close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 3: code p1609

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Y6, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

donderdag 29-12-2016 deed mijn auto heel raar.
zo reed hij vlot door en zo was hij een slak op de weg.
moest vaak onder her rijden de contact sleutel terug draaien en weer op contact zetten om de zaak resetten.
dan gaat weer een tijdje weer goed en dan begint weer.
later kwam ik thuis en ging hem uit lezen en kwam code uit p1609 > aandrijflijn besturings module (ecm cpu) klop sensor circuit.

kom dit probleem vaker voor bij Mazda,s of diesel.

Geplaatst door

gerard1973 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Foutcodes die beginnen met P1 verschillen per fabrikant en soms per motor (type).
Het is in ieder geval geen klopsensor, dat is iets van een benzine motor.
Ik ben bang dat je deze bij de dealer moete laten uitlezen.

oldford 0
badge

7 jaar

oke bedankt voor de deze info , maar zit dan niet ergens in de aandrijflijn die signal die hem aan stuurd dan naar de besturings module stuurd of eraf komt van ecm cpu.
daanra heb ik hem deze code gewist en nu rijdt hij weer als een zonnetje , deze code is nu momenteel 2 keer gekregen in 2 jaar tijd.
ze hebben nieuwe koppelings set en druk groep en lager erin gezet en volgens mij zit gewoon iets de dikke versnellings bak olie erin (gestopt) 75w bij 90w en soms / vaak krijg ik ook stil staand zeer moeilijk in de 1 of extreme koude weer heb ik er meer last van om hem in de 1 te krijgen dan voel je gewoon te veel tegen druk en versnelling 2 geen probleem dus ik denk meer differentieel lig die niet goed mee loopt of draaid en vandaag ook in de auto als je geen vermogen hebt als een slak rijdt veel gas bij drukt dan later naar enkle kliometrs ruik ik ook een lichte brand geur van de kopplings platen in me auto tot hun te warm worden tot hij zijn snelheid niet goed weg kan brengen tot hij te warm wordt , dus het zit wel in de aandrijving assen of versnellings bak. nu de code gewist is rijdt hij goed en geen brande geuren te ruiken zodra de code terug komt dan begint het elende weer.

gerard1973 0

7 jaar

Volgens Mazda zou het een interne fout in de motor-computer zijn en moet je die vervangen.
https://euroesi.mazda.co.jp/esicont/eu_e...

Ik zou niet zonder meer de computer vervangen, maar eerst maar eens zeker weten of deze omschrijving klopt.
Misschien zijn er ondertussen andere oplossingen/oorzaken bekend.

oldford 0
badge

7 jaar

bedankt voor deze internet site en de links die ik ontvangen heb van jullie.
ik wacht nog even mee met de auto computer te vervangen want die zijn behoorlijk prijzig en daar heb ik nu echt geen geld er voor om die te vervangen namelijk.
ik vermoed tot het koude weer hier ook behoorlijk een rol mee speeld de meeste auto,s die te veel electronica en pc module hebben zijn behoorlijk gevoelig en als straks de warme weer aan komt dan gaat het stukker beter.
en als toch blijkt tot de storing te vaak terug zou komen dan kan ik als nog een keer een afspraak maken met de Mazda en zeggen wat is de beste optie.
in die tussen tijd hou ik het bij met het uit lezen van de computer van me auto.

gerard1973 0

7 jaar

Welk koud weer?
De elektronika in een auto is bestand tegen -40 graden Celsius, daar is -3 of -4 C niks bij.
Aan de andere kant kan vocht in een stekker met dit weer wel voor problemen zorgen.

oldford 0
badge

7 jaar

oke dan , dan wacht ik nog even af als het weer beter gaat worden en ga winterbanden verwisselen naar zomerband dan ga ik even links voor en bijna boven in achter plastic kap in de wiel ruimte naar mijn pc module kijken die in een speciale bak op gebergt is en dan zie ik wel tot daar veel vocht in zit of de bak is niet goed water dicht meer of wat dan ook en vrijdag had ik weer een nieuwe code erbij gekregen c1994 > afgeschermde foutcode raad pleeg voertuig service hand leiding en , via internet zie ik dit staan tcs/dsc control systeem > traction control , dynamic stability control. deze ook weer gewist en maar weer eens af wachten
groetjes giebels

gerard1973 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.