Hallo
Hierbij de volgende vraag. Ik ben sinds kort zelf in het bezit van een 626, nu doet zich het volgende voor.
Als ik de auto met mijn sleutel start geeft hij meestal even een rood lampje aan met de sleutel erop het lampje plus het lampje van de ABS gaan dan na het het starten uit. Start mijn vriendin de auto met haar
sleutel gaat er geen rood lampje aan met de sleutel erop maar dan blijft meestal het ABS lampje branden
na het starten. De auto is al uitgelezen en er is inderdaad een defecte ABS-sensor geconstateerd links achter, nu deze echter vervangen is blijft het probleem. Wie weet raad?
Groetjes John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien dat een keer resetten helpt?
heb je misschien een reservesleutel om te proberen?
Hallo Wilbert
Kun je hem resetten zonder uitleesapperatuur? (door bv de accuklem zoveel sec los te maken).
Ja de reserve sleutel heeft het zelfde probleem.
Alvast bedankt John
- klem van de accu losmaken.
dan het rempedaal 30 sec. indrukken.
Hallo Wilbert
Inderdaad ging het lampje uit, ben terug geweest naar waar ik hem gekocht heb, en ze hebben hem bij de Mazda dealer aan de overkant uigelezen. Alles was weer in orde, ze hebben de bedrading nog doorgemeten vanaf ABS stuurapparaat en er was niks aan de hand. Maar bij thuiskomst is het lampje weer aan. Ik neem van de week weer contact met hun op.
Alvast bedankt John.
Hallo Wilbert.
Ik heb contact opgenomen en ze denken zelf dat het in het ABS stuurapparaat zit. Hij was overigens wel een keer met een startbooster gestart maar ik weet niet of dit invloed heeft.
Groetjes John
ABS stuurapparaten gaan in sommige gevallen ook weleens stuk. Is het toevallig een 626 Wagon?
Hallo Harald
Nee het is geen wagon een gewone sedan.
Groetjes John
slecht contact van grote stekker op ABS-unit, bij het monteren van de stekker wil het wel eens voorkomen dat een pennetje naar boven komt, wat slecht contact tot gevolg heeft!!!
Gr. Jack
Hoi Jack
Ik zal dit zaterdag eens checken, alvast bedankt
Groetjes John.
Je moet de ABS sensoren eens Ohms doormeten, en vergelijken. Dacht dat het ca 1,5Kohm moest zijn.
Dit probleem is ook behandeld bij noemer mazda/Particulieren.
Meestal is het bij een 626 de sensor rechtsachter (bijrijderskant die problemen geeft. Was in iedergeval bij mij, en ik heb het op forums diverse malen gelezen.
Mocht je voor een sensor naar de sloop gaan, weet dan dat heel veel 626en geen abs hebben.
Succes.
17 jaar
[quote=Harald1980]ABS stuurapparaten gaan in sommige gevallen ook weleens stuk. Is het toevallig een 626 Wagon?[/quote]
Hallo,
Ik heb een 626 wagon van 1999 met exact hetzelfde probleem.
eerst Links achter sensor vervangen door nieuw onderdeel Mazda
nadien gaf hij de fout op rechts achter dus die ook vervangen door nieuw, maar nog steeds hetzelfde probleem.
mijn Mazda dealer weet het nu echter niet meer... hij vermoed dat de sturingsprint onder het ABS blok slecht is, maar hij is niet zeker...
feit is dat dit onderdeel niet zo goedkoop is om maar even te proberen...
het gekke is dat hij het niet altijd heeft maar soms.
Als ik de wagen start en hij heeft het, dan rijd ik er mee en op een recht stuk, laat hem uitbollen met het contact af. ik zet het contact terug aan en laat de koppeling opkomen zodat de motor terug aanslaat, tijdens het bollen van de wagen. resultaat, alle lampjes uit en ik kan zo makkelijk 100 km rijden zonder probleem... trap ik echter één keer hevig de rem in zodat de ABS moet werken, dan gaan de lampjes terug aan.
(ABS en TRACTION CONTROL)
Als jullie een oplossing hebben dan wil ik hem zeker herstellen, want buiten dit probleempje heeft hij me nog nooit in de steek gelaten...
Groeten en perttige feestdagen,
Luc Peeters
Luc_pascale@telenet.be
Ik zou eerst de sensoren doormeten, zowel bij de sensor als bij het ABS blok.
En als die in orde zijn, kan je het serienummer van het ABS blok bekijken. Er is een bepaalde serie die zwakker is, dealer weet wel om welke serienummers dat gaat...
16 jaar
Hallo Kasper,
bedankt voor de snelle reactie,
Ik heb toevallig begin van de week de sensoren nog los gehaald en met een ohm meter gemeten rechtstreeks op de sensoren zelf. deze gaven allemaal een correct beeld van +/-1.5K ohm en wisselend als ik de wielen langzaam rond draaide. dus ik vermoed dat het probleem niet in de sensoren zelf zal zitten maar in de bedrading of inderdaad in het stuurblok zelf.
ik zal het schema er eens bij nemen en aan het blok de waarde meten van alle 4 de sensoren.
en ook eens kijken of de waarde veranderd tijdens het draaien van de wielen
Ik houd je in elk geval op de hoogte via deze postings,
Thanks Luc
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar