Mazda : auto "zoekt" op snelweg

Mijn Mazda Premacy 1.8 Comfort, bj 2000, km 105000, is wat onrustig in het sturen. Ik heb geen speling op de ophanging of stuurkogels. De auto is recentelijk uitgelijnd waarbij het uitspoor op ca. 80% van maximaal uit stond (binnen de limieten dus), en nu op ca. 20% van het maximale uitspoor staat. Dit mindere uitspoor gaf wel een verbetering; dwz rechtuitrijden is stabieler. Toch reageert de auto nog veel op oneffenheden of windvlagen. Bandenspanning rondom; 2,1 bar
Ik overweeg nu om de huidige wielen met vrij nieuwe banden Michelin Energy 3A, 185x65x14 te vervangen door 195x55x15. Deze maat zit ook op de Exclusive modellen.
vraag1: kan het zijn dat de Michelin Energy een te soepele band is voor deze auto? Vraag 2) Zou het echt de moeite waard zijn om bredere wielen/banden te monteren?
Bert

Bertvb

Geplaatst door Bertvb (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Bert, heb je geen exacte uitlijnwaarden, want 20% van de max. uitspoor betekent dat je nog steeds uitspoor hebt, jou auto moet namelijk toespoor hebben!!!!!!!!!

Bertvb (0), 18 jaar geleden

Hallo Jack; Dank je voor je reaktie; Ik bewaar alle bonnen, maar kan net de uitlijn gegevens niet meer vinden. Uitlijnen is door de Mazda dealer in Vlaardingen gedaan. Ik weet wel zeker dat de uitlijning op ca. 80% van het maximum uit (of minst toe) stond en nu op 20% (binnen de voorgeschreven limiet). Dus minder uit of meer toe. Ik heb toen begrepen dat het om uitspoor ging, maar ben niet 100% zeker. Je zou van een Mazda dealer mogen verwachten dat ze weten wat ze moeten doen en dat goed doen. Maar ik weet uit ervaring dat er ook bij merkdealers zaken niet altijd goed gaan.
Stel dat ze het goed gedaan hebben; Hebben bredere banden/wielen een goed merkbaar effect op mijn probleem?
Anders nog maar een keer laten uitlijnen?

gr. Bert

kasperht (0), 18 jaar geleden

Ik denk dat bredere banden eerder symptoombestrijding dan een oplossing zijn. Bij bredere banden neemt de wegligging en precisie van besturen vaak wel wat toe, maar als de auto op deze banden niet lekker rijdt, is het de vraag of bredere banden opeens geen problemen zullen hebben....

Ik zou voor uitlijnen altijd naar een bandenspeciaalzaak gaan en niet naar de dealer. Die doen dat dagelijks en hebben vaak de nieuwste apparatuur...niet voor niks brengen nogal wat garages een auto naar een dergelijke zaak omdat ze uitlijnen niet zelf willen/kunnen doen...

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

bert , is er al een andere set wielen geprobeerdt met je huidige maat? heb deze michelin's er zelf ook onder gehad en reden verre van fijn!!!(onder een peug306break)

ik zou eerst de banden maar eens uitsluiten, 195-55-15 is ook aanmerkelijk duurder dan jouw huidige maat. vergeet dat niet.

195-55-15 is niet een gangbare maat, en doordat de band platter wordt zal jouw auto iets stugger gaan worden op slechte wegen..

succes

Bertvb (0), 18 jaar geleden

Beste Jack, Ik heb de uitlijngegevens toch gevonden:
wielvlucht links voor; minus 1 graad 48 minuten. Wielvlucht rechtsvoor: minus 1 graad, 11 minuten
Sporing links voor: plus 11minuten (tolerantie minus 6 min. tot plus 18 min.)
Sporing rechts voor ; plus 12 minuten (tolerantie minus 6 min. tot plus 18 min.)
Totale sporing: plus 0 graad, 23 minuten (tolerantie minus 12 min. tot plus 36 min.)
Achtersporing: links; plus 5 minuten. Rechts; plus 5 min. (tolerantie als boven)
Totale sporing ; plus 11 minuten (tolerantie minus 12 min. tot plus 36 min.)
Volgens de papieren zou alles dus goed moeten staan. Graag commentaar!
m. vr. gr., Bert

Bertvb (0), 18 jaar geleden

Arie; Ik heb zelf het gevoel dat de Michelin Energy3a een iets te soepele band is, in ieder geval op z'n wangen. Voordeel is dat íe comfortabel is en redelijk stil in geluid. Nadeel kan zijn dat íe op de wangen teveel heen en weer gaat, en daardoor de auto minder strak stuurt. Iets harder oppompen (+0,2-0,3 bar) scheelt wel iets.
Waarom reden deze Micheliin banden minder fijn onder de Peugeot 306? Ik begrijp dat het oordeel over een band, zeker als ze op een andere auto zitten, subjectief is, maar wie weet herken ik er iets in.
Heeft iemand ervaring met Continental Eco Contact?

gr. Bert

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Bert,

Volgens de uitlijngegevens die je hebt staat die inderdaad tussen de tolerantie, maar dat stond die ook voor het uitlijnen, wat jou camber op de vooras en sporing op de achteras betreft, is prima.
Maar de toespoor van 23min. op de vooras vind ik aan de hoge kant, ik stel ze altijd op 12min. totaltoe (per wiel +6min.) wat een goede wegligging geeft en een correcte banden slijtage.

gr. Jack

Nico8119 (0), 18 jaar geleden

Micheling Energy banden zijn k*t banden. Veel te glad en luidruchtig. De bandentest zegt overigens ook niets. Leg maar eens een aantal bandentests naast elkaar en je ziet dat de uitslagen mijlenver uiteenliggen. Dat komt omdat er niet gemeten wordt met meetapparatuur maar met proefpersonen. Bovendien wordt slijtage niet meegenomen in de tests zodat niet bekend is of banden gaan cuppen. Ga naar je garage en vraag wat zij adviseren voor jouw auto.

Bertvb (0), 15 jaar geleden

Nou, 't heeft een tijdje geduurd, maar ik ben er uit!

Heb 2 weken geleden Vredestein winterbanden gekocht, 195 x 55 x 15 H. Dat zijn dus niet alleen bredere banden dan die ik er nu onder heb (185 x 65 x 14), maar ook nog eens H-banden. En die hebben stuggere wangen.
De auto heeft nog nooit zo stevig op de weg gelegen! Hij rijdt nu zoals ik prettig vind.

Ik had ook regelmatig gereden in een Opel Zafira en vond die veel steviger op de weg liggen. Begrijp nu ook waarom ze daar H-banden onder stoppen, terwijl ook deze auto niet harder dan 190 km/u gaat en net als de Premacy H-banden dan niet verplicht zijn.

met groet, Bert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Overig of stel zelf een nieuwe vraag.