Mazda 323: knipperend voorgloeilampje mazda 323 fastbreak ditd

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2liter. 66kw

hoi,

in januari begon mijn voorgloeilampje na het starten te knipperen, na een 5km gereden te hebben hield hij op met knipperen, ben bij de dealer langsgegaan, uitgelegd en hun vertelde dat het geen kwaad kon.

sindsdien had hij niet meer geknipperd, en merkte ook geen vermogensverlies of iets dergelijks.

maar sinds anderhalf week, knippert het lampje elke keer als ik de auto start, ook als de motor warm is, maar als ik dan met wegrijden een dot gas geef in zijn 2 tot 3000 a 3500rpm (met warme motor) dan houdt het knipperen op, en als ik gewoon ga rijden gaat het lampje ook niet meer knipperen. als ik een poosje ergens mijn motor stationair laat draaien begint ie weer te knipperen (en een dot gas geeft dan weer de oplossing) na een 5km houdt hij vaak wel op met knipperen.

ook nu, geen vermogensverlies, of een motor die anders draait, hoor ook niets klapperen of wat dan ook..

tank voor de rest altijd shell diesel, laatste keren v-power getankt en wynn's in de tank gegooit, motor loopt gelijk weer stuk mooier.


enige wat ik soms wel merk, is als ik 120rij, en een klein beetje extra gas geef hij eerst vooral aan het roeten is, en daarna aanstalten gaat maken om te versnellen.


wie weet in welke hoek ik moet gaan zoeken, of dat het slechts een kwestie is van resetten van de computer is.


Bedankt alvast!

Patrick-fastbreak

Geplaatst door Patrick-fastbreak (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

De Dieseldokter (0) PRO, 15 jaar geleden

Begin eens met het laten uitlezen van je computer en als je een vp44 brandstofpomp hebt kun je die ook uit laten lezen. Komt hier wat uit dan kun je een beetje concreet gaan zoeken

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Even (laten) uitlezen en je weet het. Uitlezen kan ook door een draadje in de diagnose steker door te verbinden. Op internet is wel te vinden hoe dat moet bij een Mazda.

Patrick-fastbreak (0), 15 jaar geleden

klopt, had het al gevonden, ga het morgen maar eens wat verder uitzoeken, en als ik er niet (of wel) uitkom dan horen jullie het weer met een update!


lees allemaal dingen wat duur is wat niet kan kloppen :P


laatste keer dat ik bij de dealer was, en ze me auto aan hun computer wilde koppelen lukte het niet, kregen de computer niet aan de auto gekoppeld :?

Patrick-fastbreak (0), 15 jaar geleden

morgen om 2uur afspraak bij de dealer, dan weet ik meer :)


edit: waar zit de spill-valve eigenlijk? en hoe ziet die eruit?

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

De spill-valve is de grote zilveren paddestoel op de brandstofpomp. Als je de beschermkap bovenop de motor hebt weggehaald, dan kun je de spillvalve zien. Maar ik verwacht niet dat die jouw storing veroorzaakt.

Harald1980 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is er al een oplossing? Ik gok op een defecte EGR-klep...

J-M108 (0) PRO, 15 jaar geleden

zou zeker eens kijken naar egr klep en eens reinigen. Of wel klepje dat in de mazoutpomp zit. Hoeveel km heeft het voertuig.

Patrick-fastbreak (0), 15 jaar geleden

sorry voor mijn afwezigheid,


auto bij de dealer gehad, die hebben stukje in gereden, en vertelden dat de auto normaal reageert en rijdt, foutcode geprobeerd uit te lezen maar ze kwamen er niet echt uit... wel was het nippeltje van de turbodruksensor voor 3kwart gescheurd, en toen ze het slangetje eraf wilde trekken, brak de hele nippel af... dat is nu tijdelijk vastgekit en ik ga op zoek naar een andere (nieuw kosten die krengen 200euro EX btw,.. dus als iemand nog een tip heeft of er toevallig nog een heeft liggen...)


vind de auto de laatste periode wel lekkerder rijden, ondanks het knipperende ledje, roet haast niet meer, en trekt ook lekkerder door,...

Het weer word beter, dus zal binnenkort de egr klep eens reinigen.

j-m108, wat is een mazoutpomp? en heb er net 211xxx mee gereden.

Bedankt alvast!

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Mazout=Diesel

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

dus dieselinspuitpomp, als je de belgische vertaling moet geloven. ( De VP44, waar al eerder melding van werd gemaakt)

Groeten Marcel

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Volgens mij kun je dat nippeltje met PVC lijm prima lijmen. Verder niets aan doen. Wel raar dat het nippeltje afbreekt. Er komt helemaal geen kracht op die nippel! Ook vreemd dat ze de storingscode niet kunnen uitlezen. Dat is met een draadje in de diagnose stekker zo gepiept -kinderlijk eenvoudig dus-. Ik zou eens een andere garage bezoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.