Mazda 626: ditd vs d4d

Brandstof: Diesel, Motorcode: ditd

Hoi ik overweeg een 626 ditd 2001 met 130k op de teller of een avensis d4d 2002 met 160k op de teller aan te schaffen, daar ik veel lees over problemen met de ditd ( brandstofpomp& gebroken D-riem) neig ik qua motor naar de d4d, terwijl de 626 me beter bevalt als auto!
Kan iemand mij adviseren over de kwaliteit van deze auto`s en hun motoren? rij al jaren probleemloos met een corolla diesel 2.0d

post767

Geplaatst door post767 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hans4040 (190) PRO, 15 jaar geleden

Er staan op internet op diverse sites reviews over diverse auto`s.
Bijvoorbeeld: http://www.autoweek.nl/myreviewautodata....

mvg,
Hans

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Ik zou voor de Toyota gaan hoewel je daar weer veel (?) problemen met 'svc' klepjes hebt die zomaar even 300 euro kosten. Volgens mij is er geen enkele moderne turbodiesel probleemloos. Ik had een paar jaar geleden ook een Corolla 2.0d van '94 en zo'n simpele & betrouwbare auto wordt tegenwoordig niet meer gemaakt. Daarnaast roest een Mazda behoorlijk snel als je het niet bijhoud (ook aan de onderkant).

Hans4040 (190) PRO, 15 jaar geleden

"Daarnaast roest een Mazda behoorlijk snel als je het niet bijhoud (ook aan de onderkant)"

Dat doet elke auto die niet onderhouden wordt..........

mvg,
Hans.

post767 (0), 15 jaar geleden

Hoi hans,

de meeste reviews heb ik al gelezen, en over beide type auto`s zijn de eigenaren meestal zeer tevreden. Zoals ik al aangaf neig ik meer naar de mazda, maar vooral de berichten op dit forum over de DitD motoren in de 323 en626 doen mij een beetje twijfelen, ik vind dat er veel problemen lijken te zijn met de d-riem en de fuelpomp. En heb graag duidelijk of dit werkelijk zo is of dat het gewoon toevallig veel gepost wordt op problemcar, vandaar mijn vraag.

eigenlijk heel simpel, is de DITD motor een betrouwbare motor???
en ik weet dat het moeilijk vergelijken is met de 2c motor van mijn huidige corolla, deze gaat dus echt nooit kapot, maar ik wil toch wel wat meer auto en vermogen!

ik overweeg nog een oudere avensis uit 2000 met een 2ct de 2.0td versie van toyota, maar ook deze schijnen vaak kop problemen te geven?

grt ward

Harald1980 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een Mazda 626 roest niet meer of minder dan een vergelijkbare Avensis of welke andere auto uit dit segment. Dat is pure onzin. Als een auto bijvoorbeeld schade heeft gehad en dit word slecht gerepareerd dan gaat deze inderdaad roesten, maar dit is niet typisch voor een Mazda 626.

Een wezenlijk verschil tussen een 626 Ditd en een Avensis D4d is het type inspuitsysteem op de motor. Een Ditd heeft wel directe inspuiting, maar geen commonrail-inspuiting. Een D4d heeft dit wél. Met als verschil dat de Ditd meer klinkt als een ouderwetse diesel. Stevige dieselklop (ook in het interieur hoorbaar), vooral als ie koud is. Maar wel zuinig!
De D4d doet dit minder, klinkt over het algemeen beschaafder. Problemen met D-riemen bij de 626 waren er in het verleden, maar bij de auto die jij op het oog hebt zal als het goed is de D-riem al vervangen zijn gezien de kmstand.
De problemen met de brandstofpomp zijn terug te leiden op de brandstofdoseerklep (Spill-valve), maar dit komt niet vaak voor (ik werk 8 jaar bij een Mazda-dealer en heb er in die periode 3 vervangen).
De oude 2CT motor van Toyota is dezelfde motor als in jouw Corolla, maar dan voorzien van een turbo. En idd heb ik bij de turbo-uitvoering weleens verhalen gehoord over cilinderkop problemen. Maar in welke mate dat zou ik niet weten. Ik zou zelf gaan voor de Avensis D4d....!

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik zou ook gaan voor de d4d,de 2.0td van toyota zou ik laten staan.
Er zijn namelijk modernere motoren.
Dat de koppen scheurden kwam idd voor bij de 2.0td, maar door een modificatie is dat verholpen.
Inmiddels zullen deze koppen allemaal wel vervangen zijn door een gemodificeerde kop.

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

[quote=Harald1980]Een Mazda 626 roest niet meer of minder dan een vergelijkbare Avensis of welke andere auto uit dit segment. Dat is pure onzin. Als een auto bijvoorbeeld schade heeft gehad en dit word slecht gerepareerd dan gaat deze inderdaad roesten, maar dit is niet typisch voor een Mazda 626.[/quote]
Zet eens een vergelijkbare Mazda, Toyota en Mitsubishi van pakweg 8 jaar oud op de brug en kijk & vergelijk de de roestvorming aan de draagarmen etc. De Mazda springt er in negatieve zin uit. Probeer vervolgens eens iets los te draaien. Bij Mazda heb je regelmatig de boutkop in de dop zitten, bij Toyota en Mitsubishi draai je alles zonder problemen los. Dat heeft alles met de kwaliteit van de toegepaste onderdelen te maken en met de onderhoudskosten (de werkuren zijn meestal het duurste) later.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Gelukkig hoeft er niet vaak wat aan te gebeuren, gaat niet vaak kapot.
Daarom zit het ook zo vast.

ItaloMike (0), 15 jaar geleden

Ikzelf ben in het bezit van een Mazda 626 2.0 DITD (bij 176k gekocht en staat nu op 240k).. En ben erg te spreken over de wagen! Toevallig gisteren nog glansrijk door de APK gerold.. Enige probleem wat ik in die 60k heb ondervonden is de D riem spanner die vervangen diende te worden.. Tijdens vervangen van de D riem (bij 180K) kwamen ze erachter dat deze lam was geworden en vervangen diende te worden (probleem heb ik al vaker gelezen), duur dingetje! €230,- Bij koud weer is hij wel wat rumoerig eerste paar minuten, maar stoor ik mij niet aan.. (luister maar naar een gemiddelde, modernere, VAG diesel.. Net of die stil zijn..) Tot slot wil ie weleens stotteren bij koud weer, maar zal wel iets van een afstelling zijn..

Verder niets dan lof over deze wagen! Vooral een heerlijk reiswagen met een sportief rijgedrag (strak in bochten, stug geveerd, vlot in hoge versnellingen, etc)..

Lees anders mijn Myreview even op autoweek.. Heb ik vandaag up-to-date gebracht, handig met zoeken.. ;)


Verder kan ik over de Toyota niets zeggen, zal ook best wel een goede bak zijn (jappen hé)..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.