Mazda 626: ABS foutcode 53 - soms abs-lampje aan, soms uit ! ABS-Unit probl

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 i HP 100kW/136PK

Sinds een aantal maanden gaat soms na het wegrijden het ABS-waarschuwingslampje aan en blijft dan tijdens het rijden ook aan. Vaak genoeg gaat alles ook gewoon goed zoals het hoort !
De ABS-ECU geeft storingscode 53 (" ABS-pomp wordt niet ingeschakeld tijdens het wegrijden of de werking van het ABS ").

Wat gedaan met de vraagbaak in de hand :
Geen storingscode 63 aanwezig,
ABS-zekering (60A) is OK ,
gemeten ( voor en na de meting bleef ABS-waarschuwingslampje aan ) Accuspanning op de stekker van de ABS-regeleenheid is OK en massa-aansluiting ( aarde ) op de stekker van de ABS-regeleenheid geeft 0,9 Ohm ( onder de 1 Ohm ) dus ook OK.

Vragen ( vraagbaak geeft niet aan hoe ):
- Nu moet ik nog de elektrische aansluitingen van de pomp controleren. Moet ik dan het hydraulische gedeelte en de onderliggende ABS-unit van elkaar scheiden ?
- Kan ik dat dan doen zonder dat ik het complete hydraulische gedeelte moet demonteren en dus ook de remleidingen moet leeg laten lopen ?
- Als dat kan, kan ik dan blijven rijden wanneer de ABS-ECU misschien wordt gerepareerd ?
- Waar kan ik dan eventueel de ABS-pomp en/of ABS-ECU laten repareren/reviseren ?

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

626-er

Geplaatst door 626-er (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

ik zou gewoon eerst ff je sensoren aan alle 4 de wielen ff doormeten, heb al eens meer zoiets meegemaakt, werden de richting van de pomp opgestuurd mar bleek een defecte sensor te zijn.

gr. Rien

626-er (0), 12 jaar geleden

Tja, dat ben ik dus niet nagegaan. Achter zijn de sensoren al vervangen. Alle sensoren heb ik los gehad en met kopervet beschermd tegen roesten. Dus ik zag geen noodzaak met deze foutcode om die te controleren.

Ik zal met het weekend de sensoren doormeten en dan laat ik weten wat het resultaat is. Rien in ieder geval bedankt voor je reactie.

gr Wim.

626-er (0), 12 jaar geleden

Helaas, Alle sensoren meten netjes 1,2 -1,3 kOhm. Dus die lijken in orde.

Maar wie kan er nog antwoord geven op mijn vragen ?

Jaggo (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou iemand opzoeken met een NGS tester, dat is een dealertester uit de jaren waaruit jouw auto stamt.
En dan kun je echt alles van je ABS bekijken en kijken waar een hapering zit.
Kan echt veel meer dan een universele tester en heb je het gauw gevonden.
Misschien een dealer in de buurt die hem nog (heeft)-gebruikt voor de oudere garde auto's
OP het juiste menu geeft hij een hele rij sensoren en dingen aan en kun je aanvinken om de werking te controleren.
Hiermee moet het op te lossen zijn.
Please keep us posted........

Jaggo (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb het inmiddels even opgezocht voor je met mijn eigen NGS tester in zijn bibliotheek van DTC's.
De tester geeft ABS relais aan op code 53, open of kortsluiting.
Dus denk ik dat je in die richting moet zoeken.
Ik las hier eerder ook iets over code 63 of was dat een schrijffout?
Die code slaat op "geen voeding ABS"

626-er (0), 12 jaar geleden

Jaggo, Dank je voor je reactie.

Mijn vraagbak heeft het over foutcodes 53 "mogelijk defect: ABS-pomp" en de foutcodes 51 en 52 horen dan bij een falend failsafe-relais in de ABS-module.
Is het relais wat jij noemt dan een ander relais ? Zo ja, waar kan ik dat ABS-relais dan ergens vinden ?

Stel nu dat het wel de pomp is, hoe kom ik dan bij de elektrische contacten van de pomp ?

Het heeft er zo wie zo alle schijn van dat het ergens een los/slecht contact betreft.

Nog even over die code 63, die wordt in de vraagbaak genoemd als mogelijk extra fout bij foutcode 53. Die moet dan eerst worden opgelost. Gelukkig had ik die code niet.

Ik ga morgen bij de dealer langs en Ik houd jullie op de hoogte. Al doende komen we verder !

626-er (0), 12 jaar geleden

Dat duurt al met al veel langer dan gedacht. Het is een vervelend probleem !

Op aanraden van de dealer:
- Op de 12Volt-aansluitingen van de ABS-stekker draden gesoldeerd en tijdens het rijden met een voltmeter de spanning gecontroleerd. Is goed.
- Extra aarde-draden aangelegd. Geen verbetering, dus aarding zal ook goed zijn.
- Uitlezen met de NGS-tester leverde niets meer op dan ik al wist !
- Advies koop een sloop-unit, want een nieuwe abs-ecu kost zo'n 500-600 euro (revisie 200-300) en de pomp een whopping 1500 euro ! !

Voor 100 euro een sloop-unit gevonden met exact dezelfde coderingen ! (Ook een verhaal apart waar ik niet veel van begrijp. Verschillende nummers voor de voor hetzelfde apparaat, coderingen die door elkaar worden gebruikt voor de ECU en Pomp......... Meerdere codering voor een en hetzelfde .......

Overmorgen de sloop-unit (dus ABS-computergedeelte + hydraulische deel (=pomp + magneetkleppen) overzetten en dan maar hopen dat het dan is opgelost.

Wordt vervolgd !

626-er (0), 12 jaar geleden

Unit is succesvol vervangen, alles werkt weer zoals het hoort. Ik ga de oude unit losmaken en controleren of de ABS-pomp-aansluiting de boosdoener was, zo niet dan is dus de ABS-ECU kapot.

626-er (0), 12 jaar geleden

De aansluitingen van de oude ABS-Pomp waren goed. ( 0 Ohm op de twee pennen en oneindig op de pennen met de buitenkant).

Dus de ECU was het probleem (misschien een falend relais)!

Bedankt voor jullie reacties en een heel goed nieuwjaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.