Hoi, ik heb een mazda 323 van 1998 2.0d met airco.
Deze was echter leeg en heb ik laten vullen.
In het begin ging de airco echt goed, maar na een tijdje (2 weken) begon deze te minderen.
De compressor slaagt nog steeds aan, dus is er volgens mij nog genoeg gas in. anders zou deze ook niet aanslagen.
Ook heb ik rechts onderaan het dashbord waar de pollenfilters zitten (binnenin) gevoeld of de leidingen koud hadden, en dat wa zo ook (ijkoud zelfs).
Maar de lucht was echter warm. hoe dat ik de luchtcirculatie ook zet (van buiten afnemen of binnencirculatie) niks veranderd.
Wat kan dit probleem zijn?
Dank bij voorbaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je niet een lek? De airco loopt niet zomaar leeg namelijk, dus alleen vullen los dan niks op.
Met te weinig koelmiddel zal het systeem nog wel deels werken, maar zal de lucht onvoldoende gekoeld worden...totdat het niveau zo laag is dat die helemaal niet meer werkt.
Dat is het juist, in de garage hebben ze iets met vaccuum gedaan en toen zeiden ze dat hij nergens lucht trok of lekte. Raar hoor, ik snap er ook niets van...
18 jaar
Wat vaak beter werkt bij lekkage is een fluoriscerend middel toevoegen aan het koudemiddel. Met een uv-lamp is zelfs hele lekkage dan op te sporen...
Hoe lang zat er tussen de laatste 2 keer dat je de airco hebt laten controleren/vullen?
18 jaar
Dat was ongeveer 2 jaar geleden. (Denk ik)
18 jaar
OK, als er namelijk zeg eens 6-8 jaar niks aan was gedaan dan had de laatste keer moeten hervullen ook daardoor kunnen komen (verlies koelmiddel is 5-10%/jaar). Maar als na 2 jaar airco te leeg is om te werken, dan moet het haast wel aan een lek liggen...
Weet jij of er de laatste keer fluor is toegevoegd aan koudemiddel om in de toekomst sneller/makkelijker lekkages te kunnen opsporen?
18 jaar
Euh niet zover ik weet. Maar ik zal de auto dan wel eens naar de garage doen om hem te laten nakijken. Maar in ieder geval hard bedankt. Groetjes
18 jaar
Ben al terug, ik heb dus zelf nog maar eens geprobeerd om na te kijken wat het probleem is. Dus, waar de pollenfilters steken daar binnenin lopen leidingen van de airco. Ik heb aan deze allemaal gevoeld, en er heeft maar 1 ijskoud, de rest warm.
Zou het eventueel kunnen zijn dat er een leiding verstop is?
Groetjes.
18 jaar
1 leiding warm en 1 leiding koud is normaal.
Wanneer die ene leiding goed koud word, dan zou de airco ook goed moeten koelen. Heb je al eens gekeken of de warm/koud regeling op het kachelhuis wel goed werkt? Als bijvoorbeeld de buitenkabel van de kachelbediening losligt, kun je aan de temperatuur knop draaien tot je een ons weegt, maar zal er weinig tot niks gebeuren...!
staat je verwarming niet toevallig aan?
kan zijn dat je temperatuur bediening los is?
Verwarming staat op koud, en als ik die op warm zet, dan is de lucht echt wel heet.
Dus in die plastieken bak waar die filters steken heb je 2 dikke buizen en 2 heel dunne (max 3 mm) maar, 1 ervan word koud. maar sinds dat dat normaal is.... weet ik het ook niet meer hoor.
18 jaar
voel dan eens onder de motorkap er komen 2 leidingen uit het schutbord een dikke en een dunne. een ervan moet goed koud worden, de andere word warm. is dat het geval, dan ligt het naar mijn idee niet aan de airco zelf.
Ik heb nogmaals gekeken en heb iets ontdekt, maar ik weet niet of het normaal is: Als ik in die plastieken bak kijk met een lamp zie ik een soort van radiator zitten...
Nu, er gaan 2 leidingen in. Maar slechts 1 ervan is koud, ik weet nu niet of dat normaal is of niet...
18 jaar
Dat klopt dat is je verdamper die hoort daar te zitten. Aan die verdamper zitten 2 leidingen, de aan- en de afvoer leiding (in airco-taal de persleiding en de zuigleiding). De afvoerleiding hoort koud te worden, de aanvoer kan best wel warm worden. Maar voel eens onder de motorkap wat ie daar doet.....
oke zal het direkt eens gaan proberen
18 jaar
Ja 1 ervan heeft koud niet ijskoud maar toch, binnenin de auto heeft die ijskoud , die met die L op (ik denk lage druk-leiding?) Maar zou die radiator ook niet koud moetten hebben? Grtz
18 jaar
Ahja, de leiding die koud heeft daar staat een pijltje op richting die radiator...dus is het de toevoer? of ben ik mis?
18 jaar
welke radiator bedoel je die onder het dashboard (de verdamper), of die ene die in de neus van de auto zit, voor de gewone radiateur?
Die onder het dashboard...
18 jaar
Heb je msn? anders voeg ik je daar toe?
18 jaar
je hebt mail!
heb je m'n mailtje ontvangen...?
ik heb je toegevoegd op mijn schoonvader zijn msn.
18 jaar
Wat een probleem... Nu heb ik al gevonden dat die verdamper niet koud word. Wat ik wel geprobeerd heb is de luchtblaazer binnen in de auto daarvan de stekker uit te trekken, en dan na een tijd word die verdamper wel koud. maar eenmaal ik de stekker terug insteek, weer warm... pffffffffff
18 jaar
Beste vent, je hebt gewoon te weinig koelmiddel in je systeem! Meer niet. Wanneer je de aanjager uit doet heeft de lucht iets meer tijd om koud te worden. Terug naar je ac station en nog maar es opnieuw. Ze kunnen zo kijken wat er in heeft gezeten aan hoeveelheid, en dus kijken of dat goed was. Heeft ie iets verloren dan eerst het lek op laten sporen, en dan pas weer vullen. Vergeet niet, door je systeem op vacuum te trekken vind je echt geen lek hoor! Alleen de hele grote lekken laten zich zo vinden, de hele kleine lekken trekken gewoon dicht wanneer je er een vacuum van -1 bar op los laat. Zo werkt het gewoon niet! Hele spul op stikstof druk zetten en dan langzaam aan de druk verhogen tot een bar of 15. En dan alle geluiden in de buurt afzetten en heel goed luisteren. Wij doen dat met een digitale audio tester met een trechter op de voorzijde van de sonde. Dan heb je enige kans van slagen. Ik kan je echter nu al vertellen waar je lek zit, dat lukt op afstand ook nog wel.
Het lek is te vinden in -of je condensor die voor de radiateur zit, -of in 1 van de 2 alu leidingen die van je schutbord naar voren lopen. In het laatste geval zit er een piepklein gaatje bij een bevestigings beugeltje, net voordat ie een bochtje maakt naar beneden. Als je het echt niet meer weet, dan maar fluor toevoegen en vullen, dan zie je met een lamp vanzelf waar die lekt. Maar dat hoeft niet altijd!!!
Als je de condensoren van Astra en Vectra vanaf 1999 neemt, dan lekken ze altijd binnen in de condensor, precies tussen de koelribben in. Dat vind je echt nooit met een beetje fluor. Dat moet je wel doen op de door mij beschreven wijze.
Nou, ik wens je succes,
Sytze
Oke bedankt!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar