Mazda Premacy: CO wil voor de APK niet lager dan 0,4

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8 16V 74KW

Hallo techneuten,
Tijdens de APK werd het co gehalte gemeten. Het kwam niet onder de 0,4 wat de eis is. Een flesje reiniger van wyns voor benzine in de tank gedaan
toen er nog 5 liter in zat. Een 50 kilometer met een redelijk hoog toerental gereden. Niet te gek. Maar redelijk strak.
Dit gaf geen resultaat. Door laten meten of er componenten foutmeldingen gaven. Niet één. De lamdasonde werkt ook normaal te zien bij de meting.
Dan zou je denken het ligt aan de katalysatoren ? Er staan op de tekening 2 katalysatoren in het uitlaatsysteem. Is dat normaal ?
Zouden die stuk zijn. Is de enige kontrole deze te démonteren en te zien of deze leeg zijn ? Of waar moet ik het zoeken. Het wordt inmiddels
een obseccie.
Kan iemand mij goed adviseren.
Jaap

jaapdebot

Geplaatst door jaapdebot (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda Premacy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

in cominatie met het verhaal dat je bent gaan rijden met een lege tank,zou ik maar eens de brandstofdruk gaan controleren.... ontsteking in goede conditie?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je ook de waardes van de andere gassen? CO2, HC, O2 en lambda-getal?

jaapdebot (0), 13 jaar geleden

Techneuten,
Ik zal de brandstofdruk meten. en de ontsteking nader bekijken. Het lijkt me toch niet dat de twee katalysatoren die in het systeem zitten ná 70.000 km
al stuk zijn.
Verzal ik de waardes opschrijven van de andere gassen, CO@, HC, 02 en lamda-getal. Om tot een oplossing te komen.
We zijn er nog niet, maar ik fijn dat jullie mee willen denken. bedankt vast.
Ik ga er mee aan de gang.
Jaap

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Loggen van de signalen van de lambdasondes gedurende een tiental seconden kan ook helpen. Zowel stationair als verhoogd toerental.
Bijhouden of het signaal pendelt en zo ja, minimum en maximum waarde. Bij stilstaand signaal voltage opschrijven.
Als er dan toch uitgelezen wordt, helpen ook de zogenaamde "Long Term Fuel Trim(s)".
Die zijn met een generike EOBD/OBD2 scanner uit te lezen in live data net zoals de signalen van de lambdasonde.

Is er een voorgeschiedenis? Kapotte bougie/bobine, luchtmassameter of zo iets?

jaapdebot (0), 13 jaar geleden

old ford
De wagen is gemeten op foutmeldingen, niet één foutmelding. Kun je katalysatoren ook doormeten ? Of moeten deze beide katalysatoren eerst gedémonteerd worden. En kijken of deze leeg zijn van binnen.
met vriendelijke groet
Jaap

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Nou, gezien het bouwjaar, zijn de kats niet leeg. Dat levert heel snel een foutcode op. En meer CO bij de gas meting.
Geen foutmeldingen wil nog niet zeggen dat alles goed is. Er zijn marges waarbinnen geen foutcode gegenereerd wordt.
Vandaar de vragen over de data en de voorgeschiedenis.

Indirect kun je bij dit bouwjaar de katalysator doormeten. Daarom vroeg ik om die signalen van de lambdasondes.

RemcoGT (0), 13 jaar geleden

heb je ook op valse lucht gecheckt inlaat spruitstuk pakking komt nog wel eens voor

robertverbeek (0) PRO, 13 jaar geleden

inlaatpakking lekt hoogst waarschijnlijk, spuit eens wat remreiniger in de buurt van het inlaatspruitstuk. Als de motor hierop reageert weet je het zeker.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Jaap die 0,4 is goed wat de motorafstelling aan gaat. De kat. moet de rest nog verbranden met de0,5 % O die nog in de uitlaatgas zit. Hier gebeurt volgens mij niets . Daarom wil iedereen alle waardes weten dus ook HC ,O2 en CO2.Groeten.

jaapdebot (0), 13 jaar geleden

Techneuten,
Sorry, dat ik deze week nog niets heb laten weten, maar mijn dochter is deze week met vakantie, en de wagen moet voor 1 sept. goedgekeurd zijn.
Maar ik blijf ook met de vraag zitten dat er twee katalatysatoren op zitten op zo'n premacy. Is dat gebruikelijk. É'n direkt na het uitlaatspruitstuk
en één onder de wagen. Indien er een katalysator kapot zou zijn. Welke moet ik dan demonteren. De eerste ?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

als je de 4gas waarden had geplaatst dan hadden we je oplossing gegeven.


gr john

jaapdebot (0), 13 jaar geleden

Beste John,
Die waarden, ga ik nog plaatsen. Echter kwam ineens de week vakantie van mijn dochter er tussen. De eerste keer had ik deze niet opgeschreven.
Maar ik wil dit graag alsnog doen, om van jullie professionaliteit gebruik te maken.
gr. Jaap

jaapdebot (0), 13 jaar geleden

Hallo Techneuten,
Vanmorgen toch voor de zekerheid het luchtfilter vernieuwd. bougis zijn als nieuw en afgesteld. En ben weer naar de garage gegaan om de waarden uit te laten lezen van CO etc.
Stationair :CO 0,46 % - CO2 14,77 - HC 175 ppm - O2 0,79 % Lambda 1.015
Bij 2500 toeren CO 0,53 % - CO21 4,94 - HC 71 PPM - O2 0,62 % Lambda 1,009
Zou het mogelijkzijn mij op korte termijn hier een antwoord op kunnen geven, bij voorbaat dank
Jaap

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

jaap,

voor zeker dat je katalysator niets doet.

gr john

jaapdebot (0), 11 jaar geleden

Hallo John,
Als eerste wil ik mijn excuus aanbieden. Ik heb vergeten te melden dat de katalysator, uiteindelijk toch devect was van de mazda Premacy
En nu kan de CO weer goed worden uitgelezen.
Nogmaals sorry. Ik had de voorwaarden niet goed gelezen. Nu begrijp ik het ook.
Bedankt jdb

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

[quote=jaapdebot]Ik had de voorwaarden niet goed gelezen.[/quote]
Bedankt voor de feedback...
Lees ook even wat hieronder in rood staat.

mvg.
Moderator Problemcar.

jaapdebot (0), 11 jaar geleden

Hier de oplossing voor het probleem dat ik vorige week voorgelegd heb.
Mercedes 220 CDI W204 dreunend geluid bij 60 kilometer. Ná spoelen en nieuwe olie van Kroon afgevuld.
De computer heeft de automatische versnellingsbak heeft hem zelf ingelezen en het probleem is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.