Mazda 323: centrale vergrendeling rechterachterdeur

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

De centrale vergrendeling van een rechterachterdeur van een 323 Fastbreak reageeert niet meer; van de sloop een compleet mechaniek overgezet: hij reageert nu wel, maar hij doet het nog steeds niet goed: bij de eerste keer openen/sluiten reageert hij een beetje, maar na een paar keer openen en dicht doen, is de fut er helemaal uit.
Als het mechaniek rechtstreeks op de accu (tweedraads centr. vergr.) aangesloten wordt, dan reageert de centr. vergr. wél uitstekend.
Ik heb de spanning gemeten in de deur (de bedrading die naar het motortje gaat) en het blijkt daar maar heel kortstondig (<1 sec) maximaal 8 á 9 V te zijn. Dit is blijkbaar te weinig om de motor om te schakelen.

Wie weet wat het zou kunnen zijn? is het misschien de aanstuurunit: of zou er onderweg een spanningsverlies kunnen optreden, waardoor er te weinig spanning op de motor aankomt?

Waar zit de aanstuurunit trouwens?

Ik hoor graag een reactie.

jan91

Geplaatst door jan91 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou kijk eens tussen deur en stijl of er in dat rubber geen breuk in de kabel zit dat kan ook voor problemen zorgen.

groetjes jan.

jan91 (0), 13 jaar geleden

Ik had ook tussen de deur en stijl gekeken, maar daar zit geen breuk of iets dergelijks.
Ik had dat ook bij andere auto's wel eens meegemaakt.

Het moet waarschijnlijk toch ergens anders een spanningsval zijn.

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

ja dat moet dan wel dan zul je de bedrading verder volgen en hier en daar kijken wat voor spanning je daar hebt.

groetjes jan.

John Hommen (0) PRO, 13 jaar geleden

Komt regelmatig voor dat deze cv motortjes inwendig klemmen.
Het goedkoopste is, er een universeel motortje erbij plaatsen.
Bedrading of stuurunit gaan eigenlijk nooit kapot.

jan91 (0), 13 jaar geleden

Het klemmen van het motortje is niet het probleem, omdat het motortje prima werkt zodra je het rechtstreeks aansluit op de accu. Het zal volgens mij toch echt een spanningsprobleem moeten zijn. Ik weet alleen niet hoeveel en hoelang er spanning wordt aangestuurd.

conradus (50), 13 jaar geleden

Die van mij is toevallig ook defect en ook nog eens die van rechts-achter.
Moet 'm nog steeds repareren.
Heb 'm toen er wel compleet uitgenomen en eens goed bekeken.
Het motortje loopt maar even aan en dat komt omdat er een weerstnd voor zit die enorm toeneemt zodra er stroom door gaat lopen.
De kracht is bij inschakelen daardoor fors en neemt daarna sterk af.
Dat is volgens mij het werkingsprincipe.

conradus (50), 13 jaar geleden

Ik heb geen verdere reparatieactie meer ondernomen aan de rechterachterdeur omdat ik die toch eigenlijk bijna nooit gebruik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.