Mazda 6 2013: airco lek?

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Motorcode: PE, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Hallo,
Vorig jaar in juni is het volgende voorgevallen:
- airco afgevuld met fluoriderende vloeistof;
- condensor lek, dus vervangen en opnieuw afgevuld;
- nu bleek onlangs toch wat lekkagesporen, zie foto's hieronder (lekkage is zichtbaar gemaakt door uv licht).

Is de condensor nu weer lek of zijn dit oude lekkagesporen van de vorige reparatie? Of lekken er nu een aantal koppelingen, waarbij er ook druppels op de condensor vallen?

Vragen:
1. Ik overweeg om de leidingen en condensor schoon te maken en dan de airco weer aan te zetten en te kijken of er weer wat valt te zien. Is dit verstandig en kan dit gewoon met allesreiniger, een borstel en de tuinslang? Of zijn er andere middeltjes nodig om dit goedje weg te krijgen?

2. En heeft het zin om een beroep te doen op garantie (er vanuit gaande dat er geen steentje is die de condensor lek heeft gemaakt)?

Bedankt voor jullie reacties!

vroempie

Geplaatst door vroempie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 1 jaar geleden

De aansluitingen lijken lek, waarschijnlijk geen nieuwe o ringen gebruikt.
Condensor is een beetje vreemde plek voor druppels van je flenzen , onwaarschijnlijk , condensor lijkt dus lek .
Systeem leeg laten halen en kijken hoeveel er nog in zit.
Bij teveel verlies meer als 10 % want dit verlies je normaal op jaarbasis , systeem afpersenven en de plekken inspuiten met zeepsop en wachten 30 minuten is geen uitzondering is er op de bewuste plekken lekkage zal dit zichtbaar worden door schuimvorming , verdere actie is aan u.

vroempie (0), 1 jaar geleden

Bedankt voor de reacties. Heb e.e.a. gereinigd met remmenreiniger (voorzover mogelijk) en binnenkort nogmaals kijken waar de lekkage zit, dan in overleg met de garage hoe op te lossen.

Zal ook de zeepsop oplossing proberen (neem aan auto stationair laten lopen en zeepsop op leidingen+condensor spuiten?).

    Nee, dat is de beun oplossing. Lektest doe je door het systeem leeg te trekken, dan met stikstof druk erop zetten en met zeepsop kijken waar het lekt.
    Aircogas met UV is alleen om achteraf te zien waar het heeft gelekt. Als het lek is mag je niet afvullen met aircogas. - JGC (20), 1 jaar geleden

vroempie (0), 1 jaar geleden

Ok, ik had alles al schoongemaakt, maar tijdens een lange rit (op de warme zaterdag) merkte ik al dat ie niet meer koelt. Er lijkt ook geen koelmiddel meer in het systeem te zitten (er zijn geen sporen meer van fluorescerend koelmiddel).

Is dit een standaard proces voor een gemiddelde (vak)garage om het systeem met stikstof onder druk te zetten?

kaleido 1 (945) PRO, 1 jaar geleden

Hoe bedoel je is dit een standaard proces ?
Als een airco lek is , wordt bij de meeste fastfitters en garages de machine aangesloten , restant gas verwijdert , gevacumeerd, haalt ie zijn vacuum dan vullen ze hem.
Kleine lekjes zullen niet zichtbaar worden maar er wel zijn , daarom doen ze die groene troep er in en laten je terug komen .
Beter bij lek systeem is afpersen met stikstof 10 bar en met lekzoeker en zeepsop aan de gang.
Een beetje garage kent de procedure , kost ze alleen veel tijd .

vroempie (0), 1 jaar geleden

Ok helder, dan ga ik dat aan ze vragen. Dank voor meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.