Mazda 1300: Auto slaat af. Bobine defect.

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300 TC

mazda 1300 uit 1973. Heeft een bobine met een weerstand. Wat gebeurt er. Auto start. Een beetje gas bijgeven. Zo'n 1100-1200 toeren. Motor slaat ineens af. Daarna start ie niet meer. Oorzaak: bobine geeft geen vonk. Andere bobine erop. daarna start ie meteen. Dan doet ie het weer een dagje goed. Volgende dag: starten en hetzelfde probleem doet zich weer voor. Bobine weer defect.

opvallend. In het dashboard zit een amperemeter. -30, 0, +30. normaliter staat ie ongeveer in het midden dus bij 0. Als de auto een andere bobine heeft gekregen, staat de meter tijdens het lopen tegen de +30 aan.

De bobines die ik monteer zijn van ducelier of bosch. ook 40 jaar oud, maar ze zijn gedemonteerd van een lopende motor. Ook een viercilinder, ook 1300 cc.

ik ben inmiddels aan m'n vijfde bobine toe in een paar honderd km. Wie weet raad? Welk onderdeel in het electrisch circuit zorgt ervoor dat de bobine geen vonk meer levert. Op het gevoel blijft de bobine koud.

Dynamo, condensator op dynamo, ontsteking (contactpunten/condensator), bougies, spanningsregelaar?????

HadiVario

Geplaatst door HadiVario (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 1300? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

JSV (0), 10 jaar geleden

De bobine met weerstand is vermoedelijk een van 6 Volt type.
De weerstand moet ertussen.
Tijdens starten krijgt de 6 Volt bobine 12 Volt, sterkere vonk bij lage spanning.
Tijdens rijden krijgt hij door de weerstand 6 Volt.
Continu 12 Volt op een 6 Volt bobine gaat niet goed.
Dit verklaart ook de 30 Ampère bijladen, de 6 Volt bobine continu op 12 Volt is te vergelijken met kortsluiting.

HadiVario (0), 10 jaar geleden

Bobine is 12v. Weerstand is een aardewerk exemplaar met twee schroeven waartussen een veer zit. op het aardewerk staat niets vermeld over type weerstand. Het weerstand zit op de beugel vastgeschroeft waarmee de bobine aan de carrosserie is bevestigd.

dat van die +30 amp was me nog niet eerder opgevallen, maar het viel me vandaag op. Laatste keer liet de benzinemeter bijv. Geen waarde zien. Vandaag weer wel. Had/heb het idee dat het teveel spanning hier ook effect op had, dus hoe bedrijfszeker is die +30 amp? Waarschijnlijk klopt het wel.

Theo Sparenburg (5), 10 jaar geleden

Met de spanning eens rechtstreeks op de accu met lopende motor. Wellicht dat de spanningsregelaar van de dynamo defect is. Indien mogelijk ook even met een amperetang controleren of de meter op het dashboard wel juist aangeeft.
Massaaansluitingen zijn nog goed?


vr.gr. Theo

HadiVario (0), 10 jaar geleden

Probleem (hoogstwaarschijnlijk) opgelost: Spanningsregelaar vervangen door een soortgelijk model. Natuurlijk ook de kapote bobine vervangen dooreen goed exemplaar. Daarna gestart en direct lopen. Helaas heb ik nog niet de afgifte spanning kunnen meten, maar de meter in de tellerklok laat een variabele waarde tussen 0 en +10 zien. Veelbelovend.

Theo Sparenburg (5), 10 jaar geleden

Ik hoop het ook, maar meten is weten.

Wat gaat er nu steeds kapot. Is dat de bobine of de voorschakelweerstand?
Is de bobine wel goed geaard? Desnoods een aparte aarddraad aanleggen.

Wat ik vreemd vind is dat de bobine met voorschakelweerstand 12 volt is. Normaal gesproken laat de weerstand in koude toestand de hele accuspanning van ongeveer 12 volt door. Als de weerstand warm wordt neemt de spanning op de bobine af. De normale werkspanning van de bobine is dus geen 12 volt
maar daar duidelijk onder. Voor die spanning behoort de bobine ontworpen te zijn. Dit kan 6 volt zijn maar ook meer, maar in ieder geval onder de 12 volt.
Controleer het een en ander door in koude toestand het voltage op de bobine, dus na de voorschakelweerstand, te meten. Doe dit ook eens bij warme motor.

vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 1300 of stel zelf een nieuwe vraag.