Mazda 121 bolhoed: 121 smoort weg

Bouwjaar: 1991

mijn 121 bolhoed houd vaak in tijdens het gasgeven. hij komt niet op toeren, maar blijft wel stationair lopen. soms rijd hij gewoon prima, en soms kom je niet verder dan 20km/u (gepaart met geschok/gestotter van de motor). stationair draaien doet i altijd prima, aleen smoort hij weg waneer hij op toeren komt.

het probleem treed vaak langzaam op, je rijd bijvoorbeeld 80 en de motor begint langzaam te stotteren of in te houden. dan ga je 50 rijden, dat gaat een tijdje goed. vervolgens begint hij weer te stotteren. je gaat langs de weg staan en in de vrij het gas vol in, dan gaat hij even naar (bijvoorbeeld) 5000 toeren om vervolgends weg te smoren en terug te zakken tot 2000 toeren. bij 2000 gaat hij weer vlot naar 5000 om vervolgens weer weg te smoren.

gelukkig heeft mijn broer ook een 121, zodat ik gemakkelijk dingen kan proberen door onderdelen te ruilen. ik heb reeds de bougies, bougiekabels en verdeler vervangen. ook heb ik de kleppen afgesteld. dit alles zonder resultaat.

kent iemand dit probleem, of enig idee wat de oorzaak kan zijn, of misschien tips?

willemhs

Geplaatst door willemhs (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

willemhs (0), 19 jaar geleden

deze auto rijd op gas, maar heeft op zowel gas als benzine dezelfde storing.
ik heb reeds de bougies, bougiekabels en verdeler vervangen. ook zou de catalisator dicht kunnen zitten, dus die en de uitlaat maar vervangen, zonder resultaat. ook zijn de kleppen gesteld (niet dat het daar aan zou liggen, maar moest toch gebeuren) en de labdasonde is vervangen.
iemand tips?

info.0117 (0) PRO, 19 jaar geleden

De bedrading die via de bovenste waterslang naar de ontsteking loopt kan de oorzaak zijn. Hierin treedt wel eens draadbreuk op.
Wat veroorzaakt wordt door de kanteling van de motor

willemhs (0), 19 jaar geleden

die tip gaf een monteur me ook al. enkele maanden geleden hebben we het blok moeten laten zakken met het vervangen van de distributieriem. ik heb de tape van die kabelboom helemaal los gehaald, maar er is nergens een draadbreuk te zien (helaas)

info.0117 (0) PRO, 19 jaar geleden

Aanzuigzeef in de tank controleren(zit aan de pomp vast)via de bovenkant van de tank of deze niet verstopt zit of eventueel het hoofdbrandstoffilter.

willemhs (0), 19 jaar geleden

had gekunt, maar dan zou hij op gas nog gewoon moeten lopen. de injector krijgt ook nog brandstof (benzine), dus daar kan het niet aan liggen.
inmiddels is de storing steeds vaker en sterker op gaan treden, totdat de motor helemaal niet meer normaal kon lopen. op het laatst wou hij zelfs niet meer starten.
ik heb de injector al geprobeerd op de auto van mijn broertje, maar die liep daar prima op, dus de injector is oke.
we hebben de auto aangesloten op de testkast, maar er waaren geen foutmeldingen. toen hebben we zelfs de motormanagemant computer omgezet, daarna het hoofdrelais, brandstofpomprelais en contaktslot. maar dit alles zonder enig resultaat.
we zijn radeloos.

info.0117 (0) PRO, 19 jaar geleden

Had je alleen de verdelerkap vervangen? Anders de complete ontsteking. (Soms module of igniter stuk). Loopt de motor toevallig niet op 2 brandstoffen gelijk?(af en toe). En als tie
smoort heb je ook de uitlaatgassen kunnen meten?

willemhs (0), 19 jaar geleden

ik had de complete ontsteking vervangen. de auto kan eigenlijk niet op 2 brandstoffen tegelijk lopen omdat er een relaisschakeling op de lpg installatie zit die de injectoren uitschakeld. maar ik zal het toch voor de zekerheid eens bekijken voordat hij morgen (zaterdag) naar de garage gaat. helaas heb ik niet aan de uitlaatgassen gemeten.

Harjo (0) PRO, 19 jaar geleden

ik sluit mij aan bij de oplossing van Kees Hoebeke en ben van mening dat het een draadbreuk is bij de bovenste waterslang ik heb al eens een uur moeten zoeken voordat ik de breuk vond (isolatie was heel koperdraad gebroken)

willemhs (0), 19 jaar geleden

ik had die kabelboom goed doorgemeten (naaldje in de draad geprikt, en dan doormeten naar de betreffende stekker) en er zat geen breuk in.
ik ben met een mazda monteur bezig geweest aan mn auto, hij goot wat benzine bovenin de injectie en daar starte hij even op (gelukkig). wat bleek nou, in het regelkastje van de lpg installatie was een spoortje weggebrand. hierdoor leek het of de auto op lpg liep (statusled brande) maar in werkenlijkheid liep de motor nog op benzine. hierdoor was het storingsbeeld op lpg gelijk aan dat van benzine. doordat het leek of de auto op lpg liep maar in werkenlijheid op benzine was de tank inmiddel leeggereden, dus starte hij niet meer (oeps). omdat de brandstofmeter pas in werking treed wanneer de motor loopt konden we niet weten dat de tank leeg was.
toen het spoortje van de lpg regelunit was hersteld liep de motor weer perfect op lpg. na getankt te hebben loopt de motor nog niet goed op benzine. hij loopt wel stationair, maar wanneer je gas geeft smoort de motor weer weg. waarschijnlijk ligt dit aan de brandstoftoevoer. hiervoor heb ik een nieuw topic gestart om het iets overzichtelijker te houden en verwarring te voorkomen.
maar ik ben heel blij dat mn autotje weer rijd :-)
iedereen bedankt voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.