close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: ditd - Schokkerig tijdens optrekken boven 2000 tpm en kou,

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Ik heb ineens het volgende probeem:

De vermogen afgifte 'hapert' bij het optrekken. (Ik wil de lezer niet meteen een bepaalde kant in praten, maar het voelt als een onderbreking in brandstof toevoer ofzo).

-De km stand is 195.000, hij verbruikt niet overmatig veel olie. (tussen verversen bij de beurten (om de 28.000 km) hoeft geen extra olie bijgevuld te worden).

-Starten gaat perfect!

-Bij kou (bij 3 graden deed het probleem zich gedurende de eerst 1.5 km voor, bij 6 graden de eerste 1.0 km. Hoe kouder hoe erger dus).
-Het vindt plaats tussen 2000 en 3000 tpm (langer doorhalen doe ik liever niet met een koude motor). Onder de 2000 tpm merk ik niets.
-Wanneer de motor iets is opgewarmd is het probleem weg en doet zich bij warme motor niet meer voor. Ook niet na herstarten.
-Het gebeurt in iedere versnelling. (is gekoppeld aan de toeren die de motor draait)

Laatste beurt is 20.000 km geleden geweest. (dat was een grote beurt).

Er is ooit een klep vervangen op de brandstofpomp. Deze lekte diesel. De diesel droop via het draadje in de hoofd-kabelboom en sijpelde zo het interieur binnen. Deze klep zat dacht ik onder aan de pomp en had een donker rode stekker. Die klep is dus vervangen (2.5 jr geleden) Nu lees ik over de zogenaamde spill-valve die bij deze motor nog wel eens problemen geeft.

Is er iemand die weet of de klep die al vervangen is dezelfde is als deze spill-valve?? Of is dit een andere klep. Ik las ergens dat de spill-valve namelijk BOVEN op de pomp zit.

Weet iemand of de spill-valve idd het probleem zou kunnen zijn?? Of zijn er nog andere (voor de hand liggende) mogelijkheden.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Het is namelijk een heerlijke auto verder, waarmee ik graag nog een tijd wil rijden en waaraan ik best nog grondig onderhoud wil doen.

Met vriendelijke groet,

Fernando

Geplaatst door

Kirrikirril (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou hem even laten uitlezen bij iemand met een Mazdatester, weet je gelijk meer............

Jaggo 0
badge

12 jaar

Ik heb ongeveer hetzelfde. Bij exact 2000rpm hapert de motor van mijn Mazda 323 ditd. Na verloop van tijd is het weg. Ik denk niet dat het de spill-valve is. Het is eerder een probleem veroorzaakt door vocht. Ik heb het alleen als het pakweg tussen de 5 en 10 graden is en regenachtig.

Nico8119 0

12 jaar

Ik zou eens eerst proberen met een plaatje de egr af te doppen in veel gevallen is dat het probleem

pasenlin 0
badge

12 jaar

De EGR is bij mij al jaren dicht en katalysator is ook al heel lang verwijderd. Ik heb de rubbers van de stekers van de inspuitmodule en de spillvalve al voorzien van vaseline om ze beter af te dichten. Dit heeft allemaal niet geholpen tegen het haperen. Ik wil overigens niet zeggen dat Fernando en ik hetzelfde probleem hebben.

@Fernando: kun je de volgende keer kan proberen of het ook bij exact 2000 toeren is? Bij mijn auto is het haperen weg boven de 2000 toeren en komt het weer terug als ik het toerental naar 2000 laat zakken.

Nico8119 0

12 jaar

@Nico8119 - Ik heb net nog even gereden. Doordat het vandaag wat warmer is (8 graden) was het schokken maar heel even en niet zo heftig als eerder. Het is wel duidelijk dat het niet alleen op 2000 tpm is maar echt vanaf 2000 tpm en hoger. Het is ook alleen bij versnellen.. dwz als ik bijv. naar 3000 toeren ga en dan het gas loslaat dan passeert hij de 2000 naar beneden toe zonder te schokken. Maar van onderaf langs de 2000 richting hoger, dan schokt hij wel.

Ik trachtte zojuist een filmpje te maken waarop het fenomeen te horen zou zijn maar door de relatieve warmte is het probleem stukken minder. Ik had maar een kans en door een bestelauto die met 80 km op een 50 weg van achteren op me afkwam moest ik uitwijken en is het filmpje mislukt.

Ik heb de indruk dat het meer met kou dan met vocht te maken heeft, maar zeker weet ik het niet omdat vocht in de lucht natuurlijk neerslaat als het kou is, dus zo bekeken kan het toch een vocht probleem zijn.

Met deze auto rijden we ongeveer 50% van de km in de stad. Het is echt de auto van het gezin, boodschappenauto, naar school brengen, lange vakanties (5000 km) en minstens 1 keer per week een rit van meer dan 150 km. Weet niet of het van belang is.

@pasenlin, tja wat is dat nou eigenlijk met die egr klep?? Ik lees zoveel 'afdop' verhalen. Is dat een productiefout? Of raakt de egr klep verstopt door alle stads kilometers? Ik heb nogal weerstand om zoiets te doen, want ik kan wegens mijn beroep niet riskeren iets aan mijn handen te krijgen door een klus-ongelukje.

Fernando

Kirrikirril 0

12 jaar

De EGR zou je een productiefout kunnen noemen. De klep dicht na verloop van tijd niet goed af en bovendien komen de inlaat en de turbo vol roet te zitten. Bij mijn auto zat er bijna een halvecentimeter aan roetkoek in de inlaat. Zie mijn posting uit 2006: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Als bij jou de EGR klep nog niet dicht is, dan zou ik dat meteen doen. Je kunt daarvoor een plaatje blik gebruiken. Bijvoorbeeld een stuk uit een koektrommel knippen. Zo'n beetje voor het midden van de motor zit een paddestoelvormig geval tegen de motor vastgebout. Uit de onderkant komt een pijp. Dat is de EGR klep. Als je de twee moertjes losdraait, dan kun je de EGR klep iets naar voren halen. Als je daar het stukje blik tussen schuift (glimmende kant naar de motor) en de moertjes weer aandraait, dan heb je de EGR afgesloten. Wel even de scherpe randen ombuigen! Als je je handen niet wil beschadigen, dan kun je het beste een paar soepele werkhandschoenen kopen (van varkensleer). Dan kans dat je je handen verwond is dan extreem klein.

Nico8119 0

12 jaar

Ik ga na de kerst naar de garage om eerst eens te kijken of er een foutcode in het systeem zit.

Weet iemand toevallig wat er bij deze motor precies gebeurt bij 2000 tpm? Ik heb de 110 pk variant, de laatste versie van de ditd in de 626.

Fijne kerstdagen,

Fernando

Kirrikirril 0

12 jaar

In sommige gevallen is de IDM (Injector Driver Module) defect. Dan krijg je soortgelijke problemen (haperen bij koude motor, loopt goed zodra motor warm is). Auto even laten uitlezen bij de dealer.

Harald1980 0
badge

12 jaar

Bij de garage zei men dat wanneer ik geen gekke oplichtende lampjes op het dashboard krijg wanneer het probleem zich voordoet, het geen zin heeft om de computer uit te lezen. Geen oplichtende controlelampjes betekent volgens hun ook geen foutmelding die uitleesbaar is.

Het was tot anderhalve week geleden niet koud, maar nu... jemig, met die min 10 duurt het wel een kwartier voordat het weg is. Maar het is alleen tussen toerental 2000 en 2500.

F

Kirrikirril 0

12 jaar

Ik deel de mening van de garage absoluut niet. Een defecte IDM is alleen te achterhalen middels uitlezen. Hiervoor gaat geen storingslampje branden.

Harald1980 0
badge

12 jaar

Ik heb even bij mijn auto gekeken maar er zitten voor zover ik kan nagaan geen storingen in het geheugen (draadje in de diagnose steker doorverbonden met de massa).

Nico8119 0

12 jaar

Ik ben vandaag en gisteren met mijn auto weggeweest en geen enkel hikje. Bij mij is het hikken echt een vochtprobleem.

Ik denk dat het hikken bij de auto van Kirrikirril toch aan de spill-valve ligt. Ik heb nog eens gezocht op de symptomen en iedere keer is het vervangen of schoonmaken van de spill-valve in die gevallen de oplossing.

Nico8119 0

12 jaar

Volgens mij is ook de 626 tot 2001 (pre facelift) nog met OBD uitgerust ipv. OBD II. Waarschijnlijk zegt de dealer daarom dat alleen de storing uit te lezen is bij het verschijnen van het CEL.

EGR afdoppen is voor de motor zelf en je spaarcenten beter, alleen de Nox-en worden hoger, de roet minder. Voor de apk geen probleem iig.
Je kan eens een busje egr-cleaner proberen, dan kun je dat iig uitsluiten (helpt tijdelijk bij niet afgedopte egr). Lees wel goed de gebruiksaanwijzing!
Ook kan je eens proberen je inlaat (en daardoor ook uitlaat) weer een beetje schoon te branden door een poosje constant hoge toerentallen te draaien, met goed warmgereden motor natuurlijk, paar minuten 90/100 in de 3e versnelling.

Als het schokken dan nog voordoet, is het de egr niet iig.

Lekiam_B 0

12 jaar

ik heb hetzelfde probleem gehad, (zoeken: spill-valve, forte)

Spill-valve eruitdraaien (ringsleutel 38!) spillvalve schoonblazen met perslucht .

Denk aan het kapje en uiteraard steriel werken !!

forte 60

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.