Beste lezer
Ik heb mijn auto gedurende 6 weken niet gebruikt. Nu ik hem wil starten blijkt de accu leeg te zijn, althans dat denk ik want de startmotor kan maar moeilijk op gang komen en na zeer korte tijd doet stopt hij.
Met startkabels geprobeerd te starten. Dat lukte, maar
. Er ontstond een hoog piepend geluid en er kwam rook van de riem die ook de dynamo aandrijft. Eerste gedachte was dat de dynamo blokkeert.
Met een sleutel de poulie van de dynamo bewogen en dat ging. Weer starten maar weer piepend geluid en rook. De poelie van de krukas is door de wrijving heet en van die plaats komt ook de rook is van verbrand rubber (riem).
1. Vraag: is dit de ditributieriem? Kan het starten schade aan de motor opgeleverd hebben? (Ik heb nooit een riem of zo vervangen Huidige km stand: 94000) )
2. Vraag: ik denk dat door de grote hitte de riem onbetrouwbaar is geworden. Vervangen? Zo ja hoe kan ik dat het beste doen?
3. Vraag: als de poelies van de dynamo en de krukas vrij kunnen bewegen welk onderdeel blokkeert er dan? Hoe kan dat
mvg Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vraag 1. Nee dit is niet de distributieriem, als die over is krijg je de auto niet (meer) gestart.
Vraag 2. Vervangen van de multiriem is zeker aanbevolen, zelf of laten doen.
Vraag 3. Als de auto airco heeft ? kijk dan of de compressor niet vast zit. Dit kun je het beste kontroleren als je de multiriem hebt verwijdert (moet toch vervangen worden) op de compressor zit een poelie (riem loopt erover) deze moet je met de hand rond kunnen draaien (vrij loop). Als die niet rond draait zit de compressor vast en heb je ook meteen de oorzaak.
Geen airco dan alles nalopen wat door de multiriem aangedreven wordt
Beste Theo,
Hartelijk dank voor de snelle reactie. ik ben erg blij met jouw visie. De diagnose die jij stelt lijkt mij zeer waarschijnlijk en ik ga inderdaad de multiriem vervangen.
Het toeval wil dat ik, om alles goed te beschrijven, onder de motorkap zat terwijl mijn dochter de motor start. Wonder boven wonder liep hij gelijk. Zo zie je maar dat zelfs een atechnische vrouw uitstekend in staat is om auto's te repareren.
Ik blij en ga een rondje rijden om de accu op te laden. Tijdens het rijden blijven een aantal waarschuwingslampjes branden: TCS/DSC en ABS en het remwaarschuwingslampje. Ook de airco doet het niet. Kijk ik in het instructieboekje en lees dat het starten met een hulpaccu deze problemen kan opleveren. Raar ik heb volgens de voorgeschreven volgorde de kabels aangesloten. Maar goed. ik denk dat het probleem zich verlegt heeft op het electronische vlak.
Vraag: wat kan de oorzaak zijn?
vraag: hoe kan ik dat verhelpen?
m vr gr Rob
14 jaar
Doordat u gestart heeft met een te lage accuspanning is de computer een beetje van slag, het komt dus niet door het starten met de startkabels maar het probleem is daarvoor al opgetreden.
Kwestie van laten resetten bij de dealer of u kunt proberen om de - klem van de accu los te halen en 10 sec. de rem ingetrapt te houden (dit werkte bij de oudere mazda`s weet niet of dit nog steeds werkt bij uw auto)
14 jaar
Hoi Jeroen,
Bedankt voor jouw reactie. ik ga het meteen proberen. Overigens dacht ik ook aan een softwareprobleem, daarom ben ik ook naar de dealer geweest. Zij hebben een diagnose apparaat aangesloten, maar hebben geen afwijkingen geconstateerd. Er is dus niets kapot. Toch blijven de lampjes branden ( de airco doet het wel! Heeft mijn dochter ook gerepareerd, simpel door de ventilator aan te zetten! (Hoe oenig je ook kunt zijn....)
Nogmaals bedankt voor je reactie en ik laat je weten of het geholpen heeft.
gr rob
14 jaar
Jammer!
Werkte niet! De accu loot op zijn einde, kan dat het zijn?
14 jaar
Rob laat de accu testen ,na 7 jaar en misschien de eerste accu is hij aan vervanging toe. Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar