Het probleem:
Motor word te warm.
Wat gegevens:
Bij normaal gebruik is de motor aan de warme kant (meter 70% uitgeslagen)
Bij een snelheid van 140 is de motor zeer warm (meter 85% uitgeslagen)
Bij een snelheid van 150 / 160 is de motor oververhit (meter is helemaal uitgeslagen)
Na het starten van de auto is deze na ongeveer 2 km al op bedrijfstemperatuur.
bij +- 90 graden gaat de termostaat open.
Fin slaat aan. Temperatuurs verschil bij stationair lopen in en uitgang radiatuur is +-10 graden.
Koelwater stijgt iets bij warme motor.
is dit een bekend probleem, en/of heeft iemand de oplossing??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Radiateur kan in of uitwendig verstopt zijn.
Hans
wat ook vreemd is,, dat de motor dus warm word, en de kachel koud blijft....
15 jaar
Je kachelradiateur kan ook verstopt zitten.
Ik denk net als hans dat je radiateur inwendig verstopt zit, net als je kachelradiateur.
Heb je geen koude plekken op je radiateur als de motor goed warm is?
kan zijn dat de thermostaat niet ver genoeg open gaat.
probeer eerst eens de thermostaat te vervangen
Dan zou de kachel wél warm worden als de kachelradiateur open is want die heeft niets met de thermostaat te maken...
Dat zowieso, wanneer de motor op temperatuur is, dus +-80 graden, dan moet ook de kachel warm worden.
of de thermostaat open of dicht staat heeft hier niet veel mee te maken.
maar het lijkt mij wel heel toevallig, dat de gewone en de kachel radiateur dicht zitten.
is hier een reinigingsmethode voor? of dienen deze vervangen te worden?
15 jaar
Heb je trouwens al eens naar de conditie van de waterpomp gekeken?
Als deze stuk is kun je vergelijkbare problemen krijgen...
Toevallig heb ik gisteren de distributie riem vervangen, want hij was aan de 200.000 km gekomen.
De waterpomp zag er droog uit, ook zat er geen speling op het lager, en de weerstand was normaal.
Hoe kan ik deze verder testen?
15 jaar
Door de waterpomp te demonteren en de toestand van het schoepenwiel te bekijken en voelen of deze niet los op de as zit.
Hans
maar dat verklaard opzich nog niet waarom de kachel koud blijft. ook al zou de waterpomp niks doen,,, dan word het koelwater door de motor +-85 graden. dan zou het koelwater in de kachelradiateur mischien 60 graden wezen. en zou de kachel warm moeten zijn.
15 jaar
nee als waterpomp niet genoeg opbrengst heeft dan heeft hij te weinig circulatie en kan de kachel ook niet warm worden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar