Mazda Mx5: CO te hoog bij MX5-NA-B6

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Auto is afgekeurd op te hoog CO.
Uitlezen bij Mazda gaf geen enkele fout code
stationair:
CO is rond de 1% (zakt soms naar 0.6). Voor apk moet ie <0.3 zijn.
CH ca 200 ppm
lambda blijft rond de 0.95.

(heel even zakt CO soms tot 0.5 en Lambda richting 1 maar daarna hgaat ie weer terug naar 1% of hoger)

Bij 3000rpm schommelt CO tussen 0.5 en 1 terwijl lambda tussen 0.995-1.010 kruipt.

Motor echt heel goed warm laten worden

Omdat met en zonder Lambdasonde niets uit maakte is de lambda-sonde vervangen. (echter zonder resultaat, wel EU160 armer).
Aan de voorkant van de katalysotor is onderin wel een deuk te zien. Er komt echter geen gruis oid uit.
Voorstel van garage is nu om de (dure) kat te vervangen(zonder garantie), maar ik vind het erg gek dat hij lambda 0.95 geeft. Dan is er toch gewoon te weinig zuurstof? om de CO en CH te verbranden. (met of zonder kat)

Verder alle stekers zitten vast te zitten.

ieder advies is welkom.

lex47

Geplaatst door lex47 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Zijn denk ik 2 problemen door elkaar. Op toeren heb je gemiddeld wel lambda 1, maar ook een te hoog CO. Dat is de kat die niet meer werkt.
Stationair is het mengsel inderdaad te rijk.
Heeft deze een map-sensor? Kan zijn dat die niet goed meer werkt of het slangetje er naar toe lek of verstopt is.
Kan ook zijn dat de motorslijtage te hoog is. Dat kun je testen door de compressie te laten meten.

lex47 (0), 13 jaar geleden

Dank voor je snelle reactie maar wat is een MAP sensor?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Map (Manifold Air Pressure) is een sensor die de inlaatdruk meet.

lex47 (0), 13 jaar geleden

Dank voor je uitleg, maar hij heeft geen map. wel een luchtdrukmeter maar die zit in de ECU(managment systeem) en kan niet los vervangen worden. moet ik het hele managmentsysteem vervangen. Verder airflow sensor, gasklepstandsensor, motortempsensor en diverse air bypass kleppen die met name van de motortemp afhangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.