close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Tribute 2002: Auto snel warm?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: YF, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 91

Hallo,

Ik heb een Mazda Tribute de temperatuur meter staat na iets meer dan 5 minuten al op de helft, ik zie de temperatuur niet stijgen daarna. Wat ik wel vreemd vind is dat ik de fan niet zie draaien. Is dit normaal?

Mijn volvo v40 werd minder snel warm en ik zie de fan daar wel draaien .

Is dit normaal en kan het kwaad?

Geplaatst door

Mazdatribute (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of het helemaal normaal is om na 5 minuten al warm te zijn, weet ik voor deze auto niet.
Maar helemaal abnormaal is het ook niet. Mijn auto (1,4) staat na 3 km al op 80 graden en na 5 km op 90 graden (de thermostaat is dan al open). Ook ik hoor de fan niet bij dit weer zoals we vandaag hebben.

Laat aan het eind van de rit je motor eens draaien terwijl je stilstaat. Eventueel op een wat hoger toerental.
Loopt de temperatuur dan op? En schakelt de koelvin dan in?

oldford 0
badge

4 jaar

De fan slaat nog bij een hogere temperatuur aan, normaal als je rijd werkt die haast niet tot je stopt (in een file bv) en de temperatuur hoger oploopt.
Je kan testen of hij werkt door als de motor warm is tijdens stilstand de motor op bv 2000 toeren te laten draaien en de temperatuurmeter in de gate te houden.
Voor dat hij aan de 100 graden is hoort de fan aan te springen.
Als dat zo is laat je hem rustig stationeer draaien tot de fan uit zichzelf afspringt en leg hem stil (de fan kan terug aan springen das normaal omdat de temperatuur terug wat op kan lopen).
Springt de fan niet aan dan is de voeler in de radiator kapot of er is kabelbreuk.
GEVAAR: DOE NOOIT DE STOP VAN DE RADIATOR BIJ EEN VERHITTE MOTOR JE KAN JE ERNSTIG VERBRANDEN, OP DE RADIATOR STAAT DRUK.

Sus11208 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Tribute of stel zelf een nieuwe vraag.