close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Land Rover Range Rover: van 18 naar 22 inch !.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.6

Hallo daar,

ik heb d'r al eerder over gepost, ik met m'n zomerbanden gaan switchen van 18 naar 22 inch velgen.
Iemand die weet of de vering dan ook verandert/aangepast moet worden, zoja op welke manier ?.

B.v.d.
gr,
Patrick.

Geplaatst door

4ever2fast4u (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je moet de juiste bandenmaat aanhouden;
als die niet op een 22 inch velg past houdt het op...

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Hans,

bedankt voor de snelle respons,
vanzelfsprekend gaat er een band op de 22 inch velgen die past, in dit geval 295/30R22, alleen hoor ik zoveel verschillende "verhalen" over rijgedrag, wegligging en met name dat dan de vering "aangepast" zou moeten worden.
Feit is dat ik daardoor door de bomen 't bos niet meer zie en dus niet weet of ik diegene moet geloven die de banden/velgen verkoopt,
die ze er op zet (beiden verdienen aan 't geheel)
of de mensen die wel eens "wat gehoord hebben" ?.

gr,
Patrick.

4ever2fast4u 0

13 jaar

In zijn algemeenheid: hoe breder een band (295 is breed) hoe meer gevoelig de auto wordt voor sporen in het wegdek.
Hoe lager een band (30 is een hele lage band) hoe minder comfort je hebt.

Welke bandemaat gebruik je nu?

oldford 0
badge

13 jaar

295/30 22, rijdt dat nog dan? net wat Oldford al zegt, elke vorm van drivebility is dan absolute weg....

Ik rij nu 255/55R18, dat ik aan comfort inlever ben ik mij van bewust, of dit verder nadelig is voor de vering en of die eventueel aangepast/verandert dient te worden is mij daarentegen nog niet duidelijk ?.
Iemand van jullie praktijkervaring met het rijden op 'n maat als 295/30R22 ?.
Of ook van horen zeggen ?.

4ever2fast4u 0

13 jaar

Nou,
omdat mijn laatste vraag nooit beantwoord is heb ik nog niet zo heel lang geleden besloten om (voorlopig) nieuwe 255/55R18 zomerbanden eronder te laten leggen.
Ook omdat ik momenteel rijcomfort niet ten koste wil laten gaan t.o.v. de "uitstraling" v/d auto.
Komt als laatste nog bij dat ik toch het vermoeden blijf houden bij een (zo'n grote) wissel van banden/velgenmaat t.o.v. het origineel er volgens mij nogal wat aanpassing en invloed (nodig) is van vering, rolomtrek enz enz.
Puur om te voorkomen dat,
omdat het onderstel voor zo'n (extreme) wissel en dus grote banden/velgenmaat niet geschikt is en de auto dus raar zou kunnen gaan reageren (kilometrage, trillen, zwabberen, stuiteren).
En in het ergste geval je op den duur meer ellende overhoud aan die grotere banden en velgen dan plezier.
Kijk wat mij vooralsog wel duidelijk is, is dat de info bij een banden/velgenexpert (natuurlijk) vaak gestoeld is op verkopen.
Want daar wordt al snel gezegd dat het allemaal geen probleem is en de gewenste banden/velgenmaat wel past.
Op het moment dat je daar door gaat vragen over eventuele aanpassingen aan de auto of nadelig weggedrag dan krijg je niet zo'n duidelijk antwoord.
En dan zou je dus te rade moeten gaan bij gebruikers en/of onafhankelijken op 'n site als deze, maar dat is mij dus niet helemaal gelukt.

Toch bedankt,
gr,
Patrick.

4ever2fast4u 0

13 jaar

Het is heel simpel...grotere velgen kan altijd, maar er moet de juiste bandenmaat op.
Hoe groter de velg hoe lager de band om aan de wielomtrek te voldoen.
Je mag maximaal 2% afwijken van de originele maat en als je dat aanhoud heb je geen probleem met kilometers, stuiteren, e.d
Maar, zoals al genoemd werdt, hoe lager de band hoe minder rijcomfort.

Succes verder,
mvg,
Hans

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Vering aanpassen (verlagen) geeft de auto meer smoel.. Maar is echt niet nodig bij normaal gebruik.. De lage banden zijn 4 cm breder dan de oorspronkelijke. Dat wil zeggen 2 cm aan de binnenkant en 2 cm aan de buitenkant als de velg dezelfde ET waarde heeft. Hierdoor kunnen de banden bij volledige stuuruitslag (helemaal naar links of naar rechts) het binnen of buitenscherm raken.. Bij geheel ingedrukte veer kan dat zelfs gebeuren bij veel minder stuuruitslag. Sommige velgen fabrikanten weten dat en leveren dan passende velgen met een andere ET waarde, waardoor het wiel meer naar buiten of naar binnen zit en dus niet (zo snel) aanloopt...

De ET waarde mag niet te veel van het origineel afwijken. Et waarde is het verschil in afstand van de plaats waar de velg op de naaf gemonteerd is en het denkbeeldige midden van de velg..

Uitleg: Ga voor de auto staan

A: Trek een denkbeeldige lijn van het hart van het bovenste scharnierpunt van de fusee via het hart van de onderste fusee kogel, naar de weg. Deze lijn is niet loodrecht, maar helt boven naar het midden van de auto. die hoek is door de fabrikant bepaald en heet King Pin Inclination (KPI) meestal 6 tot 15 graden
B: Trek een denkbeeldige lijn door het hart van de band van boven naar beneden. Ook deze lijn is niet loodrecht, maar kan boven iets naar binnen of naar buiten hellen. Ook die hoek is door de fabrikant bepaald en heet Camber. meestal tussen de 45 minuten positief of negatief. (45 minuten is 3/4 graden)
C: de plaats waar die twee lijnen elkaar snijden ligt iets onder het wegdek, de afstand van dat snijpunt tot het wegdek heet schuurstraal. (de mate waarin de band wringt tijdens het sturen...Het denkbare snijpunt ligt meestam maximaal 1 cm onder het wegdek..

Door velgen met een andere ET waarde te monteren verleg je dat snijpunt. Een paar mm verschil in ET kan er voor zorgen dat het snijpunt meerdere centimeters lager komt te liggen. Dat is ongewenst en beinvloedt het rijgedrag enorm. Ook bandenslijtage verlegt dat snijpunt maar dat is mm werk.

En dan nog dit, de onderkant van de band ondervindt weerstand op het wegdek, bv door met snelheid door een laagje water te rijden voordat er aqua planning optreedt.
de onderste fusee kogel moet die weerstand opvangen. Als die in het midden van het wiel zit gaat het goed, maar als die uit het midden zit dan wil het wiel links of rechts af. aan de andere kant van de auto gebeurt hetzelfde in tegengestelde richting en de spoor stangen krijgen deze soms behoorlijke krachten extra te verwerken wat voor overmatige slijtage in de stuurkogels en het stuurhuis kan zorgen. Die slijtage gaat daarna weer zorgen voor ongecontroleerde bewegingen van de wielen..bv trillen of schokjes in het stuur.

Heren, vooralsnog bedankt voor de uitleg.
De grotere banden en velgenmaat waarover ik dit verhaal ben begonnen was allemaal okay.
Daar bedoel ik mee dat zaken als ET waarde, het afwijkpercentage, rolomtrek enz enz waren allemaal berekend en in orde.
Waar het mij vooral om ging is of ik mensen kon bereiken die met deze maat velgen en banden langdurig hadden gereden en dus konden zeggen of de uitstraling voor hun opweegde t.o.v. het weggedrag,
en of zij verder nog opmerkelijke dingen hadden veranderd bij de auto en of er dingen waren gaan afwijken als kilometrage, benzineverbruik, hogere slijtage van bepaalde onderdelen enz enz.

4ever2fast4u 0

13 jaar

Bredere banden, A. grotere rolweerstand, dus meer verbruik. wel meetbaar maar niet echt veel. B.Zwaarder sturen. maar de stuurbekrachtiging kan dat best aan. C. Minder druk/cm2 dus Veel eerder aquaplanning, goed merkbaar.

Lagere banden, A. kleinere veerhoogte band, minder comfort, behoorlijk merkbaar. B. Eerder beschadiging aan band bij rijden in kuilen of over opstakels. C. Eerder kans op beschading van de velg tegen bv stoepranden. D. Strakkere wegligging, vooral bij rechtuit rijden, de band beweegt minder heen en weer.

Bandenfabrikanten maken een beperk aantal soorten banden in verschillende maten. Een band in de 30 serie met deze afmeting is meestal gebouwd voor extreem hoge snelheden en zal veel lichter opgebouwd zijn. De originele band is misschien wel een Modder en Sneeuwband. Het prijsverscil zal wel gigantisch zijn. De levensduur is ongeveer gelijk denk ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.