Mazda 323: Airco gevuld, na 1200 km weer leeg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DiTD

Mijn airco is vorig jaar gevuld afgevuld door een airco service station. Geen lekkages te vinden. Airco werkte weer perfect.
Echter na 1200 km gereden te hebben met de airco aan begon deze weer minder te werken. Uit eindelijk koelde hij nog maar minimaal. Nu slaat zelfs de compressor niet meer in. (de tweede fan start ook niet meer-> beveiliging)
In het systeem zit wel nog koelmiddel. Tenminste als erop de ventiel (H) wordt gedruk staat er nog druk op. Dit zal waarschijnlijk niet genoeg zijn.
Nu is mijn vraag hoe kan het gas nu verdwijnen in zo's korte tijd zonder dat er een lekkage is. En als er een lekkage is hoe kan er dan nog druk in het systeem zijn?

johanvansomeren

Geplaatst door johanvansomeren (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

klein lek
beetje druk verlies tot grenswaarde
dan staat er nog wel iets druk op t systeem maar te weinig om in te schakeln
kan je radiateur zijn
die zie je niet maar kan wel een lek hebben
of de pomp lekt

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het systeem is dus lek, anders was het koudemiddel niet verloren gegaan. Het lek is dus minimaal, maar het is er wel. Kwestie van opsporen, eventueel met fluor.
Het aircobedrijf zal je daar meer over kunnen vertellen.

Gr.

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde gehad. Bij het vullen geen lek gevonden maar na een korte tijd weer leeg. Waarschijnlijk is de condensor lek (die zit vlak voor de radiator) dat is een zwak punt bij deze auto. Bij mijn auto is de condensor vervangen. Ik was iets van 380 euro kwijt.

Pascal Limpens (0) PRO, 15 jaar geleden

Goed vacumeren, afvullen en fluor toevoegen.
Airco inschakelen en gelijk beginnen te checken
met een uv lamp. Meestal is het lek binnen een
paar minuten gevonden.

Succes, Pascal

robertverbeek (0) PRO, 15 jaar geleden

Condensor lek of de aansluitingen op de filter/droger, dit zijn de meest voorkomende lekkages. Controleren door af te persen en controleren met behulp van watermet afwasmiddel of vullen met fluor.

jjbalmszonen (0) PRO, 15 jaar geleden

Leeghalen, afvullen met stikstof tot 10 bar, max 13 bar contr op drukverlies en lekspray, serviceventielen contr, bij het niet vinden van lekkage een fluor toevoegen om later met een Uv lamp te kunnen contr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.