Land Rover Freelander 1999: scheur of beschadiging in cilinderkop

Bouwjaar: 1999

Ik heb een cilinderkop van een Landrover Freelander 1.8i 16V uit 1999
De koppakking die hier wordt toegepast is een metalen pakking, de afdichting tussen compressieruimte en koelwaterruimte is een soort metalen ring die dikker is dan de rest v/d metalen pakking. De afdichting is hier dus een soort ringvormige lijnafdichting.

Op de volgende afbeeldingen zijn 2 putjes te zien waar het lek van de compressieruimte naar de koelwaterruimte was. (te zien in de rode circel, en de breedte van de afdichting tussen de 2 rode lijntjes)
http://home.planet.nl/~winte776/

Nu mijn vraag !!!!
Gaat het hier om een scheur of misschien een giet/materiaalfout ?
De kop is na een vorige revisie weer lek met dit euvel na enkele tientallen kilometers. Bij de vorige reviesie is de kop gevlakt en afgeperst. De afpersmethode die hier is toegepast is volgens mij niet toereikend geweest omdat men hier waarschijnlijk is uitgegaan van een normale niet metalen pakking die het hele kop oppervlak bestrijkt

Of is het lek zoals op de afbeelding typerend voor een gescheurde cilinderkop ?

TheoW

Geplaatst door TheoW (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Freelander? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

mvank (0) PRO, 18 jaar geleden

Het kan een "gewone" lekke koppakking zijn. Maar het kan ook zijn dat de cilinderbus op die cilinder gezakt is waardoor de koppakking zijn werk niet meer kan doen. je moet controleren of alle bussen even hoog liggen.
ik hoor het wel.

TheoW (0) PRO, 18 jaar geleden

De kop is inmiddels weer gevlakt en gemonteerd, de bussen heb ik opgemeten en lagen alle 4 ong 0,08mm hoger.
De koppakking lijkt nu in orde te zijn, echter omdat ik de losse cilinderbussen los had getrokken en verdraait had( om te meten of ze bij verdraaiing ook nog overal even hoog zouden liggen) heb ik nu een waterlek aan de onderzijde v/d cilinderbussen naar het motorblok in (water in smeerolie)
Hiervoor een potje Bars in het koelsysteem gegooit en het lek is nu nog minimaal, ong. 1 liter koelvloeistof op ong. 200Km
Ik denk dat er nu niets anders opzit dan de kop er weer af te halen, zuigers met drijfstangen eruit en de cilinderbussen voorzien van nieuw dichtingsmiddel....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.