👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
2 maanden geleden deze gebruikte auto gekocht met Bovag garantie, auto laadt niet meer op dan een actieradius van van 130 km .Fabrieksopgave is 200 km met een ouderdom van 3 jaar x 3% degradatie van de accu is 9% x 200 km = 18 km nu de realiteit is 35% (70 km )
degradatie . Garage wil nergens op reageren , wat kan ik doen ?
Ik hoop dat je gelijk krijgt....
Maar ik vrees dat het een discussie wordt van ja, fabrieksopgave....is geen harde spec.
Net als brandstof verbruik opgave.
Daarnaast moet iemand de SoH bepalen (waar zelfs discussie over is om hoe deze correct te bepalen)
Denk dat dit een eindeloos verhaal gaat worden .
Zoals geschreven fabrieksopgave is een utopie , daarbij zijn er zoveel variabelen dat je ben bang aan het kortste batterijtje gaat trekken.
Op de site van Mazda staat: "Voor de lithium-ion batterij in de volledig elektrisch en Plug-in Hybrid modellen geldt een fabrieksgarantie van acht jaar met een maximum van 160.000 kilometer."
Verder is er een wet :" Het is de wet dat alle accu's van elektrische auto's een minimale garantieperiode van acht jaar of 100,000 km vanaf het moment dat ze vanaf nieuw in gebruik worden genomen."
Daar wordt uitgegaan van 70 tot 80% van de oospronkelijke capaciteit.
Het eerste wat je zou kunnen doen is de restcapaciteit (laten) bepalen. Mogelijk kan dat met een simpele ELM327 carscanner (paar euro bij Ali). (Bij onze Kona electric geeft deze keurig de restcapaciteit op.)
Als je er met de dealer niet uitkomt, kun je contact opnemen met de Bovag.
3 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-30 of stel zelf een nieuwe vraag.
BOVAG inschakelen;
1 maand