Het gevolg is dat de auto langzaam zakt tot op de bumpstops.
Zet eens een paar uur de achterklep open, dan is systeem gedeactiveerd, en zie wat er dan gebeurd.
Onder de linker voorstoel zit het EAS timer relais, is een ca 5 cm lang zwart relais, als je deze uit de sockel trekt(voorzichtig) is de vering ook gedeactiveerd ook een portier open laten staan geeft zelfde effect.
Constateer je dan dat de auto nog zakt dan is er mogelijk een luchtlek in de balgen, leidingwerk of aansluitingen op het EAS kleppenblok.
Lekkage op het kleppenblok is eenvoudig vast te stellen door met zeepsop de aansluitingen aan de rechter zijkant aan de zwarte EAS behuizing af te soppen en eventueel lekkage te constateren.
Ook de aansluitingen op de balgen afsoppen.
Dat de auto na 100 mtr rijden weer goed staat komt doordat de elctrische compressor het systeem op druk moet pompen, luchttank rechtsonder de auto, alvorens de EAS computer de auto weer kan levelen.
Als je instapt, doe de deuren dicht, dan starten, en wachten de auto moet dan op niveau komen.
Mogelijk is de compressor aan revisie toe. Ikzelf heb een manometer op de luchttank aangesloten de compressor schakelt in als druk onder 8 bar komt en schakelt uit als druk 10 bar is.
Kijk ook eens op www.rangerovers.net
Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.