Ik heb sinds kort een Landrover Freelander uit 1999, de vorige eigenaar heeft recent een nieuwe koppakking laten monteren daar deze lek was. Nu enkele maanden na deze reparatie is de koppakking weer lek. Het lek was van het koelwatergedeelte naar de 4e cilinder in. Waar het lek bij de vorige reparatie heeft gezeten weet ik helaas niet.
Nu kunnen er natuurlijk verschillende dingen mis zijn gegaan bij de vorige reparatie, zoals b.v.:
-niet correct toepassen v/h aanhaalmoment of volgorde
-kop niet laten vlakken
-scheuren in kop of blok (heb ik nu nergens kunnen ontdekken)
-vervuiling tussen koppakking tijdens montage
-overmatige rek v/d kopbouten (normaal = vervanging niet nodig)
De cilindervoeringen zijn z.g. natte cilindervoeringen, de afdichting is een soort lijnafdichting, een hoog moment is volgens mij niet nodig om een hoge vlaktedruk op deze lijnafdichting te creëren. De rest v/h watergedeelte wordt afgedicht met rubber die in de koppakking zit verwerkt.
Wat ik gevoelsmatig vreemd vond is dat ik een controle heb gedaan v/d kopbouten, bij deze ben ik stapsgewijs met een momentsleutel gaan kijken op welk moment ze waren aangehaald. Bij ong. 120Nm bleek het maximum te zijn bereikt. Probeerde ik de bouten op een hoger moment aan te halen en leek het of deze zich begonnen te rekken (een hoger moment kreeg ik niet bereikt, bij verder verdraaien)
Het aanhaalmoment volgens de fabrikant > 1=20Nm 2=180gr. 3=180gr.
de diameter v/d bouten is 8mm en een erg hoog moment is hier niet nodig denk ik om de bouten over de vloeigrens heen te halen.
Misschien heeft iemand ervaring met deze reparatie of goede tips die ik kan gebruiken. Alle suggesties zijn welkom....
b.v.d. Theo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
handelingen van opbouw cilinderkop is goet maar wat je vergete bent is bij zoo en motor moet je de paspenen van de cilinderkop stukje afsijpen
[quote=beterweter]handelingen van opbouw cilinderkop is goet maar wat je vergete bent is bij zoo en motor moet je de paspenen van de cilinderkop stukje afsijpen[/quote]
De ingekorte passpennen zitten standaard bij een nieuwe koppakking, op dit punt is het dus niet mis gegaan.
Ik heb de koppakking inmiddels weer succesvol kunnen monteren, hiervoor na de 3e maal pas met succes.
Ik zag telkens na de demontage v/d kop dat de koppakking een ringvormige indrukking in de kop had achtergelaten, echter aan een zijde meer dan aan de andere zijde (telkens aan de kant v/h inlaatspruitsuk meer indrukking dan aan de andere kant) Aan de kant v/h uitlaatspruitstuk (waar de minste indrukking te zien was) kon ik contateren dat de kop daar lek was geslagen.
Bij het aanhalen v/d kop moet er altijd aan de kant v/h inlaatspruitsuk worden begonnen.
Nu na de laatste keer monteren v/d kop heb ik een andere aanhaalvolgorde toegepast en deze heeft nu ca. 30.000Km erop zitten. Controle op indrukking, of deze nu meer gelijkmatig is na mijn aangepaste aanhaalvolgorde kan ik niet beoordelen. Maar het heeft dus blijkbaar wel baat gehad.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar