Vorig jaar tijdens de wintersport deed het probleem zich voor de eerste maal voor. Thuis geen enkel probleem met koude start: ook niet tijdens de strenge vorstperiode van afgelopen winter. Wat wel opvalt is dat hij meteen aanslaat en eerste 2 seconden niet helemaal mooi "rond" loopt. Echter tijdens de wintersport, na een koude nacht was hij moeilijk te starten: voorgloeien, motor slaat aan, maar direct weer af. Dit wel 15-20 x moeten herhalen vooraleer motor blijft draaien. Als hij dan eindelijk aanslaat loopt hij de eerste 10 seconde heel beroerd/onregelmatig (2,3,4 cilinders?) en hij rookt dan zwart (ruikt naar slecht verbrande diesel). Na thuiskomst constateert de dealer één kapotte gloeistift en een lekkend retourslangetje op de eerstecilinder. Beide vervangen. Het niet direct helemaal mooi "rond" lopen is daarna nog steeds aanwezig. Nu net terug van vakantie weer in de bergen. De eerste week geen probleem met starten. De tweede week was het kouder en met een ochtendtemperatuur van 9 graden precies hetzelfde probleem als in de winter???!!!
Wat heb ik gedaan?
- gloeibougies gecontroleerd op stroomtoevoer: krijgen allen stroom
- relais gloeibougies geeft gedurende de gloeiperiode stroom en stopt dan
- alle retourslangetjes vervangen
Wat kan dit probleem veroorzaken? Is het mogelijk dat de gloeibougies dit veroorzaken? Hoe kan ik de gloeibougies controleren op juiste werking? Kunnen ze ook een beperkte werking hebben?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de gloeibougies kun je door meten
de weerstand ligt ergens rond de 0.8ohm als hij kapot is dan ligt de weerstand rond de 10Mohm
dus als je kunt bedrading los en dan op de gloeibougie naar een goeie massa (accupool) controleren
Hallo Werner,
Dank voor je reactie. Ga morgen meten en zal resultaat posten.
gr
Joep
15 jaar
Was nogal een gedoe om bij de aanluitingen te komen, maar probleem gevonden!
De goede gloeibougies geven een waarde van 2,1 Ohm en op nr 4 had ik een waarde van 5,3 K-Ohm en op nr 3 was er helemaal geen waarde te meten.
Ga van de week deze 2 vervangen en ik ga er vanuit dat daarmee het probleem is opgelost. Bedankt voor je hulp Werner!
gr
Joep
15 jaar
het slimste is om ze alle 4 meteen te vervangen
voornamelijk om dat je bij verschillende motoren zoveel weg moet halen om er bij te komen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar