Foutcode P2238 verschijnt met uitlezen. Sensor 1 van bank 1 reageert niet. We hebben de sensor gewisseld met die van bank 2. Maar de fout gaat niet mee naar de andere bank. We moeten er dus dieper induiken, maar misschien heeft iemand dit eerder gehad? LMM of valse lucht??
Robbie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens Autodata bedrading sluiting naar massa....al gecontroleerd of bedrading niet ergens beschadigd is..?
Dankje Hans, is niet zichtbaar beschadigd maar de motorruimte zit aardig vol dus moeilijk bij te komen.
Wordt vervolgd.
Probleem opgelost.
De eerste foutcode hadden we niet goed genoteerd maar dat was wel een fout op de Lambdasensor Bank 1/ Sensor 1.
Nadat we die sensor hadden vervangen door een nieuwe kregen we P2238. Daarna de sensor van Bank 1 in Bank 2 geplaatst en kregen we weer P 2238. Vandaar de verwarring en de vraag hier op het forum.
Maar, het blijkt dat we een "gewone" lambda sensor hadden gekregen en geen A/F sensor. A/F staat voor Air / fuel ratio en is een zgn. breedband sensor. Is ook veel duurder, dus achteraf was dat al een aanwijzing.
We hebben daarna eerst de beide originele sensors weer gemonteerd, maar van positie verwisseld. De fout kwam niet direct terug, maar na een paar ritten ging het MIL lampje weer branden en kregen we de foutcode P2197 en die geeft aan:
O2 A/F Sensor Signal te arm (Bank 2 Sensor 1)
Dat zal ook wel de eerste foutcode zijn geweest denk ik (maar dan betrekking hebbend op Bank 1) dus ging de fout mee met de sensor. Kortom, nieuwe originele sensor gemonteerd en probleem opgelost.
Zo ben je lekker bezig, toch?
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lexus IS250 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar