Toen ik een parking wilde opdraaien sloeg de motor bruusk af, herstarten ging niet. volgens de man van touring een distributieprobleem. Wagen getakeld naar mijn garage waar idd een gebroken riem werd vastgesteld en 4tuimelaars die gebroken zijn, ze hebben het blok getest met luchtdruk en er zou geen verdere schade zijn aan kleppen e.d.
Garagist gaat nu 4 tuimelaars bestellen en een nieuwe distributieriem , dan alles monteren en afstellen en kijken of de motor vlot draaid, als dat het geval is gaat de riem er terug af en komt er een volledige distributiekit op met spanners geleiderol enz.
de wagen heeft nu bijna 168.000 km en wordt volgende zomer 13 Jaar.
Hopelijk kan ik met deze ingrepen weer een tijdje vooruit.
Zijn er nog zaken waar ik moet op letten die de garagist over het hoofd zou kunnen zien? (het is een alle merkengarage)
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/683/img2117j.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/683...][img]http://img683.imageshack.us/img683/7489/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ze moeten eerst kijken waarom de riem gebroken is. Dat zou door een slecht functionerende spanner kunnen gebeuren; als ze zomaar een nieuwe riem erop zetten, dan is de kans groot dat 'ie meteen weer breekt. Wanneer is de riem voor het laatst vervangen? Dat moet iedere 100k km of na (uit mijn hoofd) 6 jaar.
Als ik me niet vergis breken tuimelaars toch alleen als de klep naar beneden gaat en de zuiger omhoog en ze elkaar tegenkomen en de kracht dus ergens moet blijven.
Staan de kleppen loodrecht boven de zuiger ?, ik kan het mis hebben maar het verbaast me dat er volgens hen geen kleppen krom zijn.
De tijd zal het uitwijzen.
Voor zover ik weet staan de kleppen bij deze motor (ditd) loodrecht op de zuiger. Omdat er 1 nokkenas in de motor zit en er 16 kleppen bedient moeten worden zitten er bruggen in. De bruggen zijn de zwakste schakel als de riem breekt. Volgens mede forumbezoekers komt het bij deze motor vrijwel nooit voor dat er bij riembreuk schade is aan de zuigers of kleppen. De bruggen kosten een paar tientjes en de cylinderkop hoeft er niet af. Dat is een goedkope reparatie. Maar nogmaals, het is belangrijk om te weten waardoor de riem gebroken is anders sta je binnenkort weer stil. Bij deze auto wordt de stuurbekrachtigingspomp aangedreven via de nokkenas. Dat is een beetje een vreemde constructie.
13 jaar
nog even een foto van de riem bijzetten, ik heb de wagen 2.5j geleden gekocht bij een handelaar met 1j garantie en de melding groot onderhoud en distributieriem vervangen.... als de mekaniekers van de garage de riem zien is het bijna niet te geloven dat deze riem met moeite 80.000Km gelopen heeft het vermoeden is er dat het nog altijd zijn eerste riem was. De foto is niet zo super maar feit is dat er maar heel weinig tanden meer opstaan en dit al even zo kan geweest zijn.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/806/img2113u.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/806...][img]http://img806.imageshack.us/img806/4039/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
13 jaar
@ Kaleido en Nico, kleppen staan idd loodrecht op de zuiger vandaar dat er bij deze motorconstructie niet echt heel (wat heet) grote schade kan zijn bij een geknapte riem.
De riem "ziet" er ook ouder uit dan zijn 80.000Km's
13 jaar
In het verleden zijn er wel problemen geweest met die riemen dat de tanden er af brokkelde .
meestal gewoon nieuwe tuimelaars (zou je wel allemaal doen in verband met goed lijkende tuimelaars en waar dan toch nog een haar scheurtje inzit)
Zou sowieso spanner vervangen geleiderol en spanrol als ze goed voelen en niks hoorbaar is zou ik ze laten zitten is niet iets wat je standaard moet vervangen.Spanner zou ik niet het risico mee gaan lopen omdat hij de dbriem gespannen moet houden.
Gr. Pasenlin
De Mazda 2.o diesel is een fijne motor als de riem breekt. Eigenlijk breken alleeen de aluminium tuimelaars en thats all. Bekijk wel (alle) stelboutjes, omdat deze nog wel eens door de hardingslaag heen willen gaan en er dan mottig uit zien.
Ze zijn wel gevoelig wat betreft riembreuk. Vervanging is 120.000 km, maar is dat ook gebeurd???Controleer ook of de poelie van de waterpomp niet losgelopen is.
Vervang de riem met alle (span)rollen.
Succes
[quote=Vutter1]De Mazda 2.o diesel is een fijne motor als de riem breekt. Eigenlijk breken alleeen de aluminium tuimelaars en thats all. Bekijk wel (alle) stelboutjes, omdat deze nog wel eens door de hardingslaag heen willen gaan en er dan mottig uit zien.
Ze zijn wel gevoelig wat betreft riembreuk. Vervanging is 120.000 km, maar is dat ook gebeurd???Controleer ook of de poelie van de waterpomp niet losgelopen is.
Vervang de riem met alle (span)rollen.
Succes[/quote]
Vutter1 bij een mazda 626 2.0ditd moet dbriem om de 90.000km vervangen worden.
Sorry, tikfout (is al laat). Trouwens, niet alleen de DITD maar alle uitvoeringen van 1.8 tot 2.0 HP
poelie waterpomp is nog prima, na telefonisch contact weet ik dat de motor terug in elkaar steekt en goed loopt (staionair veronderstel ik) morgen gaan ze een testrit maken.
12 jaar
Auto net gaan ophalen bij de garage, loopt goed en rijd terug zoals voorheen.
Gebroken tuimelaars zijn vervangen en een complete distributiekit zit er op.
Bij deze houd de auto het hopelijk nog enkele jaren vol.
Aan allen die reageerden, bedankt voor de feedback en het meedenken. :)
12 jaar
Dat is mooi
Prettige jaarwisseling.
[quote=pasenlin][quote=Vutter1]De Mazda 2.o diesel is een fijne motor als de riem breekt. Eigenlijk breken alleeen de aluminium tuimelaars en thats all. Bekijk wel (alle) stelboutjes, omdat deze nog wel eens door de hardingslaag heen willen gaan en er dan mottig uit zien.
Ze zijn wel gevoelig wat betreft riembreuk. Vervanging is 120.000 km, maar is dat ook gebeurd???Controleer ook of de poelie van de waterpomp niet losgelopen is.
Vervang de riem met alle (span)rollen.
Succes[/quote]
Vutter1 bij een mazda 626 2.0ditd moet dbriem om de 90.000km vervangen worden.[/quote]
hoeveel is dat bij de mazda 626 capella 1.8 uit 95?
12 jaar
Is hier ook 90.000km. of 6 jaar (al naar gelang het eerste komt). De motor ziet er identiek uit met het latere model, maar het grote verschil zijn bij het oude model de hydrolische klepstoters en het nieuwere model het stellen van de kleppen middels vulplaatjes. De hydrolische uitvoering had nog al eens last van kleppen welke,om diverse redenen, bleven tikken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar